dro-Design (serie-feedback)

Z

zoomade

Guest
Uten erfaring i å utforme dro's, jeg prøvde å utvikle noen dro-kretser med 2 forskjellige BJT's (BFP405, NESG2120M05) i felles emitter og serie-feedback uten suksess.Den eneste simulering-verktøyet jeg har er freeware av ansoft designer uten mulighet til å simulere aktive enheter.

Hvis du vil vite funksjonaliteten til en DR, første skritt var å måle S11-parameteren for kvart bølgelengder foran en åpen 50 Ohm-Overføringssikkerhet-Line plassert DR.Som jeg forventet, resultatet var en Båndpassdesign-filter med smal båndbredde (høy Sp) og en resonans frekvens på 5,683 GHz.

For å designe den dro jeg brukt en design-eksempel fra boken Microwave Engineering.Ett skritt var å beregne lengden på overføring mellom DR og undersiden av BJT: Jeg maksimeres den ΓOUT mens jeg satt ΓL = 1/S11.Output-samsvarende kunne beregnes ved de resulterende ZOut og ble realisert ved overføring-linjer.Til ustabil den Transistor, jeg integrert en tilbakemelding-element på emitter (Jeg prøvde ulike lengder).

Etter bygge opp oscillator-kretser, i de fleste tilfeller de dro
sin oscillated uten DR på en frekvens i nærheten av ISM Band (~ 6 GHz).Det virker som denne frekvensen avhenger av lengden på overføring-linjer ved emitter og base.

Etter å ha plassert DR fjerdedel bølgelengde foran den åpne slutten av sendingen-line (på basen), frekvensen endret til annen frekvens er i nærheten av ISM-Band (ikke forventet 5,683 GHz resonans frekvensen til DR).

Mens jeg kunstig økt temperatur, frekvens-drift over temperatur (Δt ≈ 70 ° C) var ca 25MHz.Det synes at DR ikke fungerer riktig, fordi vi hadde samme temperatur-drift uten resonator.
Er det noen mulighet for å finne ut om DR fungerer?PDF i vedlegget viser en av mine dro-utforminger.
Jeg ville sette pris på om du kunne gi meg noen råd for videre strategier for å utforme en funksjonell oscillator.Kjenner du noen bøker eller annen litteratur som er nyttige for å utforme en dro?Dessverre er de fleste litteraturen jeg leste bruker verktøy som ADS, at jeg ikke har.

Mny tnx, 73
Guido

Prøv å følge anbefalingene presenteres her:

http://www.gedlm.com/DRO/DRO.asp

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back