Burnt FPGA?

P

Pobyms

Guest
Jeg prøver å programmere en FPGA med meg bærbar PC og en Altera byteblaster II-kabelen (og qu (at) rtus programvare som lastes ned fra Altera nettsted).Jeg har programmert noen av dem før (i går) med samme utstyr, men i dag jeg tror jeg har brent 3 FPGA.Programvaren kan ikke merker dem, og de få virkelig varme med 5V strømforsyning.

Jeg har testet med to forskjellige PCB, men det ser ikke problemet (begge FPGA er nå umulig å oppdage).

Tror du at de kunne "komme tilbake til livet"?Kan problemet være i kabelen?
Noen lignende erfaring?Takk på forhånd

Det avhenger av problemet.Det kan være styret design.Sikkert, hvis de blir varme, er det et tegn på problemer.

Pass på at strømmen pinnene får skikkelig spenninger.Ikke sett 5V på chip hvis det bare støtte 3.3V/2.5V/1.8V/1.2V ...

Jeg sjekket spenningen og de var OK.Jeg tror det er ikke et brett problem fordi en av styrene har jobbet i mange dager (den andre var ny).

Den FPGA få virkelig varme (spesielt en av dem), strømforbruket kan bli svært høy.

Takk for svaret, Big Boy.

Er FPGA programmeres via JTAG eller en seriell skoleball.?
Hvis en seriell skoleball, fjerne den og repower styret.Det FPGA skal være tom og kjøre kul med alle IOS konfigurert som innganger.
Dersom via JTAG, oppstart styret, men ikke programmere den.Det FPGA bør være kule.
Hvis FPGA er varmt når det er kjent for å være ukonfigurerte, så er det sannsynligvis dårlig.
Hvis FPGA er kult når det er kjent for å være ukonfigurerte, så er det mest sannsynlig en feil i den indre logikk konfigurasjon som er tieing utganger til bakken.

Det eneste som kan drepe en FPGA raskere enn noe er en negativ spenning på en pinne.De slår på beskyttelse dioder og disse vil sikringen til en kortslutning veldig veldig fort.Jeg stekte Xilinx som dette for mange år siden før jeg redesignet i styret.

For å sjekke om stekt FPGA via kortsluttet sikringen diodes, tar et godt styre og måle motstanden all makt skinner til bakken.Gjenta dette for de dårlige styret.Hvis du finner ut at den dårlige styrene har en mye lavere motstand da de er stekt.Den FPGA kjerne strømforsyningen terminaler har en ganske lav motstand i disse dager.Noen Xilinx design jeg målt er i 20 ohm området.Men ingen av dem er null ohm.Nær null ohm er en dårlig FPGA.

Dersom du bruker en bærbar PC med en byte blasteren konfigurasjonen, vil jeg knytte bærbar PC, og deretter hovedkortet både til jord før du fester kabelen.Pc'er grunn til å være bærbar, har en tendens til å ha flytende understell som kan introdusere den farlige negative spenninger.

--- Steve

Vanligvis når programmering enheter i kretsen søker volt til pinnene når strømmen til enheten er slått av er dårlig.

Jeg bruker en byteblaster II-kabel til å programmere FPGA.Det er koblet til parallellporten på laptop (jeg har gjort det samme med en PC og problemet gjenstår), og til en JTAG-kontakt i styret.

Problemet er denne:
- Jeg programmere FPGA uten problem.
- Da FPGA ikke fungerer riktig, men det blir varmt.
- Hvis jeg prøver å programmere det på nytt, programvare kan ikke finne den.Jeg prøver å finne årsakene og jeg tror det kan være kabelen eller en USB-modul jeg bruker til å koble FPGA med PCen.(Jeg har det samme problemet med to ulike modeller av FPGA og planker, men de bruker samme kabel og USB-modulen modellen).

Hvis FPGA bit filen har utganger definert på fysiske staver som er bundet høyt eller lavt, aka VCC eller GND, vil det være en buss påstand som vil føre til at enheten overopphetes.Hvis nok av disse IOBs er lastet som dette, kan det skade FPGA.
Jeg ville ta en mislykket bord og et nytt styre og sammenligne motstanden målingene i alle strømforsyning pins koblet til enheten.Hvis de dårlige FPGA ble stekt internt, vil du se forskjellen på motstanden sjekker.

Er du 100% sikker på at du legger riktig bit-filen?Du skulle tro at disse filene er litt feil kontrolleres av FPGA, men ikke egentlig.Flere år siden hadde vi en situasjon hvor en FPGA skulle bli ekstremt varme etter incircuit reprogrammering.Det ble til slutt bestemt at på grunn av en software-feil, FPGA var det å være lastet med litt fil for en cross-bar bytte delen som var også på bordet.Feil bit-filen kan bety massiv varme.

Jeg ville foreslå å generere en veldig enkel design med bare en utgang som lyste en LED, eller slå en enkelt produksjon pin.Legg denne ekstremt begrenset designen inn i deler og kontrollere at den fungerer.Dette vil bevise ut din styrer og JTAG kabel.Når dette fungerer, gå tilbake og starte feilretting hele design.

Til slutt, er du sikker på at FPGA kan fra Altera?Vi har hatt leverandørene prøver å gli oss "grå markedet" Xilinx FPGA.Disse er enten fabrikken avviser som har blitt smuglet ut av produksjonslokaler både, eller noen ganger direkte forfalskninger.Etter å ha kjempet mange rare problemer, vi nå kreve at styret montører kjøpe FPGA og CPLDs bare fra våre godkjente distributør.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back