| Forfatter | Melding |
|---|
yawijaya
Joined: 18 august 2009 Innlegg: 16 Sted: New Freedom, PA-USA
| 24 august 2009 17:00 MOS bytte | | |
|
| Jeg lærte dette en stund tilbake når jeg gikk på universitetet, og nå jeg trenger å re-lære dette igjen ... likevel, kan du ta en titt på bildet
 For hva jeg vet denne kretsen skulle gi meg en utgang enten øverst eller nederst halvdel av input sinusformet bølge. Dataarket av transistor sier at vgs er 2-4V. men min produksjonen er bare ikke hva jeg forventet. Jeg tror jeg mangler en viktig begrep, men kan ikke huske det .. noen forslag? Takk for hjelpen! |
|
| Tilbake til toppen | |
 |
Audioguru
Joined: 19 Jan 2008 Innlegg: 932 Hjalp: 78 Sted: Toronto-området i Canada
| 24 august 2009 17:28 MOS bytte | | |
|
| Verdien av 1nF kondensatoren C4 er altfor lite til å passere 50Hz til 1k laste motstanden R6, så det går bare veldig høy frekvens forvrengning. Bruk 100UF.
The MOS har en gate terskel spenning på 2V til 4V der det knapt svinger på med 250uA. Motstandene R2 og R5 skjevhet porten på 3V. Da MOS kan utføre eller den kan ikke gjennomføre. |
|
| Tilbake til toppen | |
 |
yawijaya
| 24 august 2009 17:39 Re: MOS switch | | |
|
| | Takk for svaret, men det jeg er bekymret er at jeg vil at den skal fungere som bytte for å ta den øverste halvdelen av inngangssignalet out.How skal jeg gjøre det? Takk |
|
| Tilbake til toppen | |
 |
Audioguru
| 24 august 2009 18:10 MOS bytte | | |
|
| | Porten terskelen spenning for MOS er et bredt spekter av spenninger. Du må justere gate spenning med en pott til å gjøre hva du vil. Da MOS slås på hardt og mettet fett når inngangssignalet er positiv og det forsterker og sender signalet når inngangen er negativ. |
|
| Tilbake til toppen | |
 |
yawijaya
| 24 august 2009 18:28 Re: MOS switch | | |
|
| | takk! |
|
| Tilbake til toppen | |
 |
Millwood
| 24 august 2009 18:42 MOS bytte | | |
|
| noen forslag:
1) du skal ha høyere supply rail: en MOSFET trenger et minimum av 4-5V Vds til drift som en lineær forsterker. Jeg vil øke V2 til mer lik 9 - 12v, eller mer, avhengig av søknaden.
2) Du bør også sette en liten motstand (som 11 - 47ohm) mellom MOSFET kilde og grunn for å definere gevinst.
3) du må oppholde deg kondensatorer for hva slags signal du ønsker å forsterke.
4) Du bør justere bias motstandene (R2/R5), slik at produksjonsgapet oppnår maksimal symmetriske swing. Det betyr at for topologi din, bør renne sitte Vds (min) (V2-Vds (min)) / 2. antar V2 = 9V, Vds (min) = 5V, som betyr renne av MOSFET bør være på 7V, og forsterkeren kan svinge / - 2v max - sannsynligvis mindre.
Du kan da beregne dens arbeider peker på tomgang. |
|
| Tilbake til toppen | |
 |
yawijaya
| 24 august 2009 19:06 Re: MOS switch | | |
|
| | Hei, takk en meget, den siste som virkelig hjelper! Likevel, hva skal du gjøre hvis dataarket ikke fortelle minimum VDS, sier det som typisk er 10 eller 12,5 V, men det er høye selv om ... |
|
| Tilbake til toppen | |
 |
Audioguru
| 24 august 2009 19:16 MOS bytte | | |
|
| | Den VDS kan være alt. Den Vgate er den som styrer hvor mye MOS slås på og hver MOS er annerledes. |
|
| Tilbake til toppen | |
 |
yawijaya
| 24 august 2009 19:27 Re: MOS switch | | |
|
| | ok, så hvis jeg får det riktig, jeg trenger å finne ut hvor mange Id jeg vil, og deretter sjekke gjeldende volt kurve for å se hvilke vds jeg nød og jeg kan beregne for Vgate .. er det riktig? |
|
| Tilbake til toppen | |
 |
Google AdSense

| 24 august 2009 19:27 Ads | | |
|
|
|
|
| Tilbake til toppen | |
 |
Millwood
| 24 august 2009 20:32 Re: MOS switch | | |
|
| | yawijaya skrev: | | Hei, takk en meget, den siste som virkelig hjelper! Likevel, hva skal du gjøre hvis dataarket ikke fortelle minimum VDS, sier det som typisk er 10 eller 12,5 V, men det er høye selv om ... |
minimum Vds blir avhenger av hvor mye forvrengning du vil tolerere. mest MOSFETs er designet for å bytte programmer, og de ønsker at deres enheter skal være i metning.
