De integreringsrettigheter S parametre

J

jayce3390

Guest
Hei jeg utført S parametre måledata fra en symmetrisk Test innslag i thru konfigurasjon. TF brukes til å lage transistor måling. Jeg ønsker å få S parametre av en halv del av Test Fixture fra full TF måling. Har noen idé å gjøre det? Takk

Dette er et problem som jeg har støtt også. Jeg tror at ikke er matematisk mulig å løse det, så er det flere variabler enn ligninger (men jeg er ikke sikker ...). Vi måler en 2 port nettverk laget av:-Test Fixture - DUT - erutxiF tseT-og-Test Fixture - erutxiF tseT-how til å beregne DUT?? Mazz

Takk for svaret, tror jeg du må kutte S parametere matrisen. Først må du konvertere din i [T] matrise og deretter [T] = [T1] * [T2] For å finne T1 og T2 parametrene, bruker du symmetrisk behandling av TF kanskje sqrt (S21) = S21 (av T1) * S21 av (av T2) ... men jeg er ikke sikker. Problemet forblir for faser. Hvis du har noen ide, la meg vite :) Takk

Den eneste tanken jeg har nå er å fortsette med de velprøvde TRL kalibrering. Lengre men nøyaktig. I alle fall hvis det er en løsning jeg vil være interessert. Mazz

Google "Two Tier kalibrering". Jeg bruker Maury innslag programvare som gjør dette automatisk. http://www.maurymw.com/datasheets/5C-038.pdf Du gjør en full 2-port cal både på fixture referanse flyene (Solt) og DUT referanse fly (TRL). Programvaren leser deretter tilbake feilen parametere for både cal stater og beregner s-parametrene for hver kamp halvparten. Jeg vet ikke matematikken bak det, men jeg satser det er en enkel matrise oppdeling av to i T-parametere. Det er mer enn sannsynlig beskrevet i ARFTG litteraturen. Det kan også gjøres med adapteren fjerning algoritmen er bygd inn i VNA men jeg husker ikke hvordan du gjør det. Det ble vedtatt på muntlig til meg av en guru på Maury.

Ok takk, men jeg kan ikke utføre en TRL kalibrering, om jeg kunne lage en TRL kalibrering deembedding prosessen vil bli ubrukelig.

Du kan sikkert gjøre det du nevnte med T1 = T2 = sqrt (T). Dette forutsetter avkastningen tapet er svært lav. Du kan også shorte den DUT og tiltaket S11, så antar T21 = sqrt (T11). Jeg visste dette med et Matlab script år siden. Beware enn SQRT (1) = [1, -1] så deg resultater vil med jevne mellomrom snu rundt aksen på en polar tomt. Nøkkelen for å korrigere dette på er å starte deg målingen ved en lav frekvens før teh fase krysser -180 grader. På den måten kan du opprette en sann fase referanse og din script kan korrigere for sqrt (1) problem. Du kan gjøre en Solt, det trenger ikke å være TRL. TRL er bare mer nøyaktig. Den deembedding Prosessen deos ikke bli ubrukelig hvis du kan gjøre TRL cal. Du må fortsatt vite S-parametrene for hver kamp en halv hvis du vil legge tunere. Det er mye lettere å gjenta kalibreringen på fixture referecne flyene enn DUT.

Den avgjørende faktoren er nøyaktighet. Jeg antok at jayce3390 ønsker å vite den halve lampen Spar til deembed dem fra de komplette tiltak og få DUT Spar. jayce3390 bekrefter du det? Så jayce3390 har en "thru" ligaen og en DUT armatur. For å gjøre en TRL bare lage et par linjer (linje og reflektere), og du vil unngå Spar etterbehandling (de-embedding) med alle advanteges av et direkte tiltak. Generelt sett (og i min erfaring) i en test ligaen er ikke lett å få en meget høy avkastning tap (> 20 dB), spesielt ved svært høye freqs å bruke ca nødvendig for å bruke formelen T1 = T2 = sqrt (T) . Så hvis du ikke er interessert i nøyaktighet (men hvordan man skal beregne DUT Spar feil med denne metoden?) Bruke den, ellers Solt eller TRL. Hva synes du om det? Mazz

Ja Mazz Jeg bekrefter jeg ønsker å få DUT Spar fra komplette tiltak (TF + DUT + TF) og gjennom TF måler. Men jeg kan ikke utføre TRL kalibrering med min symmetrisk TF. Effectly IRL av TF min er rundt 10dB. Endelig kan jeg prøve: Hvis jeg antar at begge deler av TF er matchet på DUT tilgang jeg kan skrive: S22 (halve) = 0 og S11 (halve) = 0 Og hvis begge deler er identiske kan jeg fortelle: S21 ( første del) = S21 (andre del) S12 (første del) = S12 (andre del) S11 (full) = S11 (første del) S22 (full) = S22 (andre del) S21 (første del) = S21 (andre del ) = sqrt (S21 full) S12 (første del) = S12 (andre del) = sqrt (S12 full) Er det sant?

La meg si at jeg ikke liker denne måten. Ligningene synes riktig, men tilnærmingen du gjør gir en lav nøyaktighet i resultatet. Hvis dette er OK for deg, gå videre. Forresten, hvorfor du ikke kan utføre en kalibrering? Mazz

Jeg m bruker IC mikrobølgeovn TF, og det er farlig å utføre TRL kalibrering med denne typen TF fordi IC mikrobølgeovn gir TRL cal kit, men du må bruke svært tynn og liten fred over streken å gjøre gjennom for eksempel, eller å koble TRL forsinkelse linje og til slutt får du så mye resultater enn av målinger på grunn av problemer med å plassere fred linjen. jayce3390

Du ønsker kanskje å se på vårt produkt, Spectro VNA. Bruke Time Domain Bytte, kan du flytte referanse fly til hvor som helst som du kan midlertidig lage en kort.

Det er en Agilent VNA innslag cal veiviser som er hendig å fjerne to end fixture S-par svar. Det forutsetter de to end blokkene er nesten identiske (ikke så sant på høy frekvens). Den trenger bare et senter thru blokk. Et tiltak er END-blokk + thru + END block; Et annet tiltak er: END Block + DUT + END blokk. Veiviseren vil da automatisk de-innebygge slutten blokker virkning fra andre måling.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back