CMOS kp og kn for 0.18um teknologi

J

Jayson

Guest
Hei,

Kan noen fortelle meg hva er kn og kp for 0,18 um teknologi for TSMC?
Er det mulig å fastslå kp og kn fra spekter (krydder) modeller?

-Jayson

Du kan kjøre noen DC feie simulering og pakk den ut hvis du vil.

Hvordan skal jeg konfigurere kretsen til å utføre DC sweep?

-Jayson

Du kan prøve på denne måten:
Fastsette deg VGS, og feier VDS, og du måle ID.
Id ~ K (W / L) (VGS-Vth) ^ 2 * (1 lambda * VDS)
Du bruker data til å lage en kurve passer (lineær kurve montasje), og snappe punktet avgjøre K, mens skråningen vil avgjøre produktet av K og lambda.
Håper det fungerer.

Hei,

Jeg hadde også det samme problemet og formel avledet i tht måte synes å være ofeten sviktende.Så jeg ofte gjør parametrisk analyse for å plotte utgang Characterisitcs av deivce og sette corresponidng verdier.

hvis du korte dine avløpet og gate og gjelder en idé gjeldende kilde in avløpet, vil du være i stand til å måle din kN vite the nåværende du sett og VGS og VT finner du ved å "skrive DC opererer point"

for NMOS er det om lag 380 uA / V ^ 2
for pmos er det omtrent 80 uA / V ^ 2

oppmerksom på at den metoden som jeg foreslo ignorere kanalen lengden modulasjon, så for liten strøm (f.eks 50uA), vil du ha en høyere kn å kompensere kanalen din lengde modulasjon som øker strømmen.

Dette er faktisk et ganske vanskelig problem for submicron enheter.Minste enhet størrelser gir en helt annen Kp, KN enn beregnet ut fra m * Cox ...

Jeg antar at grunnen er å finne i forskjellen mellom Leff og L for mindre enheter.Større enheter ikke lider av dette avviket så mye.

BSIM3V3 modellen parameter U0 betyr mobilitet for Temp = Tnom.

Så, når Temp = Tnom

KP = U0p * Cox * W / L
KN = U0n * Cox * W / L

Robert Qi skrev:

BSIM3V3 modellen parameter U0 betyr mobilitet for Temp = Tnom.Så, når Temp = TnomKP = U0p * Cox * W / L

KN = U0n * Cox * W / L

Du har rett.
noen bok merker kp '= U * Cox, og Kp = U * Cox * W / L.Jeg betyr Kp er β her.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back