DS1307 backup batteri levetid?

H

happy2005

Guest
Hei,

Jeg har laget en prototype krets med DS1307 RTC med CR2016 litium batteri.
Jeg vil vite det, hvor lang tid dette batteriet forsyner backup strøm til DS1307 uten å miste RTC data?Jeg ønsker å være sikker, bør det være minst 2 år.På grunn av gjeldende drawed fra batteriet er veldig liten, jeg kunne ikke måle nåværende verdi.Hvordan kan jeg måle (eller beregne) sikkerhetskopien gang uten å vente 2 år?
Eventuelle forslag, bøker, koblinger er velkommen ..

Du kan ikke beregne denne gangen.Hvis du hadde, sier 100Ω motstand koblet mellom Ds1307 og batteriet, bruker veldig sensitiv voltmiter du ville være i stand til å måle noen LV spenningsfall, men dette likevel ikke vil gi noen indikasjon om leve-tid på dette batteriet.
Normalt lithum batteri med apparat som DS1307 bør vare i ca.10 år ..som er den tiden Maxim-Dallas beskriver i tilfelle DS12887 (RTC med innebygd batteri) ..

Hvorfor ikke bare å konsultere datablad:

Batteriet du bruker, har typ.80mAh kapasitet.
DS1307 bruker 500nA i batteri-modus (eller 800nA hvis du bruker firkantbølge output)

Dette gir deg:
for 160000h 500nA eller 18,2 år
for 100000h 800nA eller 11,4 år

lagring tid for en litium batteri er vanligvis angitt til 10 år, derfor kan man si at batteriet skal vare i 10 år (regnet fra batteriet mfg dato).

Det eneste du nå trenger å gjøre er å verifisere ved måling at dette er sant, for eksempel med en motstand som tidligere diskutert, for eksempel 100k gir deg 0.1V/uA et godt utgangspunkt.

/ Froggy

Thank you all.Det er lurt.Jeg vil prøve å måle strøm med en serie motstand.Men jeg tror, motstanden verdien bør være så lav som mulig, på grunn av spenningsfall og lasting effekt.Takk igjen.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back