DCDC utgang kondensator sprengt.

B

buenos

Guest
hei

i design mitt, det er en 13A/5V DCDC step-down converter.Andre DCDC omformere bruke denne 5V som inndata, og det er mye av direkte belastning på den.
Den kondensator er 330uF/10V tantalium SMD.

Så, denne kondensatoren blåst opp og gjort kortslutning, da min kollega frakoblet og tilkoblet tilbake innspill strømkontakten til systemet, når det allerede var varmt (rundt 80-90 ° C) etter noen timers bruk.

så, hva var årsaken?hvordan forhindre at dette skal skje i produktet?
bruke større Irms kondensator?(det er allerede i neste versjon)

Dette er fra minnet, men jeg tror at Tant Ein bør derated om lag 3 til 4 ganger spenningen rating.In andre ord du bør bruke en 15V til 20V cap for 5V utgang.Jeg leste dette i en Panasonic program manuell tror jeg.For 8v et program jeg bruker 25V SMD.

De kan trenge en gjeldende grense motstand i serie for oppstart inrush.

Selvsagt observere polaritet.

Måle RMS rippel nåværende worst case.

Jeg la merke Du bruker bare 1 cap for 13A belastning gjeldende?Hva er din rms rippel?For 13A utgang må det være høye.Panasonic har tons av info gå her.

Code:

http://www.kemet.com/kemet/web/homepage/kechome.nsf/weben/techpapers

Jeg har også 2 stykker X5R keramiske 22uF landskamper parallelt.

Jeg forsker på landskamper for en SMPS I'm building.I kom over dette som kan være releavant på problemet.Fra AVX.

"Spørsmål: Jeg har lest at produsenter anbefaler
en serie motstand på 0,1 ohm per arbeider volt.Du foreslår
vi bruker 1 ohm per volt i en lav impedans krets.Hvorfor?

Svar: Vi snakker om to svært forskjellige sett med krets
vilkår for disse anbefalingene.Den 0,1 ohm per
volt anbefaling er steady-state forhold.Dette nivået
av motstand er brukt som grunnlag for serien motstand variabelen
i 1 a% / 1000 timer 60% sikkerhetsnivå referanse.
Dette er hva steady-state livet tester er basert på.The 1 ohm
per volt anbefales for dynamisk forhold som
inkluderer strøm i rush-applikasjoner som innganger til makten
supply kretser.I mange strømforsyning topologier hvor
di / dt gjennom kondensatoren (e) er begrenset, (som de fleste
implementeringer av bukk (gjeldende modus), forward omformer,
og FLYBACK), er kravet til serien motstand
redusert. "

Du sier at hatten blåser under en varm start?Elektrolytisk ESR avtar med temp.Kanskje ESR var til lav å begrense inrush til cap?

Hele AN er her.

Code:

http://www.ryston.cz/pdf/avx/tantpman.pdf

det blåst opp til varm start.
Jeg var tinking i tantalium bare.
du vet, har ESR maksimumsgrenser på grunn av produksjon rippel spenning, så det kan ikke være høy.det må være svært lav.

I en annen appnote fra KEMET, sier de at ESR bør være lav, for å redusere energitap, forårsaket av rippel gjeldende.

så er det en selvmotsigelse?er det mulig å balansere disse tingene:
-Vripple behov lav ESR
-Pdiss behov lav ESR
-Innkoplingsstrømstøt behov HIGH ESR

Ja jeg vet at det synes å være noe motstridende info om aktuelle bruker (derating, ESR etc) om tantal bruk.Derav tittelen på en av det en S 2004-10 artikkel Ripple Current Forvirring 10/04 (116.3K PDF).

Jeg personlig bruker bare tantal når spesielt anbefalt av varer av komponentene jeg bruker (LDO s, Vcc bypass).Bruke dem som output filtrering av en SMPS ville ikke være et alternativ for meg på grunn av flere komponenter som kan være nødvendig, at det å være en motstand.De har også en høyere dårlig rate tror jeg.Bruke motstanden ville ikke øke temp på hetten din strømmen er forsvant på motstanden.Det blir sagt selvsagt dette ville bidra til rippel.

Har du i det minste prøvde en lav verdi R i serie med hetten minst eliminere det som en mulig årsak?Dette ville ikke være en praktisk løsning, men minst du d vet om det er det som forårsaker feilen.Hvis dette eliminerer feil så vil dere bli shopping for en annen lue.

Bruker du en kvalitet navn merkevare cap?dvs. Panasonic nichon osv. lært på den harde måten billige caps Er ikke verdt besparelser.

i proto, var det en enkel kondensator, kjøpt fra Farnell.
I den andre versjonen, spurte jeg produksjonsselskapet å kjøpe en svært god kondensator (høyere spenning, Low ESR høyere rms gjeldende.)

the Blow-Up skjedde på software testing gutta, etter 2-3 måneder med kontinuerlig arbeid i styret.så ikke ved første øyeblikk.

Det er en diskusjon som ligner på denne i Usenet.Du kan tilgang til det også med Google grupper.

Tråden er her i Google-grupper.(sci. elektronikk. design) Jeg forkortet url.

Code:

http://tinyurl.com/27b9m2

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back