Regler | Siste innlegg | emnet RSS | Søk | Registrer | Logg inn

USB-lader for mobiltelefon

Post new topic Reply to topic EDAboard.com Forum Hovedsiden -> Hobby kretser og små prosjekter Problemer -> USB-lader for mobiltelefon
Arabisk versjon Bulgarsk versjon Katalansk versjon Tsjekkisk versjon Dansk version Tysk versjon Gresk versjon Engelsk versjon Spansk versjon Finsk versjon Fransk versjon Hindi versjon Kroatisk versjon Indonesisk versjon Italiensk versjon Hebraisk versjon Japansk versjon Koreanske versjonen Litauisk versjon Latvisk versjon Nederlandsk versjon Norsk versjon Polsk versjon Portugisisk versjon Rumensk versjon Russisk versjon Slovakisk versjon Slovensk versjon Serbian version Svensk versjon Tagalog versjon Ukrainsk versjon Vietnamesisk versjon Kinesisk versjon
Forfatter Melding
anasimtiaz

Post 30 oktober 2006 11:46 USB lader for mobiltelefon

Im interessert i å lage en lader for Nokia-telefonen som kan få strøm fra USB-porten på PCen. Jeg trenger noen grunnregler for USB-porten, og hva trenger jeg å vite for å komme i gang.
Tilbake til toppen
View user's profile
budhy

Hjalp: 185

Post 30 oktober 2006 12:40 Re: USB lader for mobiltelefon

Atmel har god Application Note descript hvordan man bygger batterilader:

Sitat:
AVR450: batterilader for SLA, NiCd, NiMH og Li-ion batterier

http://www.atmel.com/dyn/resources/prod_documents/doc1659.pdf

USB-porten har en evne til å levere 500 mA @ 5Volt
Tilbake til toppen
View user's profile
anasimtiaz

Post 30 oktober 2006 13:36 Re: USB lader for mobiltelefon

Takk for link .... Jeg ønsker mer informasjon om USB-porten .... Jeg lurer på om noen har prøvd det ... selv om den er tilgjengelig i markedet, prisen er høy så jeg tenkte å lage en selv, trenger mer hjelp !
Tilbake til toppen
View user's profile
turttle

Hjalp: 5

Post 30 oktober 2006 16:53 Re: USB lader for mobiltelefon

Å gjøre en lader du ikke trenger å vite om USB utover pinout, Vcc = 5 V og Imax. (500mA nominelt). Data pins forbli unconnected. Siden Nokia-telefoner nekte å lade med Vin utover noen terskel (om 3.x volt, ikke husker eksakt verdi) du trenger en DC-DC-omformer med gjeldende limiter for å unngå overbelastning USB-port. At begrensningen gjør charge nok langsommere enn det vil være med std lader med større gjeldende grense. Merk at batteriladningen administreres av interne telefonen elektronikk, så du trenger ikke bekymre deg over å bygge strømforsyning.

Jeg håper dette kan være nyttig.
Skål Kyss
Tilbake til toppen
View user's profile
anasimtiaz

Post 30 oktober 2006 19:01 Re: USB lader for mobiltelefon

Jeg fikk den første delen av det, men Im ikke at jeg helt forstår del om terskelen spenning av Nokia-telefoner. En standard lader for telefonen har 5v/350mA skrevet om det, så Im forvirret her om terskelen til 3.x volt.

Hvordan kan jeg beskytte USB overbelastning?
Tilbake til toppen
View user's profile
turttle

Hjalp: 5

Post 30 oktober 2006 20:38 Re: USB lader for mobiltelefon

Tid siden jeg prøvde å koble til en 5 V PS (målt 5 V) til en Nokia-telefon, og det sa feil strømforsyningen eller lignende. Jeg har nettopp sjekket et originalt Nokia-lader og er spesifisert på 3.7V. Jeg sjekket tid siden en bil adapter for Nokia og det var godt under 5 V også. Hvis du kobler en lader med 5 V nominell output enten det har en lavere spenning når de settes inn i telefonen, eller om det er et originalt Nokia-lader og telefonen / lader den er forskjellig fra Nokia-telefoner jeg har varsel.

Jeg antar at grunnen til å nekte 5 V er fra oppvarming bekymringer: jo høyere trinn mellom V-behov og V-leveres, jo høyere ødsling telefonen har å tåle.

USB overbelastning kan unngå via et enkelt I-limiter nedenfor 500mA nominell terskelen til USB-porten leverer. Det kan gjøres med en enkel LM317 og en motstander (se app.notes). Uansett om det er til personlig bruk og nominell laste det alltid (også med batteriet utladet) godt under dette punktet, kan du obviate siden hver USB-port må ha inni PC-en beskyttelse polyswitch å beskytte datamaskinen mot utilsiktet overbelastning / shortcircuits.

Skål Kyss
Tilbake til toppen
View user's profile
Post new topic Reply to topic EDAboard.com Forum Hovedsiden -> Hobby kretser og små prosjekter Problemer -> USB-lader for mobiltelefon
Side 1 av 1 Alle klokkeslett er GMT 2 timer

Abuse | | Administrator | | Moderatorer | | Støtt oss | | sitemap
topic RSS