| Forfatter | Melding |
|---|
Skov
| 03 juni 2004 18:20 Re: Digital oscilloskop Project | | |
|
| >> Det er ikke sant, normalt inntastingsfeltet impedans av oscilloskop er 1 MΩ | | ~ 10-100 pF.
Jeg aner ikke forstå hva du snakker om. Spørsmålet var hvorfor oscilloskop har begrensning -5 V for inngangsspenning. Mener du at du vet oscilloskop med slike begrensninger og skriving impedans> 1K? Det er finnes mange typer oscilloskop i verden. Jeg vet oscilloskop med 100K, 1M. Min egen oscilloskop har 50 Ohm skriving impedans. Hans båndbredde er 500 MHz. Den lave skriving impedans tillater å redusere forvrengning av signalet i kommunikasjon kabel. Vanligvis bredbånds oscilloskop har lav skriving impedans. Se for eksempel http://www.tek.com/site/ps/0, ,55-13766-SPECS_EN, 00.html Som regel noen prober er lagt til slike oscilloskop for gransking av høyspennings signaler. Jeg tror at alle DSO er lav impedanse oscilloskop i prinsippet fordi begrensning for inngangsspenning av ADC er ganske lav. En sonde er bare tatt med i ordningen av høy inngang impedans DSO. |
|
| Tilbake til toppen | |
 |
martingn
| 03 juni 2004 23:14 Digital oscilloskop Project | | | tags: høy effekt førte monnoliv monnoliv DSO |
|
| Hei alle,
Ikke inntastingsfeltet impedans av omfanget direkte sammenheng med programmet? Jeg mener, hvis du ikke ønsker å laste krets, skal du ha for å bruke høy Z. Hvis du er i et Matchet linje (som comms utstyr) bør du bruke en determinated Z (som 50 ohm).
Jeg tror at 1K RAM sine nok for et "hjem bygge" omfang tatt i betraktning alle fordelene ... mindre komponenter, pris PCB kompleksitet, hastighet. Det er større FPGA med større RAM kapasitet.
Monnoliv, Det er sant, du har å programmere FPGA hver gang det er oppstart (minst denne modellen). Allikevel en DSO bør være gjennomført med UC (kommunikasjon, I / O-utvalget, lysdioder, etc..) Du kan bruke som UC å programmere FPGA hver gang. Jeg har ikke noe skjematisk, men jeg nesten sikker på at FPGA Dataark bør ha å forklare noen måte å gjøre det.
Det er en annen intresting spissen som er å legge til en langsom, men presis DAC i skriving fram til riktig bias drift og støtte for automatisk kalibrering ...
Hvis du planlegger å bruke Eagle myk for PCB kan være vi kan dele på en del arbeid.
Med vennlig hilsen, |
|
| Tilbake til toppen | |
 |
ME
| 03 juni 2004 23:24 Re: Digital oscilloskop Project | | |
|
| | martingn wrote: | | ... en DSO bør være gjennomført med UC (kommunikasjon, I / O-utvalget, lysdioder, etc..) Du kan bruke som UC å programmere FPGA hver gang. ... | Hvorfor ikke håndtere kommunikasjon, I/O- markering, lysdioder osv. fra FPGA stedet for å legge til en LC? Det bør være mulig å programmere alle disse funksjonene inn i en FPGA. Hvis du ønsker, kan du selv får en komplett LC IP-core å implementere i en del av FPGA og programmet som en vanlig LC. |
|
| Tilbake til toppen | |
 |
martingn
| 03 juni 2004 23:43 Digital oscilloskop Project | | |
|
| ME,
Du er absolutelly høyre. Jeg ikke har mye erfaring, null infact, programmering FPGA, men det ser simpliest å gjennomføre i et UC. Kan Im galt.
Med vennlig hilsen, Martin |
|
| Tilbake til toppen | |
 |
ME
| 04 juni 2004 0:20 Re: Digital oscilloskop Project | | |
|
| | monnoliv wrote: | | martingn gjelder ACEX 1K EP1KX0, om jeg har godt forstå strucure av denne enheten, må den konfigureres ved hver oppstart. Hvordan gjøre dette med innebygd prosessor, EEPROM? Har du en schematics? | Les denne linken om FPGA konfigurasjon: http://www.fpga4fun.com/configuration.html
| Sitat: | FPGA-konfigurasjon En FPGA kan i 2 heter det: "configuration mode" eller "bruker modus". Når FPGA våkner etter oppstart, er det i konfigurasjonen modus sittende uvirksom med alle utganger inaktive. Må du konfigurere den.
