Diode impedans måling

A

Agronski

Guest
Hi everyone,

Kan noen gi meg et hint om den beste måten å måle impedansen til en Schottky diode?Det er en Avago HSMS-285Y i 0402 SMD pakke.Det er en krets for testing vist i "Forventet antenne Modelling for CAD" av Visser, men jeg har forsøkt å bygge den og den virker ikke.

Jeg har tilgang til en Vna, et spektrum analysator og så mange andre deler som jeg trenger ...

Noen ideer, eller har noen allerede kjenner impedans, eller en god måte å estimere den?

Takk,

________
Agronski.

Du bør få denne impedans ved simulering, hvis du har en modell.Det er enkelt og gi deg noe nær måling.

Jeg sjekket, har du krydder modellen i databladet.

Bruk den i en simulator og gå på ...

Dioder er svært enkle ting, men vanskelig å måle.Det er fordi de endre sine egenskaper dramatisk avhengig av RF-inngang for strøm og impedans på dem.

Hvis du bare prøver å måle SCHOTTKY diode montert i-shunt, med en standard nettverk analysator, vil du sannsynligvis se at det ser ut som en ren 0,1 pF kondensator.Hvis du i stedet brukt en høy makt nettverk analysator, slik at diode var rette RF hendelsen på den til likestrøm, og det var en DC last tilkoblet gjennom det via en skjevhet nettverk, vil du se noe som så mer ut som en større kondensator i serie med 30-200 ohm motstand.Men selv det ville være en mistenkt impedans måling, siden du da utformet og lagt til en matchende nettverk foran dioden, vil det driftspunkt endres igjen, og gir deg et annet resultat.
Sist endret av biff44 den 01. Aug 2009 13:51, endret 1 gang totalt

Takk for dem - litt av en oppfølging om:

Små-signal modellering er ikke mitt sterkeste fag, så jeg fant en gammel maskinvare test-rigg for Varactor dioder - Min gjetning er det vil fungere godt nok til å teste Schottky's too.Det er en 50Ω microstrip linje: En slutt på Vna, ene enden kortsluttet til jord.Så du bytter kort med diode, og du kan trekke den kombinerte dioden microstrip S parametere fra bare microstrip og bingo!

.... ett problem, men - jeg er ikke 100% sikker på hvordan du trekke S parametre fra hverandre.Min Vna gir bare meg et Smith diagram, dB tilbake tap og SWR likevel.Er trekke ett sett S parametere fra de andre de såkalte «de-embedding" Jeg har hørt om?

________
Agronski.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back