dc motor, for å dra ned eller begrense strøm

J

jorgechua

Guest
hei, jeg trenger hjelp angående DC motorer ... Jeg har en DC motor, det er en makt vindu motor faktisk. Jeg skal levere den med 12V syrebatteri. problemet er at den trekker 2A strøm. Hvordan gjør jeg trekke ned den nåværende til maksimum 0,5 A? vet dere noen aktuelle begrensende kretser?

En DC elektrisk motor trekker en svært høy strøm når den er startet, og når det er stanset. Hvis du begrense strømmen til motoren, så er det kanskje ikke begynne å løpe og dreiemoment vil bli redusert.

Hvis motoren er vurdert på 2A, deretter oppstart strøm vil høyst sannsynlig være mye høyere (for en kort varighet ... flere hundre millisekunder). Som mister_rf nevnt, trekker de mer strøm ved oppstart ... aka låst rotor gjeldende, som er Vsupply / (motstanden motorviklingene). Jeg samstemte, strømbegrensende motoren kan føre til at du ikke engang få det i gang. Hvorfor er du prøver å current-grense det?

Mellom 12V batteri og motor, kan du bruke en serie transistor (også kjent som pass transistor) som IGBT, helst som kan håndtere karakter 2A eller høyere. Varier IGBT gate spenningen ved å passere PWM signal (fra en mikrokontroller) i en low-pass filter (for å få tilsvarende DC spenning på IGBT gate) å variere IGBT emitter strømmen (fra 2A til 0.5A) til motoren.

Den foretrukne måten å begrense strømmen ved hjelp av et pass element (transistor, MOSFET etc) er å bruke PWM som driver elementet er enten på eller av staten, deretter bruke driftssyklus du kan styre bety utgangsspenning. Bruke gate (DC) spenning for å kontrollere mengden strøm gitt fra passet elementet vil redusere effektiviteten og øke forbruket (varme) på pass-element fordi det alltid vil være delvis på med en betydelig spenningsfall over den. Alex

Hvis motoren er vurdert på 2A, vil da oppstart dagens svært sannsynlig være mye høyere (for en kort varighet ... flere hundre millisekunder). Som mister_rf nevnt, trekker de mer strøm ved oppstart ... aka låst rotor gjeldende, som er Vsupply / (motstanden motorviklingene). Jeg samstemte, strømbegrensende motoren kan føre til at du ikke engang få det i gang. Hvorfor er du prøver å nåværende-limit det?
takk for raskt svar gutta, vi bruke motoren til å rotere en ramme slik at det alltid vil være vendt mot solen. hver 15 minutter eller så, vil vi det å flytte litt. Vi ønsker å begrense strømmen fordi på 12V, 2A, er det veldig fort. vi kan ikke måle vinkelen den flyttet med millisekunder og er veldig unøyaktig.

Siden motoren trenger mer strøm når du står stille, kan du sende en lang puls for å starte den beveger seg litt. Så en serie av kortere pulser å dytte det litt lenger. For å gjøre dette ville kreve en skreddersydd puls generere krets. Det ville slå en MOSFET full-on og full-off. Du ville trenge å eksperimentere med lengden av pulser og antall pulser. Når du får motoren til å flytte riktig avstand, bør det ikke trenge ytterligere justering. Solen beveger seg med en konstant hastighet over himmelen.

vi ønsker det å flytte litt. Vi ønsker å begrense strømmen fordi på 12V, 2A, er det veldig fort. vi kan ikke måle vinkelen den flyttet med millisekunder og er veldig unøyaktig.
For å redusere hastigheten på en PM (permanent magnet) DC motor, ville du ønsker å levere den med en lavere spenning snarere enn å begrense strømmen. En hastighetsvariasjoner ratio på opp til 10:01 er vanligvis oppnåelig. Jeg foreslår å prøve med en variabel spenningsregulator, LM317 f.eks. For en første test, kan et laboratorium strømforsyning eller for eksempel en 1,5 V batteri brukes.

takk for raskt svar gutta, vi bruke motoren til å rotere en ramme slik at det alltid vil være vendt mot solen. hver 15 minutter eller så, vil vi det å flytte litt. Vi ønsker å begrense strømmen fordi på 12V, 2A, er det veldig fort. vi kan ikke måle vinkelen den flyttet med millisekunder og er veldig unøyaktig.
For solenergi sporing, er DC-motoren kommer til å bli veldig, veldig unøyaktige, jeg er helt enig. Du kan undersøke en gear-baserte reduksjon system. Se etter noe med en orm-utstyr, slik at du får et par tusen-til-en reduksjon i revolusjoner. Så mange omdreininger på motoren vil gjøre bare små endringer i plattformens vinkel. Dette er en industriell karakter snekkedrev reduksjon boksen, men det vil gi deg en generell idé om hva de ser ut. [Attach = KONFIG] 57452 [/ATTACH] Alternativt kan du sette opp rammen med en enkel lineær aktuator og et senter pivot. Den lineære aktuator kan utvide eller trekke, som ville presse på rammen, forårsaker den til å rotere rundt pivot. Jeg tror det vi brukte i college var lineære aktuatorer for sikting 8 'hjem parabolantenner. Det så litt ut som i eksempelet nedenfor, men hadde en lengre slaglengde. Google lineær aktuator, eller lineær motor ... som vil gi deg en idé om hva de ser ut. [Attach = KONFIG] 57451 [/ATTACH]

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back