Konfigurere en FPGA betyr å laste ned en strøm av 0 og 1 er i det gjennom noen spesielle nåler. Når FPGA er konfigurert, legges det i "user-mode" og blir aktive, utføre tilsvarende til programmert "logikk funksjon".
Det er 3 klassiske måter å konfigurere FPGA: Du bruker en kabel fra PCen til FPGA, og kjøre en software på din PC. Du bruker en microcontroller på bordet, med en tilstrekkelig fastvare. Du bruker en spesiell PROM på styret, koblet til FPGA, som konfigurerer automatisk ved oppstart (FPGA leverandører har slike spesielle PROMs i sine kataloger) ... |
@ ltera Configuration Devices http://www. @ ltera.com / products / enheter / config / CFG-indeks.html |
|
| Tilbake til toppen | |
 |
divan
| 04 juni 2004 2:09 Digital oscilloskop Project | | | tags: 320x240 LCD omfang prosjektet 320x240 LCD pic prosjektet |
|
| Dersom du bruker PC som omfanget vise denne er ikke så viktig for oss en for FPGA loading (selv hver gang våkne). Anoter tilfellet hvis du vil ha en frittstående enhet, men i dette tilfellet trenger å tenke på ekstra modul for LCD display første og om FPGA loader som siden parabolen. Anycase, vil jeg gjerne fpga4fun prosjektet, la oss gjøre det som frittstående, for eksempel med 240x160 eller 320x240 LCD bilde eller AVR basert. Mb AVR er litt bedre, fordi har C-kompilatoren, IDE og LCD drivere gratis (og jeg har det |
|
| Tilbake til toppen | |
 |
eltonjohn
| 04 juni 2004 2:36 Re: Digital oscilloskop Project | | |
|
| Hei Fyrene .. stå alene .. Hein! Vel Game Boy har en 240x160 ,32 k farger displayet. er veldig billig rundt $ 90 helt nye .. kan bli funnet på $ 25 brukt .. grafisk modus brukes DMA .. og kan være veldig raskt .. på toppen er veldig enkelt, veldig enkelt å tilpasse et grensesnitt .. er bare et spørsmål til kart til minne espace plass avalaible for ROM kassett .. og det er fint verktøy for raskt å lage en fin grafisk grensesnitt .. se .. VISUAL HAM .. (! Gratis)! |
|
| Tilbake til toppen | |
 |
ME
| 04 juni 2004 2:46 Re: Digital oscilloskop Project | | | tags: oscillo gameboy oscilloskop gameboy gbdso digital sampling oscilloskop gameboy oscilloskop gameboy digital sampling oscilloskop Gameboy oscilloskop gameboy DSO patron |
|
| | eltonjohn wrote: | Hei Fyrene .. stå alene .. Hein! Vel Game Boy har en 240x160 ,32 k farger displayet. er veldig billig rundt $ 90 helt nye .. kan bli funnet på $ 25 brukt .. grafisk modus brukes DMA .. og kan være veldig raskt .. på toppen er veldig enkelt, veldig enkelt å tilpasse et grensesnitt .. er bare et spørsmål til kart til minne espace plass avalaible for ROM kassett .. og det er fint verktøy for raskt å lage en fin grafisk grensesnitt .. se .. VISUAL HAM .. (! Gratis)! | Jeg har allerede lastet opp en artikkel fra Elektor med Gameboy basert DSO: GBDSO - Game Boy Digital Prøvetaking oscilloskop Konvertere en Nintendo spill-konsoll til en bærbar oscilloskop http://www.edaboard.com/viewtopic.php?p=292566 # 292566 |
|
| Tilbake til toppen | |
 |
monnoliv
| 04 juni 2004 21:12 Re: Digital oscilloskop Project | | |
|
| Takk for kommentarer,
Takke meg for koblingen. martingn, faktisk jeg bruke P * otel DXP Educationnal lisens, så vil det bli vanskelig å utveksle schematics. Men uansett takk for tipset, har jeg tenkt å ta en slik løsning:
- Innganger scene og ADC uendret. - Analog utløser slettet - ACEX1K10 eller 30 for logikk, FIFO og utløser ( oppstart, må se) - En (billig) LC - USB controler supply isolasjon uendret.
Jeg tror at denne løsningen er den billigste (med samme resultat). Jeg er ikke søker de beste schematics, bare billigere, og tilgjengelig for mange hobbyist. Hvis noen har et billigere idé?
