Design av rc faseskift oscillator ..?

R

rsashwinkumar

Guest
Jeg trenger å designe en rc faseskift OSC. ved en freq av 1 kHz (si) hyppigheten av OSC. for en opamp basert osc., er 1 / (2piRC * sqrt (6) hvis vi bruker 3 rc nettverk. nå jeg velger R og C deretter. nå siden v bruker 3 RC bly nettverk, må hver være utformet for å produsere en faseskift 60 grader. men for de utvalgte verdier av R og C fase bidraget fra hvert nettverk viser seg å være 90-arctan (1/sqrt (6)) som ikke gir 60 grader. plz la meg vite hvor jeg har gått galt ....

Jeg don `t helt forstå betydningen av din forespørsel - Likevel er det klart at 3 identiske CR elementene sammen med en inverterende forsterker (-180deg) kan svinge bare hvis fasen bidraget fra hver seksjon er -60 grader. Denne tilstanden bestemmer frekvensen.

formelen utledet for frekvensen av svingninger er fo = 1 / (2 * pi * R * C * sqrt (6)) for 3 identiske RC bly nettverk koblet i kaskade. Nå er tilstanden nødvendig fase bidrag for hver RC n / W ved resonans freq må være 60 grader. Men for en bly nettverk fase = 90-arctan (2 * pi * R * C * FO) Siden hver 2 * pi * R * C * fo = 1/sqrt (6) får vi fase = 70 grader ... dette er mine søk ... istedenfor 60 grader jeg ender opp med 70 grader., hvor har jeg gått galt? plz ber hjelpe meg ...

Men for en bly nettverk fase = 90-arctan (2 * pi * R * C * FO) Vær så snill, kan du forklare formelen ovenfor? Hva mener du med "bly nettverk"? Bare én CR scenen?

Jeg antar at du glemte at hver CR-delen er lastet av neste stadium - derfor kan du ikke regne for en enkel CR element bare.

Yeah! Jeg tenkte bare at siden de var 3 cascaded etapper, kunne jeg bare legge til sine faser opp ... Tusen takk :)

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back