Antenne polarisation

L

leszcz

Guest
Hei,
im utforme en enhet via zigbee protokoll for kommunikasjon (CC2420 chip).For denne chip jeg har valgt en 2,4 GHz monopole (www.antenova.com).Antennen er lineary polarised.Saken er at denne enheten kan noen ganger sender i vertikale og noen ganger i ortogonale posisjon.The reciver (utstyrt med samme antenne) vil forbli i samme posisjon.

Hvor sterk blir signalet tap på grunn av total polarisation stemmer ikke?Hvordan kan jeg unngå dette problemet?Vil sirkulær polarised antenne løse det?Hvis ja så hvor kan jeg finne en slik antenne for denne puprose?

Takk u på forhånd for svar.

prøv denne siden

http://www.educypedia.be/electronics/antennacantenna.htm

pl

for lineære pol, misspolarization går med 20log (cos (alfa)) der alfa er vinkelen betwwen den polariseringen vektorer.
Mind du, vi snakker om summen vektoren av Hpol og Vpol

Med CP, den aksial forholdet ville bli tapet faktor, men følsomheten blir lavere til pol missmatch

Ja jeg vet det 20log (cos (alfa)) formelen men det betyr at for alfa = 90 Jeg skal ikke kunne recive noe signal i det hele tatt.Og jeg tror det er ikke hele sannheten.Så vidt jeg vet mobiltelefonen er lineære polarised så vel og fortsatt jobber i ulike posisjoner ...
Det andre problemet er at alle antenner for zigbee programmer er lineære polarised så Sth er fortsatt ikke klart for meg.

@ Plasma: hva skal jeg være på utkikk etter på denne siden, det er massevis av informasjon ...

Takk u

Med mindre du planlegger å bruke både mottakeren og
transmitter i absolutte line of sight (ingen obtructions)
trenger du ikke å bekymre deg polariseringen.I ikke LOS
selv om antennen kunne vertikale polarisasjon
hva kommer til den andre enden er en kombinasjon av
både horisontalt og vertikalt skyldes flere refleksjoner.

antennen blir plassert på baksiden av en mann, og reciver kan plasseres somwhere nearby.Problemet er hva som skjer med overføringen når noen skal sove,
er polarisation vil ikke samsvare deretter (rundt 90 grader), og det vil ikke være noen direkte linje-of-sight-tilkobling.Jeg tror jeg blir nødt til å øke overføringen makt i denne saken, og håper den vil fremdeles være operatørselskap.

Takk u for ur svar likevel

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back