Hilsen, |
|
| Tilbake til toppen | |
 |
ME
| 04 juni 2004 21:39 Re: Digital oscilloskop Project | | | tags: igorplug USB firmware AVR bord igorplug USB ADC |
|
| | monnoliv wrote: | Takk for kommentarer,
Takke meg for koblingen. martingn, faktisk jeg bruke P * otel DXP Educationnal lisens, så vil det bli vanskelig å utveksle schematics. Men uansett takk for tipset, har jeg tenkt å ta en slik løsning:
- Innganger scene og ADC uendret. - Analog utløser slettet - ACEX1K10 eller 30 for logikk, FIFO og utløser ( oppstart, må se) - En (billig) LC - USB controler supply isolasjon uendret.
Jeg tror at denne løsningen er den billigste (med samme resultat). Jeg er ikke søker de beste schematics, bare billigere, og tilgjengelig for mange hobbyist. Hvis noen har et billigere idé?
Hilsen, |
Jeg vil anbefale dere starte med å oversette ditt nettsted til engelsk, slik vi alle kan understnad den og gjøre våre innspill og kommentarer til prosjektet.
Jeg har også P * otel DXP.
Jeg vil anbefale å bruke en Atmel AVR LC for kontroll. Dette er en veldig rask flash baserte 8-bits MCU, svært enkel å bruke. Jeg har C-kompilatoren og utviklingspakke for denne LC. Medlemmet "divan" også foreslått å bruke denne LC i et tidligere innlegg, og jeg kan anbefale det, det er ganske billig også. Og det er en veldig fin AVR bord som dette: www.avrfreaks.com The AVR er så rask at det har vært gjort en 1.5 Mbps firmware USB grensesnitt for det: http://www.cesko.host.sk/IgorPlugUSB/IgorPlug-USB% 20 (AVR) _eng.htm Men 1.5 Mbps sannsynligvis for tregt, så du trenger en maskin USB, FireWire og / eller LAN grensesnitt til PCen.
Du bør også vurdere å bruke en FPGA for å kontrollere og USB port i stedet for å bruke en LC. En FPGA kan kjøre mye raskere enn en tradisjonell LC. Og du kan bygge på dine egne tilpassede digitale peripheals i en FPGA. |
|
| Tilbake til toppen | |
 |
martingn
| 04 juni 2004 22:15 Digital oscilloskop Project | | |
|
| Hei godt folk,
Endelig ser det ut som om vi er på vei å være enig i en avsluttende prosjekt komponent valget. Bra!
Eagle er gratis. Anyways jeg skal laste ned P * otel DXP hvis noen kommer til å bruke det. (for øvrig, P * otel alltid tilbyr @ ltium for nedlasting. hvor kunne DXP Educ. tilgjengelig?) Kan DAC å kalibrere skriving er for mye, men minst må du ha en pott! Igjen, jeg ikke ekspert, men det er denne lille FPGA (EP1K10) enought å gjøre alt? USB, IO Control, RAM ...
Med vennlig hilsen,
Martin |
|
| Tilbake til toppen | |
 |
divan
| 05 juni 2004 9:14 Digital oscilloskop Project | | |
|
| Jeg er klar til å gjøre PCB sporingsflagg routing hvis noen kan gi skjematiske i alle format (scaned utkast skisse som er akseptabelt i tillegg om god oppløsning). Jeg kan bruke Eagle-Lite (80x100 mm PCB, 2 lag) og PCAD (full). P * otel er mulig, men ikke så behagelig for meg. Eagle PCB blir eagle alltid, jeg vet ikke noen verktøy for migrering. Tilbud til PM., Plz |
|
| Tilbake til toppen | |
 |
simce
| 05 juni 2004 12:21 Re: Digital oscilloskop Project | | |
|
| | En slags oversettelse fra Frankrike og italiensk til engelsk kan gjøres ved hjelp AltaVistas oversetter. Bruk oversettelse lenken www.altavista.com. |
|
| Tilbake til toppen | |
 |
ME
| 05 juni 2004 12:37 Re: Digital oscilloskop Project | | |
|
| | simce wrote: | | En slags oversettelse fra Frankrike og italiensk til engelsk kan gjøres ved hjelp AltaVistas oversetter. Bruk oversettelse lenken www.altavista.com. | Takk, jeg vet om Bablefish, men oversettelsen er ikke alltid presise og noen ord er oversatt feil, med andre ord er ikke oversatt i det hele tatt. Det er ofte nok til å få den store pcture, men oversettelse av den som skrev det ville være mye bedre og mer presis. Jeg han ønsker å beholde den franske versjonen han kunne gjøre nettstedet på to språk og gjøre litt engelsk og en fransk / Belgia flagget til hit for å endre språk. Noen her kan trolig hjelpe til med oversettelser hvis neeeded.
