Er dette et konjugat kampen nettverk?

T

triquent

Guest
For en impedans Z = 35-j28ohms (z '= 0,7-j0.56), design matchende nettverk (til 50ohm).Så ser mot generator (som antas å ha en impedans på 50ohms), gir denne z = 35 j28ohms (z '= 0,7 j0.56).Dette beviser konjugatet kampen teknikken.
Mitt spørsmål er:: er alle samsvarende nettverk konjugat matchende nettverk?Jeg fant noen samsvarende nettverket er konjugert og noen er ikke.

for eksempel:
1) ved hjelp av seriell L (X '= j1.01) og shunt C (B' = j0.65) fikk matchende nettverk er et konjugat matchende nettverk.
2) ved hjelp av seriell L (X '= j0.56) og seriell R (Z' = 0,3), så denne matchende nettverket er ikke et konjugat matchende nettverk.Dette samsvarer nettverket er impedans er 1,3 j0.56.

Men professor i klassen sa alt det bør være et konjugat matchende nettverk.hvorfor mitt regnestykke ikke bevise det?

Teorien sier at du kan klippe ut en diskret element nettverk som matcher to impedances til hverandre og impedansen ser begge retninger er konjugert av hverandre.

Du kan gjøre et tankeeksperiment om dette.Hvis de ikke var, ville det være en refleksjon av kraft på det tidspunktet.

Jeg tror jeg ser problemet ditt.Når professor sier til deg "det passer best nettverket er et konjugat match", hva han egentlig betyr å si er "den beste kampen som optimaliserer kraftoverføring til lasten er en tapsfri konjugat matchende nettverk".

Hvis jeg hadde en 10 ohm belastning, at jeg prøvde å matche til en 50 ohm kilde, kunne man tydelig "match" dette med å bruke 40 ohm serien motstand.Refleksjon koeffisient ville være null, og du ville ha en perfekt match.Dessverre, av kraften vil de fleste bli utsvevende inn i "matchende nettverk" som varme, i stedet for å komme inn i lasten, hvor den vil gjøre mest godt.Så fra et kraftoverføring synspunkt, var det en elendig match!

Hold deg til lossless matchende nettverk for de fleste bruksområder.De eneste unntakene til dette er der du må gi noen lossy match for stabilitet grunner, eller der du har RF kraft til å brenne!

Professoren tror noen matchende nettet vil være konjugat.Men jeg fant med motstand (lossy nettverk) det er ikke konjugat.så jeg lurer på været som konjugat teorien er bare rett for lossless nettverket?
Å designe maksimal gevinst forsterkeren, må vi designe den konjugatet matchende nettverket.Så dette betyr at vi bare kan bruke lossless nettverket (L, C)?

biff44 skrev:

Jeg tror jeg ser problemet ditt.
Når professor sier til deg "det passer best nettverket er et konjugat match", hva han egentlig betyr å si er "den beste kampen som optimaliserer kraftoverføring til lasten er en tapsfri konjugat matchende nettverk".Hvis jeg hadde en 10 ohm belastning, at jeg prøvde å matche til en 50 ohm kilde, kunne man tydelig "match" dette med å bruke 40 ohm serien motstand.
Refleksjon koeffisient ville være null, og du ville ha en perfekt match.
Dessverre vil de fleste av kraften være utsvevende inn i "matchende nettverk" som varme, i stedet for å komme inn i lasten, hvor den vil gjøre mest godt.
Så fra et kraftoverføring synspunkt, var det en elendig match!Hold deg til lossless matchende nettverk for de fleste bruksområder.
De eneste unntakene til dette er der du må gi noen lossy match for stabilitet grunner, eller der du har RF kraft til å brenne!

Ja, bør du bruke L's, C's, og overføringen linje seksjoner for kampen.Ikke bevisst bruk motstander.Men du bør innse at noen virkelig verden elementet har noe tap, og for å være grundig bør du ta med at tapet i din analyse.De L's og Cs skal modelleres med en realistisk Q (spole Q = 40, kondensator Q = 200 for eksempel), og tranmission linjene modellert med et realistisk tap per lengde.

Ofte, særlig når du prøver å gjøre en veldig Smalbånd kamp, eller en stor impedans transformasjon, at små tap har plutselig en stor effekt.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back