Center tappe

S

Sadegh.j

Guest
Hei

Hva er sentrum peke i VCOs og hvordan kan jeg simulere det i ADS / Hspice?

Takk

Er du refererer til en VCO med en senter-avlyttet coil?Det er den eneste mening for "center-avlyttet" som jeg kan tenke på ...

Hei

Dette er akkurat hva jeg henviser til, kan du vennligst forklare det.

Vel, i hjertet av enhver oscillator, trenger du en gevinst element og en tilbakemelding nettverk.Tilbakemeldingene nettverket er vanligvis enten en kapasitiv som deler eller en induktiv divider - som i hovedsak er en avlyttet coil.Et trykk er bare en tredel forbindelse et sted i midten av spolen.Hvis du ser på vanlige oscillator konfigurasjoner som Colpitts, Hartley, osv. ..vil du se enten en kapasitiv som deler eller en induktiv divider.En annen god referanse på dette materialet er en tekst skrevet av Clarke & Hess, men det er utsolgt, tror jeg.Du kan kanskje finne et eksemplar på biblioteket.

For å simulere en senter-tappet coil, bare string et par vanlige inductors sammen.Hvis spolen har noen gjensidig induktans mellom seksjonene, må du kanskje bruke et annet krydder element ....

Du må gi noen referanse til en papir-eller viser en topologi ...Recovery har vanligvis lav Q som en av de avveininger for å få et bredt spekter tuning, så jeg antar at tanken er å forbedre tanken Q av noen slags transformator-lignende nettverk ved hjelp av sentrum-avlyttet INDUCTOR?Jeg ville vært interessert i å høre mer - kan du legge inn en referanse?

Hei

Der er det, er det også i:

A. Maxim, "A Multi-Rate 9,953 12,5-GHz 0,2-μm SiGe BiCMOS LC Oscillator Bruke en
Resistor-Tuned Varactor og Supply Pushing Avbestilling Circuit ", IEEE J. Solid --
State Circuits, vol.41, pp..918-934, April 2006.Jeg kunne ikke finne papir på min PC.

også i http://www.edaboard.com/viewtopic.php?p=878563 878563 #

Takk mann

OK - Så så langt jeg kan fortelle, sentrum trykke gjøres her for å tillate dem å splitte opp tuning kapasitans i en MSB del og en del LSB.Hvis vi har en 2:1 stepdown transformator (dette tilsvarer center sine tappet INDUCTOR), så impedances på den andre siden må være 4 ganger større (2 * 2) skal ha samme effekt som om de var på den primære side .Så hvis du vil ha noen tuning kapasitans på den andre siden (dvs. koblet til sentrum igjen), dens effekt på tanken resonans blir delt på 4 - Dette tillater dem å implementere en "fin" justere, som kombinert med MSB tuning capacitance hele spole, gir dem en god tuning rekkevidde.

Så langt Q går, jeg tror ikke sentrum peke gjør noe.Effekten av motstand i LSB kapasitans er forstørret ved 4 ganger når du beveger den primære side, så med mindre du kan redusere parasittisk motstand av mer enn en faktor på 4 for en 4x økning i kapasitans, er det sannsynligvis ikke gi noen fordel.

Hvor kommer den høye spole Sp kommer fra da?Jeg tror det er beskrevet på side 3 av papiret - De maksimert induktans for et gitt område for å redusere substrat tap, brukte SOI og etset hele veien ned til isolator.Det betyr at det er svært lite tap fra underlaget - ingen Eddy strømmer, osv. ..

Så langt Varactor Q går, er de ikke bruker typisk Recovery - de bruker konstant caps med spenning kontrollert motstander - se side 2 og referanse 8.

Håper dette hjelper

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back