Jeg vet jeg ofte pleier å holde seg borte av prosjekter og websiden er skrevet på et språk jeg ikke forstår og finne et lignende prosjekt på et språk jeg forstår. Bare hvis jeg kan ikke finne noe som helst om emnet på engelsk er jeg tvunget til å bruke Bablefish, Poltran osv. men det er aldri den samme. Jeg liker ikke å bruke kildekoden med kommentarer Jeg kan ikke forstå heller. Ofte du bruke så lang tid å oversette kommentarer og finne ut hva koden gjør som du ville ha brukt på å gjøre koden selv.
Hvis jeg skulle publisere et prosjekt på et nettsted jeg ville foretrekke å gjøre det på engelsk enn mitt eget språk, fordi nesten alle på internett forstår engelsk, men ikke så mange undersatnds mitt eget språk. Jeg vil få mye mer tilbakemelding om området og prosjektet ble gjort i England.
Jeg tror ikke mange av leserne her forstår fransk, men jeg er sikker på at alle forstår engelsk. Mest pepole surfe på internett kan forstå minst noen engelsk. Engelsk er det universelle språket på internett (og den virkelige verden). Jeg kjenner flere mennesker peak enten Chineese eller spansk som sitt hovedspråk enn for eksempel engelsk. Men mange av de som surfer på Internett også forstår engelsk. |
|
| Tilbake til toppen | |
 |
simce
| 05 juni 2004 12:59 Re: Digital oscilloskop Project | | |
|
| ME .. Ja du har rett om kvaliteten på oversettelsen. Og som du sa disse automatiske oversettere kan hjelpe deg å få en ide hva teksten handler om, men dette er nok. Anyhow det beste er hvis texst er skrevet på engelsk av forfatteren eller oversatt av menneskelige og ikke maskinen.
Jeg tror at veldig nyttig ting å gjøre er å sette LCD display (med MCU som grensesnitt med DSO) som alternativ. På denne måten vil det ikke være nødvendig å vise enhet (PC eller så). Det kan også være batteridrevet og hånden holdt. Jeg tror at oppløsningen av ca 240x120 piksler er nok. Det er mange grafiske skjermer. Jeg fant en interessant, produseres av Ampire (http://www.ampire.com.tw/AmpireCatalogue/P033-AG240128A.pdf). |
|
| Tilbake til toppen | |
 |
ME
| 05 juni 2004 13:22 Digital oscilloskop Project | | | tags: tiepie firewire DSO uc digitale oscilloskop FireWire 400 på oscilloskop firewire oscilloskop laptop oscilloskop DSO oscilloskop kildekoden |
|
| Siden jeg har en laptop jeg ikke virkelig trenger en LCD-skjerm. Jeg vil at det skal grensesnittet withe enten FireWire, PC Card, LAN eller USB. Min USB er bare 12 Mbps, ingen USB2.0, så nå vil jeg helst ha en FireWire-grensesnitt (400 Mbps) eller kanskje LAN. Jeg vet ikke om det ville være bedre / enklere å grensesnitt den til PC-kort? Min neste laptop har USB2.0 (480 Mbps) også, så jeg kan bruke dette grensesnittet for når jeg kjøper min neste laptop, trolig på et år eller så. Ellers kan jeg bare kjøpe en USB2.0 inteface for min PC Card-sporet. Dersom det er enklere å bruke FireWire enn USB2.0 da dette mer intelligent grensesnitt bør vurderes også, men jeg fikk inntrykk av at de mer enkle og ikke så intelligent USB2.0 er enklere å bruke enn FireWire. FireWire kan reservere nødvendig båndbredde for en enhet som en DSO eller digital videocamera. USB kan ikke reservere båndbredde for en enhet, så hvis du har flere enheter koblet til USB samtidig kan du komme i trøbbel. Dette er den viktigste grunnen til at alle digitale videocameras (som krever mye bandwidht i sanntid overføringer) bruker FireWire.
