Digitally Controlled Variable Resistor

K

KoRGeNeRaL

Guest
Hei alle,

Jeg prøver å få IV karakteristisk for en 55W solcellepanel for ulike temperatur verdier.Siden tar målinger manuelt ville ta for mye tid, bestemte jeg meg for å bygge en enkel DAQ krets som tar målinger automatisk og lagre dem i en EEPROM.

Når den tilsvarende knappen trykkes inn, bør krets begynne å endre belastningen av solenergi panel fra full belastning til kortslutning i små skritt, og måle og lagre utdataene jeg, V og Temperatur verdier til EEPROM for hver verdi av lasten.Spørsmålet mitt er, hvordan kan jeg lage en høy makt variabel motstand hvis verdi kan bli kontrollert av en krets?

Hei,
Bruk en gjeng 2N3055 transistorer i aktiv region, parallelt, montert på kjøleribben med vifte kjøling.Bruk emitter motstander for å løse dagens og drive baser fra en makt DAC.
Hilsen,
Laktronics

KoRGeNeRaL
En måte er å bruke makt MOSFETs med logikk nivå terskel (turn-on) spenning.Koble MOSFET switcher i serie med ønsket belastning motstander.Du kan bruke en Microcontroller å snu FETs av og på.Sjekk IRF eller Powertex kataloger for å finne FETs med egnet gjeldende karakterer.
Kral

Du kan også bruke en elektronisk belastning.
search dette begrepet i Google og du vil finne massevis os infos om det.

Kral skrev:

KoRGeNeRaL

En måte er å bruke makt MOSFETs med logikk nivå terskel (turn-on) spenning.
Koble MOSFET switcher i serie med ønsket belastning motstander.
Du kan bruke en Microcontroller å snu FETs av og på.
Sjekk IRF eller Powertex kataloger for å finne FETs med egnet gjeldende karakterer.

Kral

Hei,
I ditt tilfelle, siden det vil være likestrøm, vil inductors bli klumpete.Også hvis inductors brukes med firkantbølge, må du beskytte omformerenheter mot transienter.Det vises til Deres søknad energitap er viktig, enten i svitsjer eller i en resistiv last.Hva med en binær vektet Nichrome wire belastninger drevet av transistor / MOSFET brytere direkte fra en binær åtte bit registrere?, Bare en idé.Hvor mye er forventet gjeldende maks.i søknaden din?
Hilsen,
Laktronics

laktronics skrev:

Hei,

I ditt tilfelle, siden det vil være likestrøm, vil inductors bli klumpete.
Også hvis inductors brukes med firkantbølge, må du beskytte omformerenheter mot transienter.
Det vises til Deres søknad energitap er viktig, enten i svitsjer eller i en resistiv last.
Hva med en binær vektet Nichrome wire belastninger drevet av transistor / MOSFET brytere direkte fra en binær åtte bit registrere?, Bare en idé.
Hvor mye er forventet gjeldende maks.
i søknaden din?

Hilsen,

Laktronics

Hei,
For den første delen av spørsmålet ditt, Nichrome wire jeg trodde skulle være lett tilgjengelig som det er vanlig i alle billige elektriske varmeovner.
For den andre delen, jeg fortsatt føler at du må kunne teste aktuelle trinn på 1 / 256 av full skala med 8 binære vektet motstander, hvis jeg fortsatt gjør noen feil sted.Jeg vil illustrere det slik:
La oss si i deres eksempel, ved å slå på 2ohm motstanden det trekker en last på 10 ampere.Ved å slå på de resterende 7 motstander, gjeldende skal gå til 20 ampere.Utvalget av 10 Amps til 20 Amps kan dekkes i 128 steg med 7 motstander.
Nå, hvis du slår av 2 Ohms belastning og slå på 4 ohm last, bør du får 5 Amps.Hvis du slår på de resterende 6 motstander, bør du få totalt 10 forsterkere, mellom 5 forsterkere til 10 Amps vil bli dekket i 64 trinn.
Så, som du går ned, vil antall trinn redusere binarily.Dette vil være til stede på digital kontroll.
Jeg håper jeg rett?
Hilsen,
Laktronics

laktronics skrev:

Hei,

Så, som du går ned, vil antall trinn redusere binarily.
Dette vil være til stede på digital kontroll.

Jeg håper jeg rett?Laktronics

KoRGeNeRaL,
Fra din respons på mitt siste innlegg, (og lese mellom linjene fra andre reagerer), vil du kontrollere motstandene fra en binær teller.Hvis dette er tilfelle, så alt du trenger å gjøre er vekten motstandene i henhold til en binær sekvens.For eksempel la R (0) være den motstanden som er koblet til 2 ^ 0 mot produksjon, R (n) være den motstanden som er koblet til 2 ^ n counter utgang.La R (n) = R. deretter R (n-1) vil = 2R, R (n-2) skal = 4R, R (n-3) skal = 8R, osv. Da telleren som driver strømbryter er økes i et binært måte, vil strømmen øke i samme trinn.
Hilsen,
KralLagt etter 10 minutter:Etter oppslaget mitt forrige svar, innså jeg at mitt forslag til motstand verdier er praktisk talt det samme som ble foreslått av KoRGeNeRaL (sorry, KoRGeNeRaL!), Selv om jeg ikke forstår KoRGeNeRaL motstand sekvens.
Hilsen,
Kral

Hallo,

dersom kraft resistor anskaffelser er et problem, kan det hende du bruker resitive varmeovner fra hjemmet programmer eller andre resitive deler (f.eks bil lykter).Du kan også spole din kraft motstander fra motstand wire eller rustfritt stål sveising wire.

Som jeg forstår, har du tenkt å ta opp spenning og strøm i tester, enn motstander ikke trenger å være veldig acurate.Jeg men savnet noen spesifikasjon av beregnet nøyaktighet henholdsvis oppløsning når varierende motstand.

Men uansett, vil jeg definere meg test utstyr fra tilgjengelighet.E. g., kan du bruke reléer fra bilen supply hvis du ikke har de nødvendige elektroniske brytere, iallfall for den høye aktuelle området.

Hilsen,
Frank

Kral skrev:Fra din respons på mitt siste innlegg, (og lese mellom linjene fra andre reagerer), vil du kontrollere motstandene fra en binær teller.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back