877a og 4x20 LCD mørke rutene ..

J

jungardc2

Guest
hi mestere .. b4 jeg fikk et program med en pic16f628a med en 4x20 LCD og det fungerte .. men når jeg bytter til en pic16f877a .. alt jeg har er mørke firkanter .. mitt program er i pic grunnleggende .. endringene jeg lagt wd det pic inkluderer å ha en 4MHz xtal, pull up motstand i MCLR til +5 v og nothn mer .. nå .. Jeg ber mestere om hjelp ..

Kan problemet være om kontrast? Rutene du nevnte, synes generelt om det på 2x16 LCD.
58_1271407198.jpg
[/img]

sir .. jeg fikk en kontrast kontroll d samme wen jeg var programmn wd d pic16f628a .. og stil er det wd d 877a .. så jeg thnk det er ikke problemet ..

de mørke rutene bety at LCD ikke blir oppsettet riktig, og at enten PIC ikke sender oppsett rutinen eller PIC sender dem for fort. Prøv å redusere klokke pulser til LCD, og kan du bruke et omfang og se om PIC sender noe som helst. Endelig sikre forbindelsen er OK, og også sjekke koden og se om pinnene er riktig konfigurert.

1. hvordan du kan redusere klokke pulser? min klokke frequencly wd mitt program er 4MHz og jeg brukte 4MHz xtal wd de 877a. 2. omfang? im workn hjemme og jeg fikk ingen omfang .. 3. tilkoblinger er sjekket .. mange ganger .. 4. koden? det er riktig når jeg simulere den i PIC Simulator

Jeg kommer over det problemet, når kontrast er ikke riktig og når LCD er brutt ned. Hvis din krets med 16f628 fortsatt eksisterer, kan du koble LCD-skjermen til at kretsen for å teste LCD. Også problemet kan være på strømtilkoblingene for LCD, fordi du ikke trenger å koble strømtilkoblingene på Proteus simulering (hvis du bruker Proteus for simulering av kurset). Merk: Mitt forslag er laget over 2x16 LCD. lykke til.

Ved klokkefrekvens mente jeg den hastigheten som gjør pin av LCD er pulserende. Som du kan være oppmerksom på at pin av LCD må slås (høy til lav) når data skal sendes til LCD, dersom dette veksling er rask da LCD-modulen ikke kan være i stand til å fange opp de data som presenteres til det . Så prøv bremse det ned, øke tiden hvor gjør pin er høy. Prøver du dette på en simulator? eller en faktisk hardware? Er du sikker kontrast pin er koblet riktig.

men når jeg bytter til en pic16f877a .. alt jeg har er mørke firkanter ..
Bruke SMS SPRÅK / KORT HÅNDEN TYPING IKKE ER TILLATT HER. Fikk du mørke ruter i alle fire linjer eller i første linje? Hvis du får det i den første linjen eneste, så det er initialisering problem. Hvis du får det i alle fire linjene så problemet ligger i kontrasten innstillingen Nandhu

oh jeg fikk problemet eller i vårt språk .. det problema! Jeg kjøpte nye PIC og det ble jobbet. takk til dere alle mine herrer og for ideer .. jeg dont vite hvorfor min gamle 877a er deffective på en måte at det er lesbart og programmerbare men Nevermind .. Jeg fikk mitt prosjekt å arbeide!

hi! som u fortalt at mørke plassen problemet skyldes, LCD kontrast justering hvis du ikke er koblet til en kontrast justering for LCD-skjermen, kobler du en 10K pott til LCD og ved å justere potten kan du få de beste resultatene ....... ..... pin nr: 3 av LCD til POT senterpinne en pin er koblet til VCC og en annen til bakken. Jeg tror det vil fungere.

les innlegget ovenfor, løste OP problemet ved å erstatte den PIC.

Hei alle, håper ur alle gjør det bra jeg har det samme problemet, og jeg bruker de samme PIC du snakker om, og jeg har det samme problemet: (Mitt problem er at jeg skrev en prøve-kode for å koble til LCD og det fungerte, men når jeg endret koden litt, er alt jeg har mørke rutene vite at jeg prøvde koden på protus PIC simulator og det fungerer !!!!!! Kan du hjelpe meg behage:) takk på forhånd

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back