(ASK) Hvordan konvertere tale signal til binære? ..

G

Gus Ndul

Guest
Hei alle ... Jeg har et problem for min avsluttende oppgave .. Jeg beklager jeg er nybegynner og har bare litt kunnskap om signalbehandling .. : D: D min avsluttende oppgave er speaker anerkjennelse bruker nevrale nettverk .. Jeg vet ikke hvordan å konvertere tale signal til binære så signalet kan være input for nevrale nettverk .. kanskje du vet link som jeg kan lære av det? .. Jeg bruker matlab for programmering languange .. Takk til y'all guyz ... : D: D: D

Hei, For å konvertere tale signal til binære, utføre trinnene - sampling, quantizing og koding. Trinn 1: Eksempel på signal i henhold til sampling teorem dvs. bruke en samplingsfrekvens større enn det høyeste freq. komponent av meldingen signal.In u'r fall den høyeste freq. komponent av tale signal er 3.3KHz og dermed prøvetaking freq.should være 8kHz (World wide standard). Prøvetakingen Prosessen konverterer kontinuerlig tid signal inn i diskret tid signal. Trinn 2: Bruk en μ - lov compandor, komprimere talen prøvene og deretter Quantize bruke en uniform Quantizer. Den kvantisering Prosessen konverterer kontinuerlig amplitude prøvene inn i diskrete amplitudes.In u'r tilfellet bruker 256 kvantisering nivåer for å quantize talen signal. Trinn 3: For kodingsprosessen, tildele kode tall fra 0 til 255 for å i kvantisering nivåer. Den binære data genereres som per koden nei. Siden vi har brukt 256 nivåer, er hvert sample kodes i 8 bits.The SNR ville være omtrent 50 dB. Håper dette info.would være nyttig å u. Hilsen Bhanumurthy

takk Bhanu .. jeg mener etter at signalet hadde preprosessering prosessen for å finne LPC koeffisienter til neste prosess som er å trene og lære sammen med nevrale nettverk, signalet må være i et binært format som en inngang for nettverk .. og jeg er forvirre bout programmet som jeg har å skrive ved hjelp av MATLAB når jeg har å konvertere signalet til binære .. tusen takk Bhanu det betyr mye for meg bro ... : D: D: D

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back