Regler | Recent posts | emnet RSS | Søk | Registrer | Logg inn

design cpu

Post new topic Reply to topic EDAboard.com Forum Hovedsiden -> ASIC Design Methodologies & Tools (Digital) -> design cpu
Arabiske versjonen Bulgarsk versjon Catalan versjon Tsjekkisk versjon Dansk version Tysk versjon Gresk versjon English version Spansk versjon Finsk versjon Fransk versjon Hindi versjon Kroatisk versjon Indonesisk versjon Italiensk versjon Hebraisk versjon Japansk versjon Koreanske versjonen Litauisk versjon Latvisk versjon Nederlandsk versjon Norsk versjon Polsk versjon Portugisisk versjon Rumensk versjon Russisk versjon Slovakisk versjon Slovensk versjon Serbisk versjon Svensk versjon Tagalog version Ukrainsk versjon Vietnamesisk versjon Kinesisk versjon
Forfatter Melding
zhoury

Post 05 Jul 2002 10:49 design cpu

Nå har jeg preject å designe en 64 bit cpu. Jeg har noen spørsmål å stille dem har erfaring i å gjøre that.pls pm meg hvis du har erfaring med det og glad for å hjelpe andre.
Tilbake til toppen
Gabby

Sted: Israel

Post 05 Jul 2002 11:05

Hei

har du litt informasjon om VHDL cpu kjerne på:

www.opencores.org

også kan du spørre der.

Med vennlig hilsen.
Tilbake til toppen
zhoury

Post 05 Jul 2002 14:48

Først takk for Gabby.
Nå er jeg med i utformingen av en reell mer kompleks cpu enn embedded cpu. Denne er utformet kompatibel for intellektet IA64.So nå vil jeg bli venner med dem som har gjort arbeid for intellektet eller ibm.I trenger å vite hvordan de utforme en slik cpu.
Tilbake til toppen
Ace-X

Hjalp: 26

Post 05 Jul 2002 15:53

IA-64? Very Happy

Ingen sjanser! Sannsynligvis er det den mest kompliserte prosessoren på markedet. Den støtter dynamisk kode oversettelse fra x86-kode (CISC-arkitekturen) til intern VLIW representasjon. Jeg fortelle deg mer: hovedgrunnen til at det ikke er kommersielt tilgjengelig VLIW prosessorer er at disse slags prosessor behov veldig komplisert kompilator, som vil være i stand til å se gjennom ulike avdelinger i algoritme og vil oversette den til lange ordet kommandoen. Disse gutta (fra Intel og HP) gjort enda mer sprø ting - de implementert denne kompilatoren i maskinvare! De utviklet det i flere år.
Og nå, hvordan tror du, når du er ferdig med dette motivet? Jeg forventer at det vil være i 20 år, hvis du vil være heldig!?

Med vennlig hilsen

Ace-X.
Tilbake til toppen
Google
AdSense

Post 05 Jul 2002 15:53 Ads

Tilbake til toppen
zhoury

Post 05 Jul 2002 16:25 Jeg er ikke joker.

Jeg er alvorlig. Hvis noen er interessert i å hjelpe meg pls pm meg. Nå har vi erfaring for å utvikle chinset ca 4 millioner porter og ønsker å gjøre mer. Nå er jeg ny for design cpu og ønsker å vite forskjellen mellom chipset og cpu. Jeg vil vite det grunnleggende for å utforme en slik cpu especialy hvordan å designe den lave makroen slik alu.We har design med Synopsys dc og designware. Men jeg tror det ikke er riktig metode for cpu fordi cpu har mye mer porter enn brikkesett og har mer nøyaktig tid begrensninger. Hvis noen har slike erfaringer pls pm meg.
Tilbake til toppen
ASIC

Post 05 Jul 2002 17:23

Ace-X, bare fordi du ikke kan gjøre det, betyr ikke at yechen ikke kan. [Beklager Ace-X, jeg tar tilbake noen av mine ord, det var ikke ment på en dårlig måte]