Her er en relativt ny kommersiell oscillospoe innført i fjor, som bruker USB2.0 for samplingfrekvens opp til 100 MHz på begge kanaler: http://www.tiepie.nl/pages/uk/hscope3.html Så jeg antar USB2.0 er godt nok for formålet og USB2.0 er standard på alle nye datamaskiner.
Kanskje det ville være mulig å gjenbruke eller i det minste få inspirasjon fra noen av programvare og DLL's for denne oscilloskop: http://www.tiepie.nl/pages/uk/softdown_hs3.html Programvare og programmererens håndboken er også tilgjengelig
Gratis kildekode er aviable fra noen av de eldre modeller: http://www.tiepie.nl/pages/uk/softdownsrc.html |
|
| Tilbake til toppen | |
 |
monnoliv
| 05 juni 2004 14:21 Re: Digital oscilloskop Project | | | tags: igorplug USB firmware ep1k10 skjematisk tiepie DSO AVR billige tiepie omfang AVR DSO AVR DSO |
|
| | Sitat: | | The AVR er så rask at det har vært gjort en 1.5 Mbps firmware USB grensesnitt for det: http://www.cesko.host.sk/IgorPlugUSB/IgorPlug-USB% 20 (AVR) _eng.htm | Great site!
| Sitat: | Her er en relativt ny kommersiell oscillospoe innført i fjor, som bruker USB2.0 for samplingfrekvens opp til 100 MHz på begge kanaler: http://www.tiepie.nl/pages/uk/hscope3.html Så jeg antar USB2.0 er godt nok for formålet og USB2.0 er standard på alle nye datamaskiner | Jeg er ikke sikker tiepie bruker High-Speed fordi det er skrevet "USB 2.0 og USB 1.1" i spesifikasjoner. Noen har prisen på 100MHz/8bits versjon?
Uansett, i full fart er god nok hvis du har 1Kbyte/channel til transfert
| Sitat: | | Kan DAC å kalibrere skriving er for mye, men minst må du ha en pott! | Hvor i schematics jeg har å sette potten? Kan du sette et lite skjematisk?
| Sitat: | | Igjen, jeg ikke ekspert, men det er denne lille FPGA (EP1K10) enought å gjøre alt? USB, IO Control, RAM ... | Jeg er enig med deg, jeg er ikke en fpga ekspert too men legger alt i en EP1K30 (også holde DSO billige) er optimistiske for meg. Og hva med den nødvendige isolasjon mellom PC og DSO?
Likevel å fortsette design, hva er ditt opignion om Cypress USB 8051 type prosessor (EZ-USB, 6,9)? Billige men opto-isolasjon som skal gjøres etter enheten ...
Om oversettelse, OK jeg vil gjøre det i to langages for neste revisjon av DSO.
Selvfølgelig takker dere alle for diskusjoner og råd.
Hilsen, |
|
| Tilbake til toppen | |
 |
abs
| 05 juni 2004 14:25 Re: Digital oscilloskop Project | | |
|
| Hvorfor ikke bruke LabVIEW for programvare development.I kan se de fleste av våre oscillospoe bruke spicial programvare som ikke kunne oppdatering enkelt. |
|
| Tilbake til toppen | |
 |
simce
| 05 juni 2004 14:38 Re: Digital oscilloskop Project | | | tags: laptop oscilloskop usb oscilloskop oscilloskop laptop |
|
| I have laptop too with 100MHz LAN and USB 2.0. ME .. jeg har laptop også med 100MHz LAN og USB 2.0. Men. Svært ofte jeg trenger ikke laptop, og hånden holdt oscilloskop er at jeg trenger (spesielt når jeg har å jobbe ut fra kontoret på feltet). Jeg tror at de fleste av medlemmene leser dette emnet er enige med meg.
Som jeg sa DSO kan ha PC kommunikasjon port og grensesnitt til LCD eller MCU som kan gjøre kommunikasjonen mellom DSO og LCD display. På denne måten trenger du ikke noe grensesnitt som vil gjøre galvanisk isolasjon mellom din PC og DSO. Jeg tror at isolasjon er en forutsetning dersom du planlegger å bruke DSO på felt hvor høy spenning. Hilsen, Simce |
|
| Tilbake til toppen | |
 |
ME
| 05 juni 2004 14:54 Re: Digital oscilloskop Project | | | tags: tiepie USB2.0 høyhastighets microcontroller igorplug usb firmware AVR basert DSO monnoliv DSO at89c5131 DSO AVR |
|
| | monnoliv wrote: | | ME wrote: | Her er en relativt ny kommersiell oscillospoe innført i fjor, som bruker USB2.0 for samplingfrekvens opp til 100 MHz på begge kanaler: http://www.tiepie.nl/pages/uk/hscope3.html Så jeg antar USB2.0 er godt nok for formålet og USB2.0 er standard på alle nye datamaskiner. | Jeg er ikke sikker tiepie bruker High-Speed fordi det er skrevet "USB 2.0 og USB 1.1" i spesifikasjoner. Noen har prisen på 100MHz/8bits versjon?
