Air-core transformator design for propell klokke

P

panalog9

Guest
Hei --

Kort spørsmålet er, hva er den beste måten å få kraft til en roterende del, som på en propell klokke?

En god metode som synes å være å bruke en luft-core transformatoren.Det primære er i ro, og overfører kraft til den sekundære som er montert på den roterende delen.

Se disse linkene for noen eksempler:

http://web.wanadoo.be/henkenkatrien/propellerclock/
http://hot-streamer.com/hilo90mhz/electronics/prop_clock.htm

Men hva er den beste / mest effektive måten å gjøre dette?Det er to grunnleggende måter:

1) Transformator.Spoler er såret i fase, og strømmen er sendt over til videregående mens primære gjennomfører.To diodes og kondensatoren eller to til å jevne strømmen.Input bølgeform bør være en fin clean sinewave.

2) Flyback transformatoren.Spoler er såret av fase, og strøm er bare overføres når primære Stopper gjennomføre.Den skjulte magnetfelt genererer strøm i videregående.Igjen diode (r) og caps å jevne strømmen.Input bølgeform bør være en rampen, stiger jevnt, og deretter slå av kraftig.

Dette er teorien minst - er dette riktig?Jeg
har spilt rundt med den litt, men ikke med mye hell.Jeg kan ikke synes å få nok effektivitet - ikke nok kraft til å komme til den roterende videregående.

-pana

Har sett dette i en Instituite:

Innenfor et redskap de implementert en transformator med en vri og en fast del av en transformator å forsyne noen 10kW.I tillegg ble to ringene på overflaten av hver transformator å sende digtial kontroll pulsene fra fastnettet til roterende siden uten beeing interfered av magnetfelt.
Og sist men ikke minst de sette en ring med mange LED's som en optisk transmitter på den ene siden og en foto diode på den andre siden.

Dette er hvordan de gjennomføres 3 forskjellige nesten forstyrrelser gratis, energi / informasjonskanaler.Jeg tror problemet er størrelsen på air gap.Hvis mekaniske konstruksjonen er meget nøyaktig kan du redusere luft gapet til et minimum, og deretter bruke et framtidsrettet konverter.
Hvis airgap er mye større denne teknikken vil understreke alle primære komponenter og du vil ikke kunne overføre mye makt.i dette tilfellet bare en Flyback-konverter gir mening.Håper det hjelper.
aOxOmOx

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back