Også de fleste DSPs, som TI 6000-serien er WLIW, og TI C-kompilatorer faktisk er tilgjengelig og fungerer i dag. Til slutt, hvis brikken er IA64 kompatibel, Borland eller M $ ville gjøre kompilatoren. Yechen ønsker ikke å bry Wink

yechen, er The Verilog koden for Sun UltraSPARC IIe CPU tilgjengelig for gratis nedlasting på Suns web-site. Dessuten kan det være lurt å se på de Leon CPU. Det er HDL kilden er også tilgjengelig gratis. Begge CPUer er gjort ved hjelp av HDL og begge kommer med $ ynop $ ys DC scripts. Ingen DW skjønt Smil

Når det gjelder CPU-arkitektur, er jeg ikke kjent med IA64, men var det ikke Intels ide å kvitte seg med den x86-koden oversettelsen helt? Uten dette stykke søppel, ville CPU bare være halvparten så stor, bruker kanskje 20% trinnene i rørledningen og bruker 1 / 4 av makt? Fra det jeg ser, vil en WLIW prosessor være mye enklere å bygge enn x86.

Kanskje du kan peke meg i retning av noen IA64 datablad?

Til slutt ville ikke Intel saksøke ræva av, hvis du laget en klone IA64?

ASIC

Sist endret av ASIC den 07. Jul 2002 16:05, endret 1 gang totalt
Tilbake til toppen
zhoury

Post 06 Jul 2002 2:56

Takk ASIC. Jeg vil være glad for å tenke gjennom solens cpu.
BTW noen kan peke noen gode verktøy for å lage cpu? Hvis jeg kjøper jeg vil dele med alle her.
Tilbake til toppen
ntxp

Post 06 Jul 2002 4:01

Som Sparc CPU kommer med Verilog RTL, tenkte jeg for eksempel CPU kunne være utformet ved hjelp av likestrøm, men hvis du trenger å lage noe mer tette og pakket som en klone av IA64, kan noen makroer trenger tilpasset designet, og betyr at det vil komme tilbake til skjematisk og primitive layout editor, så hvis jeg trenger for å starte prosjektet, vil jeg bruke den konvensjonelle verktøy som DC, Cadence og Avant (oh.. det er SNPS nå).

Et annet godt eksempel på kommersiell VLIW er Trimedia har Philips kompilatoren bygget og jeg vet at minst ett Trimedia klone som er designet av en Pakistan selskap (ikke rakett-teknologi), gjør det bare klone og brukeren må bruke Trimedia's sammenstille verktøy , så det samme, å ingen trenger bekymre seg om programvaren hvis u vil rulle ut den splitter nye VLIW.

BTW, kan du finne følgende bøker interessant når du utformer arkitektur klone din:
Computer Architecture - en kvantitativ metode (3rd Edition)
The Design of Complex Embedded Systems

Cool prosjektet!

ntxp.
Tilbake til toppen
zhoury

Post 06 Jul 2002 14:27

Nå er jeg bare undrer på å utforme makro. Betyr det noen kommersielle verktøy for design.
BTW vi ikke klone IA64.
Tilbake til toppen
Ace-X

Hjalp: 26

Post 06 Jul 2002 14:29

Bare for å klare situasjonen:
-------------------------
Jeg fortalte ikke om problemene med kompilatorer for IA64 - en kompilator for x86 fungerer OK, men om dens interne struktur - den delen av IA64 fungerer som en kompilator som oversetter x86 kommandoer til interne VLIW (EPIC) representasjon! Dette ene delen er den mest kompliserte delen av IA64 prosessor!