Uansett, i full fart er god nok hvis du har 1Kbyte/channel å overføre | Hvis 1kByte/channel er nok den "IgorPlug 'AVR firmware bør være rask nok med 1.5 Mbps.
Pris for Hanyscope fra Belgia (den coutry) forhandler: http://www.rato.be/nl/pdf/tiepie_prijslijst_10-06-2003.pdf
Liste over alle forhandlere finner du her: http://www.tiepie.nl/pages/uk/dealers.html
| monnoliv wrote: | | Sitat: | | Igjen, jeg ikke ekspert, men det er denne lille FPGA (EP1K10) enought å gjøre alt? USB, IO Control, RAM ... | Jeg er enig med deg, jeg er ikke en fpga ekspert too men legger alt i en EP1K30 (også holde DSO billige) er optimistiske for meg. Og hva med den nødvendige isolasjon mellom PC og DSO? | Er du sikker på at isolasjon er nødvendig? | Sitat: | | Knyttet til rask USB 2.0, den Handyscope-HS3 krever ikke ekstern strømforsyning, dermed den Handyscope 2 lett samsvar å "Plugg inn og måle. | Den Hanyscope 3 er strøm fra USB-porten, som indikerer er det ikke galvanisk isolert med mindre de bruker en transformator isolert slått modus strømforsyning for eksempel med en flyback transformatoren. Men kanskje det er det de gjør. Galvanisk isolasjon ville være hyggelig når du arbeider med høye spenninger. Kanskje det er mulig å finne et galvanisk isolasjon IC for USB?
| monnoliv wrote: | | Likevel å fortsette design, hva er ditt opignion om Cypress USB 8051 type prosessor (EZ-USB, 6,9)? Billige men opto-isolasjon som skal gjøres etter enheten ... | Cypress ser ok, men hvis 1.5 Mbps USB er nok, hvorfor ikke bruke AVR, kan du få det enda billigere? Kanskje AVR ville være for treg hvis den har til å håndtere en rekke andre oppgaver i tillegg USB, jeg er ikke sikker. Atmel også to 8051 basert Flash MCU's: AT89C5131/5132. www.atmel.com/dyn/products/devices.asp?family_id=655 # 1399 Silicon Laboratories (tidligere Cygnal) gjør også to 8051 basert Flash MCU's: C8051F320/321 www.silabs.com / products / microcontroller / usb.asp Cypress er det laveste beløpet av Flash av de tre leverandører.
Prisene for Atmel's, Cypress "og Silicon Laboratories' 8051 basert USB Flash MCU blir omtrent det samme på digikey: Cypress EZ-USB: www.digikey.com/scripts/DkSearch/dksus.dll?Criteria?Ref=267862&Site=US&Cat=31589495 Atmel AT89C5131: www.digikey.com/scripts/DkSearch/dksus.dll?Criteria?Ref=267841&Site=US&Cat=33424497 Silicon Laboratories C8051F320: www.digikey.com/scripts/DkSearch/dksus.dll?Criteria?Ref=268316&Site=US&Cat=31589495
Her er en liste over nesten alle USB chip leverandører: www.lvr.com / usbchips.htm
Men hvorfor ikke implementere USB-grensesnitt til FPGA? Og hvorfor vil du bruke en MCU i det hele tatt? Hvorfor ikke ta alt i en FPGA når du skal bruke en FPGA likevel? Alt du kan gjøre med en MCU kan du også gjøre med en FPGA og ved mye høyere hastigheter. |
|
| Tilbake til toppen | |
 |
martingn
| 05 juni 2004 16:22 Digital oscilloskop Project | | |
|
| Hei folk,
Dette er noen av mine thoughs:
- Jeg er enig om fordelene med en håndholdt DSO. Jeg foretrekker at slag, men i en annen scene. - I dont overveie det galvanisk isolasjon er et must. - Enhver metode imlemented å lenke DSO med PC er alltid tregere at konverteringsfrekvensen det, kan holde det enkelt. - Hvis vi er ute etter en billig prosjekt, tror jeg at vi må gi en sjanse til FPGA til å gjøre alt. Det vil være en fin chanlenge for oss! - Hvorfor dont vi slit hele prosjektet slik at vi kan gå videre og bygge opp de ulike delene. Dette er mitt forslag: Styret 1: input amp ADC Styre 2: FPGA IO User Interface Styre 3: Supply
ME, EP1K10 er den eneste FPGA tilgjengelig i lokale markedet her. Tror du det kan passe?
