Basic MOS struktur spørsmål

R

ryang

Guest
Jeg vil spørre, i en MOS struktur.Hvorfor thereis et band-bøying i grensesnittet for Oxide og Semicondutor.

I mellomtiden, hvorfor Fermi-nivået forblir rett på tvers av alle de tre materialet.
Akkurat som på bildet nedenfor
Beklager, men du må logge inn for å vise dette vedlegget

Kjære kamerat,

Selvfølgelig din energi band skal bøyes fordi, for en enhetlig dopet knutepunkt (som er dannet av kanalen og underlaget), energi oppnås ved dobbelt integrere transportøren konsentrasjonen i uttømming regionen.Når den krysser uttømming regionen inn i underlaget, så energinivå er konstant fordi det ikke finnes gratis bærere i underlaget.

Kommer til Fermi nivå, Fermi nivået et mål på energien av de minst tett holdt elektroner i et solid og er mål for et elektron å okkupere en ledig tilstand.Det avhenger av konsentrasjonen av giver og akseptant urenheter i halvleder veikryss ...... Det er derfor uavhengig av elektriske felt og energier.Så vil det være en rett linje .......

Jeg håper at jeg er rett.Vennlige korrigere meg hvis jeg ikke .....

vamsimocherla,

Jeg tenkte at Fermi nivået er energi nivå hvor sannsynligheten for å finne et elektron (eller hullet) er halvparten.Hvis det er definisjonen, så ifølge definisjonen bør Fermi nivå også sving., Jeg er ikke sikker på hvorfor det ikke.,

Hei,
Fermi nivået er energi nivået der Fermi funksjonen f (E) = 1 / 2.Fermi funksjon er sannsynligheten desinity fordelingen av elektroner i hele energien bandet.Når et elektron hopper fra valence bandet til konduktans bandet, vil fordelingen endres, men energien posisjon hvor f (E) = 1 / 2 aldri vil endres.Dette er den symmetriske punktet i fordelingen.Det hvorfor Fermi-nivået forblir konstant uavhengig svingen av valence og conductance band.Dette kan også brukes til å forklare den konstante Fermi nivå på tvers av ulike materiale er koblet sammen.
Ei refererer til instrinsic Fermi nivå.Den ligger rundt sentrum av bandet gapet.generelt, Ei = (Ec Ev) / 2.Så, når energien bandet svinger, svinger det også.Til min forstand, har det ingen vesentlig fysisk mening her, bare for å holde følgende formel gyldig.
n = ni exp [(Ef-Ei) / kT], og
p = ni exp [- (Ef-Ei) / kT]

Håper dette hjelper

ceyjey

Det Fermi nivået konstant gjennom hele tre enheten lagene viser termisk equiliburium nås av hele enheten totalt.
Fermi nivå representerer sannsynligheten for belegg av en energi nivå av et elektron og termisk equiliburium den konstante Fermi gjenspeiler det faktum at flyten av operatører i begge retninger er likt.
prøve å forstå dette konseptet ved å trekke energi bandet diagrammer for tre lag separat og deretter bli en av dem å komme til termisk equiliburium og visualisere effekten på enery bandet diagrammet representasjon.
Dette fjerner tvil om bøying av band også.
håper det hjelper
annet du kan henvise bøkene av
1). Ben G. Streetman og Sanjay Banerjee.
2). Physics of semconductor enheter ved Mullar Kamines
hilsen

Mange takk til de ovenfor guys:)
Jeg vil fortsatt prøve å lese noen bøker for å øke min forståelse i denne saken

Vel, Femi nivå en Enegy nivå, så det er sund, som havet.Tror du
havnivået vil bøy i en lokal erea?Av samme årsak.

Den Enegy Bandet er bøyd nær overflaten av halvleder, på grunn av overflaten
effekter av halvledere.Electons tendens til å hope seg opp på overflaten på grunn av overflaten effekter, og en overflate electry feltet er bygget nær overflaten.Kontroller alle bok om overflate effekter av semi-dirigent for detaljer.

Nå bildet u har vist er tilfellet accumulation.the Grunnen til dette er simple.when u gjelde en negativ gate spenning dvs. når porten er laget negativ wrt til kilden så u har et tilfelle hvor hullene skal samle seg under porten oxide og overflaten under gate oxide blir mer p type enn initially.so for å indikere at fenomen EF eller Fermi-nivået svinger mot valence bandet, er dette bare et konsept for å indikere større tilstedeværelse av hull enn elektroner under gate oxide.so bare for å bruke et tiltak for å indikere om en overflate er mer p-type og n-type vi bøye Fermi nivå i retning av valence eller ledningsforstyrrelser bandet hhv.

hilsen
amarnath

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back