Bekymring for Trimedia, MediaEngine, TI og andre - alle disse prosessorene er DSP, eller å være mer nær emnet våre - de er SIMD (Single Instruction Multiple Data) - det er den naturlige måten å få overskudd på VLIW arkitektur uten over -komplisert kompilatoren. Men jeg fortalte om kompilatorer for generell VLIW prosessorer! Igjen, vet du hvorfor det ikke er ren VLIW generelle prosessorer (unntatt, Multiflow - men dette selskapet forsvant fra markedet)? Allikevel, hvis jeg dette eksemplet med kompilatoren bare for å forklare hvor komplisert er natur IA64. Gi en titt på denne nettadressen til å klare det: http://developer.intel.com/design/itanium/idfisa/index.htm

Så er mitt råd å starte ikke med IA64, men med annen arkitektur. with processor design). IA64 er det verste valget for nybegynnere i prosessor design (så vidt jeg skjønte, det er den første opplevelsen av yechen med prosessor design).

is right - you'd better start with this nice book from David Patterson and John Hennessy: Og ntxp er rett - du får heller starte med denne fine boken fra David Patterson og John Hennessy:
http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/1558605967/qid=1025958103/sr=8-1/ref=sr_8_1/104-0586871-8110369
Det vil gi deg noen ideer om arkitektur detaljene i moderne opp.

Med vennlig hilsen

Ace-X.
Tilbake til toppen
Dainis

Hjalp: 56

Post 06 Jul 2002 18:59

Look:
h ** p: / / w * WF-cpu.org /
h ** p: / / w * w.fpgacpu.org / links.html
Tilbake til toppen
ntxp

Post 08 Jul 2002 4:55

Takk Ace-X for gode tips.

Jeg tenkte yechen kommer til å bygge en ny Transmeta og det ville være kult å ha en slik drøm.

Kom tilbake til virkeligheten, aksepterer jeg at IA64 eller ISA-kompatible til den (ikke engang nevne resultatene kompatibilitet) er et stykke stor jobb. Hvis yechen er virkelig interessert i å gjøre dette prosjektet, tror jeg du bør samle en gruppe mennesker til å gjøre det som f-cpu, ellers Ess-X's projeksjon av 20 år på denne oppgaven er altfor optimistisk.

Store drømmen likevel,

ntxp
Tilbake til toppen
zhoury

Post 08 Jul 2002 15:25

Takk ovenfor alle.
Ja vi har mye folk gjør dette project.And jeg lade EDA for dette prosjektet. Så jeg er meget interessert i slike ASIC design flow. Si virkelig jeg er ikke bekymret for IA64 arkitekturen complexity.We har stor mann for design dette. Kompilatoren spørsmålet er for. Nå er jeg bare lurer på hva som er spesiell for design cpu og design normal digital circuit.I mener design flyt og EDA verktøy.
Vi er ikke kloning IA64. Vi vil bare lage en IA64 compatibal cpu.Performance kanskje ikke samsvarer up.It 's startup.For oss compatibal er mye viktigere.
Tilbake til toppen
farmerwang

Hjalp: 1

Post 25 juli 2002 6:02

Jeg antar u må arbeide for en akademisk orgnization. For et selskap som vil tjene litt penger på det produktet vil ikke velge et slikt prosjekt. CPU design er svært kompleks, mye enn du kan forestille deg, vil du gjenkjenne dette som prosjektet fremskritt. Jeg sterkt agress med ACE-x på noen punkter. Jeg hadde envovled i en CPU prosjekt for 3 år, er det fullt MIPS kompatibel embbed CPU, tok det oss 2 år før vi kan starte opp WinCE GUI på vår FPGA prototype. 3 Re-spins finne sted før kjernen blir stabil. Flaskehalsen vil være verifisering, ikke design (hvis u ikke forfølge en høy klokkefrekvens). Jeg tror ikke selskapet kan ha råd til et slikt prosjekt uten en regjering bakgrunn.
Tilbake til toppen
Post new topic Reply to topic EDAboard.com Forum Hovedsiden -> ASIC Design Methodologies & Tools (Digital) -> design cpu
Side 1 av 1 Alle klokkeslett er GMT 2 Hours

Abuse | | Administrator | | Moderatorer | | Støtt oss | | sitemap
topic RSS