Takk alle din interesse! Med vennlig hilsen,
Martin |
|
| Tilbake til toppen | |
 |
martingn
| 05 juni 2004 16:40 Digital oscilloskop Project | | |
|
| Skrånende finner P * otel DXP for nedlasting! Noen forslag? hilsen, Martin |
|
| Tilbake til toppen | |
 |
davorin
| 05 juni 2004 16:43 Re: Digital oscilloskop Project | | |
|
| Du kan gå til:
www. @ ltium.com / P * otel / evaluering / request.asp
og be om en vurdering CD ... |
|
| Tilbake til toppen | |
 |
ME
| 05 juni 2004 17:33 Re: Digital oscilloskop Project | | | tags: dxp2004servicepack1 |
|
| | martingn wrote: | Skrånende finner P * otel DXP for nedlasting! Noen forslag? hilsen, Martin | P * otel DXP har endret navn til P * otel 2004.
P * otel 2004 = P * otel DXP SP3 for DXP noen andre funksjoner.
SP1 for P * otel 2004 kan lastes ned her: www. @ ltium.com/downloads/files/DXP2004ServicePack1.exe
Erstatt "@" med "en" |
|
| Tilbake til toppen | |
 |
monnoliv
| 05 juni 2004 17:44 Re: Digital oscilloskop Project | | |
|
| Hei alle, Svært interessante diskusjoner. La meg presenterer possibles løsninger som jeg ser for DSO:
Løsning 1: Hånd holdt DSO Fordeler: - Ingen isolasjon kreves mellom en PC - Stand alone (stor) - Å laste ned data til en PC mulig med et serielt grensesnitt (USB, RS232) Ulemper: - LC nødvendig å ha en god skjerm oppførsel - FPGA med en konfigurasjon minne (nedlasting fra en PC ved hver oppstart!), Ex EPC2 fra @ ltera: - 25 - Display (hva er prisen?)
Løsning 2: PC basert DSO 1 (ingen UC) Fordeler: - En "intelligent enhet" FPGA - Mindre PCB -> mindre pris Ulemper: - FPGA med en konfigurasjon minne (siden ingen LC for nedlasting conf) - Ingen isolasjon mulig (jeg har aldri sett en USB isolasjon ordningen, low cost) - Bigger FPGA, større pris - PC-behov - Enorme FPGA utvikling
Løsning 3: PC basert DSO 2 (med UC) Fordeler: - Alle enheter som kan konfigureres via USB-porten - Isolasjon mulig mellom USB-enheten og UC (eller utganger av LC hvis USB integrert i det) - Mindre FPGA Ulemper: - Flere komponenter, PCB større - PC-behov - Pris høyere enn Løsning 2
Ok, la oss finne en avtale, bare husk begrensningene for hver løsning. Hvis du finner andre konfigurasjoner possibles, skrive dem her for å diskutere.
Personnaly, jeg foretrekker det første,
hilsen, |
|
| Tilbake til toppen | |
 |
ME
| 05 juni 2004 17:47 Re: Digital oscilloskop Project | | | tags: vhd fpga DSO DSO vhd vhdl DSO |
|
| | martingn wrote: | ME, EP1K10 er den eneste FPGA tilgjengelig i lokale markedet her. Tror du det kan passe? |
Beklager jeg er bare ikke så veldig erfaren med FPGA og VHDL, så jeg kan ikke si om EP1K10 er stort nok for en DSO. Kanskje noen av de mer erfarne FPGA-brukere kan gi en qulified estimering av hastighet og størrelse behov. Jeg ingen svar på dette emnet, kan du prøve å stille spørsmålet i FPGA forum, hvor alle eksperter.