for lineære program (der du er nå), det er ikke hva du vil gjøre. stedet, vil du få rikelig takhøyde for å kontrollere utgangsspenning slik at den ikke klippet. 4-5V nummeret jeg forutsatt at du er ganske god selv for høy effekt applikasjoner og er konservativ for små signal programmer (som din).
kan du designe for høyere Vds (min) men du kan ikke få nok til å forsvare den ekstra kostnaden (inefficiencyy, varmespredning, høyspenningskomponenter, etc.)
| Quote: | | Jeg trenger å finne ut hvor mange Id jeg vil, og deretter sjekke gjeldende volt kurve for å se hvilke vds jeg nød og jeg kan beregne for Vgate .. er det riktig? |
generelt ikke. for en enkelt-ended lite signal forsterker som din, vil du finne ut hva det verste belastning det vil bli kjøring. det ser ut som du utformer en forsterker, og lasten er sannsynligvis en forforsterker. De pleier å ha et minimum inngangsimpedans av 470ohm og vanligvis mye høyere enn det (4.7K eller høyere).
så hvis du design til å kjøre 470ohm load (worst case), vil du at output impedans (R1) til å være større enn belastningen. I typisk utforming slik at R1 er 50% - 10% av lasten. Det betyr at R1 er 220ohm eller lavere.
Når du har det, vil du bestemmer gevinst på forsterkeren din. Det er (R1 / / Rload) / R hvor R er motstanden mellom kilden til MOSFET og bakken. si at du vil oppnå en gevinst på 2x, som betyr (220 / / 470) / 2x = 68ohm (grov matematikk). som matte forutsettes en MOSFET med uendelig få det i virkelighetens verden vil vi sannsynligvis ha en lavere gevinst dermed kan kreve en lavere Rs å kompensere.
det inngangsimpedans er omtrent R2 / / R5. hvis du kjører på et 9V tog og Vd sitter på om lag 7V. siden MOSFET behov Vgs = 3-4V å åpne så R2/R5 skillet vil dempe Vd med en faktor på 2x så R2 = R5. Det betyr at inngangsimpedans er 1 / 2 * R2.
Jeg pleier å designe min amp å ha inngangsimpedans ingen høyere enn 47k og ikke lavere enn 4.7K og vanligvis rundt 10k så R2 = R5 = 22k.
R4 er der for stabilitet og jeg vil holde det på 1k. kan du velge kondensatorer som passer dine behov - for det meste frekvensrespons relatert. Jeg bruker vanligvis 0.22u - 0.47u for C2 og 4.7u - 47u for C4.
så her er den endelige utformingen.
som du kan se, det gir rimelig god ytelse. forsterkningen er litt mindre enn 2x, grunnet en ufullkommen MOSFET, samt demping forårsaket av R4 (i skjematisk).
etter dette, må du regne ut sin frekvensrespons (ac-analyse) for å sikre at a) det ikke svinge og b) den passer dine behov.
|
|
| Tilbake til toppen | |
 |
Millwood
| 24 august 2009 20:44 MOS bytte | | |
|
| vil du finne at den renne av MOSFET ikke sitte ved 7V - i mitt eksempel, sitter det på 8v - som arbeider punktet er avhengig av MOSFET ID g. Vgs forholdet.
så for amplifikasjon av store signal, kan klippingen ikke så symmetrisk som vi hadde forventet.
Selvfølgelig, det er ikke noe stort problem for små signal forsterkning. Men hvis du virkelig vil ha symmetrisk klipping, kan du justere R3/R4 (i mitt skjematisk), slik at Vd sitter på ønsket nivå.
som R3 / / R4 bestemmer din inngangsimpedans, trenger du ikke vil ha sin innstilling til å senke inngangsimpedans. Derfor bør du mål å øke R3 og R4 som passer.
Du bør også prøve å velge en MOSFET som passer dine behov i form av Id og Vds (breakdown). Men også sine innspill kapasitans. prøve å redusere inntaket kapasitans (Ciss i de fleste dataark) til mindre enn 220PF.
Small Signal MOSFETs fungere veldig bra her, særlig superline seg fra Zetex. IRF510 er et medium power MOSFET men overraskende har svært lav Ciss, og det er ganske billig og lett tilgjengelig, så jeg bruker det et lavt for enten forforsterker eller hodetelefon amp.
en merkelig ting om denne spesielle topologi er skjevhet stabilitet med regardes å forsyne skinnen. |
|
| Tilbake til toppen | |
 |