avr + velge ekstern krystall problem

O

omid_juve

Guest
Jeg bruker stk200/300 programmerer for programmering mitt atmega8 avr (min programvare er Bascom 1.11.7.4) i ett av mine program jeg brukte den interne 8M oscillator og jeg don `t har noen problemer med det, men i et annet program jeg trenger ekstern 16M krystall å arbeide. så jeg definerte CKSEL t0 1111 og skrive fusebit på AVR og da jeg plasserte 16M krystall på pinne nr. 9 & 10 av atmega8 men da jeg begynte å skrive mitt program på en chip programmerer kunne ikke identifisere meg chip. Jeg brukte en annen atmega8 og før du endrer den interne oscillator til eksterne krystall plasseres i den 16M krystall på pinne nr. 9 & 10 av atmega8 og da jeg skiftet oscillator til eksterne krystall og skrive fusebits på den. denne gangen også da jeg begynte å skrive programmet på chip min merkelig mitt programmerer kunne ikke identifisere brikken en annen gang. hva synes du om dette problemet? behage hjelpe meg.

ikke glem du trenger noen andre param når chage os xtal frq i AVR sjekk Datashheet for flere detaljer også L versjon av enkelte AVRhave max klokken 8 MHz også ....

maks freq av atmega8 at jeg bruker er 16M (atmega8-16pu)?! og plz la meg vite hva er andre parametere?

clockselect 1010 å ha støy immunitet ckopt = 0 langsomt stigende strøm

Hva er kondensatorene du bruker med 8M og 16M krystall? For høyere frekvens. krystall, bør hetten verdien være mindre. Også kan du kontrollere om krystallen er en seriell kutt eller paralle kutt? De er forskjellige typer og krever avviker driver kretser.

Kjøring av mikrokontrollere på sitt maksimale hastighet er ikke tilrådelig at du har prøvd det med lavere hastigheter gjelder Nandhu

Jeg tror det kan være problemet pga kondensatorer, velge den nøyaktige verdien av kondensatorene. Se om chip er atmega8 eller atmega8l og har kapasitet til å kjøre til så mye frekvensen Bibin John www.bibinjohn.tk

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back