Regler | Siste innlegg | emnet RSS | Søk | Registrer | Logg inn

batterilader hjelp

Post new topic Reply to topic EDAboard.com Forum Hovedsiden -> Hobby kretser og små prosjekter Problemer -> batterilader hjelp
Arabisk versjon Bulgarsk versjon Katalansk versjon Tsjekkisk versjon Dansk version Tysk versjon Gresk versjon Engelsk versjon Spansk versjon Finsk versjon Fransk versjon Hindi versjon Kroatisk versjon Indonesisk versjon Italiensk versjon Hebraisk versjon Japansk versjon Koreanske versjonen Litauisk versjon Latvisk versjon Nederlandsk versjon Norsk versjon Polsk versjon Portugisisk versjon Rumensk versjon Russisk versjon Slovakisk versjon Slovensk versjon Serbian version Svensk versjon Tagalog versjon Ukrainsk versjon Vietnamesisk versjon Kinesisk versjon
Forfatter Melding
deepak007

Post 16 januar 2009 13:52 batterilader hjelp

hallo

kunne noen en forklare meg denne kretsen. her 12V vekselspenning er direkte gitt til Transistor solfangeren. kan en Transistor arbeide på en AC supply? behage hjelpe.

Beklager, men du må logge inn for å vise dette vedlegget

Tilbake til toppen
VVV

Hjalp: 290

Post 16 januar 2009 15:15 Re: batterilader hjelp

Den scr vil være rectifier.
Toppen to transistorer faktisk drives på DC av batteriet selv.
Hvis batterispenning er under sperregrensen satt av potten (det er utladet), og øverst til høyre Transistor vil være av.
Venstre Transistor vil da være på og den kan slå på scr gjennom LED og diode. Som imidlertid bare kan skje når AC inngangsstrøm polaritet er slik at toppen er positivt. Da de scr branner og strømmen er koblet til batteriet for halvparten av aC syklus. Når polariteten reverserer scr slås av. Det vil være på neste AC syklus.

Hvis batteriet strøm er for høy, spenningen mellom de to 1R8 motstander vil slå på BC547 Transistor og lade opp lavere 47uF cap. The Transistor kan ikke slå av scr, men det vil hindre at det avfyring neste gang AC har rett polaritet. Lokket kan beholde Transistor off for flere AC sykluser.

Når batteriet er ladet opp øverst til høyre Transistor vil være på, holde oppe til venstre Transistor av. Det betyr at scr ikke lenger brann og batteriet vil ikke lenger belaste. Men hvis spenningen faller, deretter lade syklusen begynner på nytt.

Ikke at siden batteriet makter toppen av kretsen, vil det ikke fungere med en helt dødt batteri. Derfor har du bytte som midlertidig slå på øvre venstre Transistor med hjelp fra AC når polariteten er toppen positive.

Jeg er ikke 100% sikker på om rollen til toppen 47uF cap, men jeg mistenker at det er ment å forhindre øverst til høyre Transistor fra å skru på når scr branner ettersom spenningen øker når det skjer.
Tilbake til toppen
banjo

Hjalp: 108

Post 16 januar 2009 15:21 batterilader hjelp
tags: scr laderen

Trikset for å forstå denne kretsen, er at jeg tror det fungerer bare hvis batteriet har noen rester spenning venstre. Da er batteriet levere en spenning til toppen BJT for bias formål. Designeren tok fordel av at batteriene er lagringsenheter og bruker opp batteriet på hvor vi normalt vil plassere et elektrolytisk kondensatoren.

Basert på batterispenning, den scr conduction vinkel er variert som avgjør mengden kostnad per 1 / 2 syklusen er satt i batteriet. Designeren lagret både filter kondensatoren fra en vanlig DC forsyning og rectifier.

Merk: når jeg var liten, tok jeg fra hverandre min bestefars's lader for bil batterier for å se hva krets var. Jeg var skuffet over å oppdage nesten ingenting i boksen. Det var bare en transformator, en stor diode og en ammeter. Det var hele kretsen. Den eneste magi er i svinger andelen av transformatoren. Det ble forskjøvet slik at peak ac output spenning fra videregående var nær det endelige spenning de ønsket på batteriet.
Tilbake til toppen
Post new topic Reply to topic EDAboard.com Forum Hovedsiden -> Hobby kretser og små prosjekter Problemer -> batterilader hjelp
Side 1 av 1 Alle klokkeslett er GMT 2 timer

Abuse | | Administrator | | Moderatorer | | Støtt oss | | sitemap
topic RSS