Cadence: Measuring Capacitance av en node?

W

wylee

Guest
La oss si at jeg har en combinational logiske porter som har 1 inngang node og 1 output node.

I Cadence, hvilken metode bruker for å måle input kapasitans (Cin) og utgang kapasitans (Hoff) av disse to noder?

holde bias, og deretter legge til en AC-kilde med en meget stor hette koblet til noden av interesse.

Hei
Cin = forestille (Y (1,1)) / 2/pi/freq
Court = forestille (Y (2,2)) / 2/pi/freq

Ved inngang, satte en psin port i serien med en VDC.
I psin egenskaper, satt til å være port 1.Optinally angi hvilken type fra sinus til DC og impedansen å være lav (dvs. 50Ohms, eller 1 ohm).
Sett VDC verdien til å være en variabel, for eksempel "vin".

På output side, sette en psin port til GND og port # 2.
Sett psin porten impedansen å være veldig høy (dvs 1 Meg).Dette er så likestrøm går igjennom vil det ikke laste ned logikken gate mye.Sette en stor serie cap (DC blokkert type) er risikofylt i at frekvensen av feie dine kan påvirkes av det.

Nå kjører en SP analyserer over variabelen vin.Sett frekvensen til å være veldig lav (dvs. 100Hz) slik at parasittisk kapasitans til underlaget vil ikke påvirke målingen.

Å få kapasitans, plotte ZM (1) på port eller ZM (2) for utgang.Du kan gjøre det gjennom kalkulatoren eller hoveddisplayet dialog.Plott bare imaginære komponenten.

The ZM (1) kan plottes som kapasitans ved likningen: 1 / (2 * 3,1416 * 100 * forestille (ZM (1)))
Hvor 100 er 100 Hz frekvens.Hvis du bruker noe annet så endre det.

Greg

Øk spenningen lineært, og måle input gjeldende.Så
C = I / (dV / dt)
Code:

Vin i 0 PWL 0 0,0 10N 2,5

. måling tran IMAX min jeg (Vin)

. måling tran Cin param = '-IMAX / (2.5/10n)'

. tran 10p 10N

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back