Autocorrelation function intuisjon

U

urwelcome

Guest
Hvordan finne autocorrelation funksjonen kan du om mulig gi noen praktiske eksempel hvor det er nyttig for eksempel i mobil kommunikasjon der vi bruker den.

og er det noen Java-applet eller noe sånt for å få intuisjon se operasjonen utføres under finne autocorrelation funksjon.

Endelig hvordan å generere rekkefølge enn autocorrelation funksjon i matlab.

Jeg ville være stor takknemlig for deg som er helt grunnleggende, og jeg trenger dem dårlig.

Hilsen,

Autocorrelation gir et mål på hvor mye et signal ligner seg selv når den er flyttet.Det er funnet av bare multiplisere et signal med sin shifterd versjon og snitt resultatet.Det står skrevet noe sånt

R (Γ) = ∫ f (t) * f (t-Γ) dt

du kan tydelig se multiplikasjon og snitt.

I mobile applikasjoner er det noen ganger nyttig hvis et signal
doesnt likne sin skiftet versjoner.I autocorr ordene du si at autocorr bør ideelt en topp på 0 og ingen andre steder dvs.; signalet mismatches betydelig med sin egen skiftet versjoner og ligner bare unshifted versjonen.
-b

Jeg
ville bare legge til Naveed's nevne.

I kommunikasjonen du sender ut en melding som vanligvis modulated til en operatør.Bare tenk på å sende en 1 som sin (2 * pi * f1 * t) og 0 som sin (2 * pi * f1 * t), to frekvenser for de to binære symboler.

At mottakeren du relatere støyen-corrupte.d bølger som er sendt, uten å vite hvor du er receiveing, med både original 2 waveforms som du vet du forventer.

Uansett gir den beste korrelasjon (som endelig er lik et automatisk sammenheng fordi bare ødelagt bølgeform som opprinnelig ble 1 har høyest korrelasjon med 1 opprinnelige bølgeform ...) viser deg hvilke symbol ble sendt.Det er detektoren: det ser hvilken av de 2 coreelation resultatene er høyere og "bestemmer" hva du skal gi som resultat.

Jeg have't nevnte fase problem (overføring gjennom kanaler alltid introduserer en fase forskjellen mellom originale signalet og mottatt én), men normalt mottakeren skal ta vare på den og fjerne den, ellers bruker vi jeg og Q komponentene på signalet ...og jeg
er drivende fra forklaring på det grunnleggende ...

Som for Matlab, du har funksjoner som "corr", eller "xcorr", les deres Hjelp det
er mest nyttig måte.Og akkurat generere en enkel sinus bølge, kanskje samplet, skift den ( "circshift" gir for eksempel å skifte det på antall prøver ou ønsker ...).Hver gang resultatet av "integrert" eller tillegg til multiplisert vilkårene, lagre den i en vektor og plotte vektor, har som X-aksen tiden linje.Det
er det som
er kjent som Rxx, autocorrelation funksjon

tzushki,

hvis u lim ur koden her, vil det være så enkelt for alle ..Naveed

Jeg håper jeg ikke altfor galt:

Sitat:% Sinus bølge 50 kHz og 100 kHz -> perioder 0.02 og 0.01 st = [-0.4:0.00125:0.04];

s1 = []; s2 = [];

for i = 1: size (t, 2)

s1 (i) = sin (2 * pi * t (i) * 50);

s2 (i) = sin (2 * pi * t (i) * 100);

sluttplotyy (t, s1, t, s2);% Vi overfører så vi korrupte s1 og s2 og sier vi overfører s1% Hvis det ikke er støy og ingen forsinkelseRs1 = 0;

Rs12 = 0;

RS2 = 0;for i = 1: size (t, 2)

Rs1 = Rs1 s1 (i) * s1 (i);% autocorrelation funksjon for s1 i tau = 0 (tau er tid forskjell knyttet til fase forskjell på de to waveforms (0 er referanse)

Rs12 = Rs12 s1 (i) * s2 (i);% Cross korrelasjon funksjon i t = 0 mellom s1 og s2

% Det tilsvarer Rs2s1

RS2 = RS2 s2 (i) * s2 (i);% autocorrelation funksjon for s2 i tau = 0sluttstamme ([Rs1 Rs12 RS2]);% å se at s1 og s2 har høy korrelasjon, og i midten av s12 korrelasjonen er 0% Den forrige beregningen faktisk vil være i en loop og autocorrelation

% Og kryss-korrelasjon er gjort for forskjøvet versjoner av signaler

% Den minste tidsintervallet jeg er 0.00125s, så betyr det at en sample

% Endring i s1 verdierfor i = 1: size (t, 2)

corr_s1 (i) = 0;

corr_s12 (i) = 0;

slutt

for i = 1: size (t, 2)

for j = i: størrelse (t, 2)

corr_s1 (i) = corr_s1 (i) s1 (j) * s1 (j-i 1);% forskyvning av i-1 samples, Matlab indeksen strats til 1 ...

corr_s12 (i) = corr_s12 (i) s1 (j) * s2 (j-i 1);

slutt

slutt

plot (t, corr_s1, t, corr_s12);

følger boken

signaler og systemer ved barry van Veen og simon haykin

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back