Sist endret av meg på 05 juni 2004 18:10, endret 1 gang totalt |
|
| Tilbake til toppen | |
 |
ME
| 05 juni 2004 18:04 Re: Digital oscilloskop Project | | | tags: firewire DSO hvorfor er epc2 så dyrt vhd fpga DSO monnoliv DSO DSO vhd vhdl DSO usb isolasjon prosjektet |
|
| | monnoliv wrote: | Løsning 1: Hånd holdt DSO Fordeler: - Ingen isolasjon kreves mellom en PC - Stand alone (stor) - Å laste ned data til en PC mulig med et serielt grensesnitt (USB, RS232) Ulemper: - LC nødvendig å ha en god skjerm oppførsel , ex EPC2 from @ltera: - 25 - FPGA med en konfigurasjon minne (nedlasting fra en PC ved hver oppstart!), Ex EPC2 fra @ ltera: - 25 - Display (hva er prisen?) |
Hvorfor trenger dere en LC for god dispaly problemet? Du kan gjøre dette med en FPGA.
Hvorfor ikke laste ned konfigurasjonssiden minne fra PC via RS232, USB eller parallellporten til JTAG grensesnitt på hver DSO strømmen?
CPLDs trenger ikke å bli konfigurert ved hver oppstart, er CPLDs altfor treg eller mindre for dette prosjektet, eller hvorfor er det behov for å være en FPGA? Er CPLDs med eksterne FIFO dyrere enn en FPGA med intern RAM og ekstern konfigurasjon minne?
| monnoliv wrote: | Løsning 2: PC basert DSO 1 (ingen UC) Fordeler: - En "intelligent enhet" FPGA - Mindre PCB -> mindre pris Ulemper: - FPGA med en konfigurasjon minne (siden ingen LC for nedlasting conf) - Ingen isolasjon mulig (jeg har aldri sett en USB isolasjon ordningen, low cost) - Bigger FPGA, større pris - PC-behov - Enorme FPGA utvikling | Hvis du er redd for store FPGA utvikling kan du bare ta en ferdig LC IP-kjerne i en del av FPGA. IP-kjernen kan være basert på 8051 eller annen coomon arkitektur. Deretter kan du programmere IP-sentral del av FPGA i C os forsamlingen som en normal LC.
Du kan få mye gratis LC IP-kjerner for både Verilog og VHDL til implemetn i en FPGA eller CPLD her: http://www.opencores.org/browse.cgi/by_category
Du kan også finne gratis IP-kjerner for FireWire, USB, Ethernet, Grafisk LCD grensesnitt osv. på Opencores. |
|
| Tilbake til toppen | |
 |
ME
| 05 juni 2004 19:12 Re: Digital oscilloskop Project | | |
|
| | monnoliv wrote: | | - FPGA med en konfigurasjon minne (nedlasting fra en PC ved hver oppstart!), Ex EPC2 fra @ ltera: - 25 | Du kan få "drop-in erstatning konfigurasjonsdataene minner fra andre leverandører. Atmel AT17LV002A for eksempel er en "drop-in erstatning for @ ltera EPC2: http://www.atmel.com/dyn/products/product_card.asp?part_id=2530 Denne eller andre kompatible konfigurasjonen minner kan bli billigere enn den "originale" fra @ ltera.
Prisene på www.EBV.com @ ltera EPC2LC20 koster 24,96 (Minimum Pack Antall: 49) Atmel AT17LV002A koster 10,15 (Minimum Pack Antall: 50)
Dette er en enorm lagring bare ved å erstatte en IC med en pin-kompatibel IC fra en annen leverandør.
Sist endret av meg på 05 juni 2004 19:35, endret 2 ganger totalt |
|
| Tilbake til toppen | |
 |
davorin
| 05 juni 2004 19:24 Re: Digital oscilloskop Project | | |
|
| Vel ... designer nå en DSO / Analyzer så vel ... men vert er en gammel Applce Mac SE/30...so Jeg har allerede strøm / visning og grensesnitt for å utenfor ... og selv gir en "LeCroy" feeling (o:
For kjernen i DSO / analysator jeg choosed @ ltera Cyclone enheter og bruker innebygd minne for lagring av prøver og kontroll ADC ...
Og confiuration minner for dem er ganske billig ... 2 - 3 US $ for en EPCS1 .. og du får eksempler på dem som også Cyclone FPGAs selv (o; |
|
| Tilbake til toppen | |
 |
martingn
| 07 juni 2004 20:00 Digital oscilloskop Project | | |
|
| Hei alle,
Davorin Har du noen prosjektet allerede utviklet med Cyclone?
Hilsen, Martin |
|
| Tilbake til toppen | |
 |