Circuit å oppdage tid mellom to spenning topper.

M

mesalem

Guest
Jeg bruker en mikrofon som registrerer en lyd-og utgang en spenningsvelger peak.Denne lyden vil da bli gjentatt for å danne en annen spenning peak.Hva slags krets kan jeg designet for å oppdage den tiden (i sekunder) mellom de to toppene.

Dette er en enkel elektronikk prosjektet.Alle som har ideer for design eller kan sugest bestemte komponenter til bruk.

Mye avhenger av forventet tid fra topp til topp, og det formatet du ønsker det i. Hvis tiden domenet er ganske forutsigbar, og du vil ha en digital utgang, så ville jeg foreslå at du bruker en fast klokke, en op amp, et par av flipflops, et par av 8 bits tellere og Schmitt utløst nands.Med denne logikken kan du gjenkjenne den første "spenning" peak og starte countingby toggling en F / F, da med andre topp har andre F / F "klinke" telleren
er utganger og tilbakestille krets.

En delvis komponenter listen kan inneholde:

74x74
74x132
74x579
x741
en X-Tal eller annen klokke kilde

Bruken av en MCU kunne redusere komponent kostnad og teller mens økt nøyaktighet og fleksibilitet, men vil kreve noe koding evne på din del.

Ideen er å opprette en enhet for å arbeide selvstendig.Dette ville bety å plassere en skjerm som automatisk finner tid mellom de to toppene.

Men jeg er ikke sikker på hvordan du skal gjennomføre maskinvaren ...eller hva komponenter til bruk.

mesalem,

Er du be om hjelp, eller er du ber noen til å designe denne kretsen for deg?Det høres ut som du kan bli på over hodet.Jeg foreslår at du starter med en OpAmp (en 741), og en Flip / Flop (74HC74 eller lignende) og et par lysdioder.Først breadboard en krets som "tur" flippen / floppen og veksle mellom to lysdioder.Når du er ferdig med denne kretsen du vil ha mer erfaring og bedre følelse for de neste trinnene.Alternativt kan du begynne med å bygge Tidtaker og teste det med et par brytere.Hvis du etter en numerisk skjerm enn en enkel binær ledet vise så dette kommer til å legge en god del over til prosjektet, og du bør prolly gjøre displayet delen sist.

Fisk

Jeg vil bruke en teller koblet til 7-segment dekoder og LED display (s).
En flip-flop starter / stopper telleren; hyppigheten av telleren klokke avgjør avdelinger som displayet viser.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back