et spørsmål om støyfaktor

B

bagel520

Guest
Kjære alle, her er et spørsmål om støy figur. Forutsatt en tre trinns kaskade forsterker system. Hvert trinn har samme gevinst og støyfaktor karakteristiske (gevinst = 10 dB, NF = 10 dB). Input forholdene er: Si = -100 dBm Ni = -174 dBm. Vi kan beregne utgangssignalet og støynivå på hvert trinn basert på SNR definisjon. Følgende er utgang tilstanden på hver etappe: SO1 = -90 dBm No1 = -154 dBm S02 = -80 dBm NO2 = -143,1 dBm SO3 = -70 dBm No3 = -133,01 dBm La oss fokusere på den andre scenen. Base på definisjonen av støy figur, kan det bli beregnet som NF2 = So1/No1/So2/No2 = 64/63.1 = 0.9dB. Hvorfor svaret er 0,9 dB? Ikke 10 dB? Jeg vet at den andre fasen er støyfaktor vil ikke være 10 dB på grunn av den første fasen er å få [(10-1) / 10]. Men det er mathmatical måte. Hva skjedde i den fysiske eller elektrisk synspunkt? [color = green] [/color]

Det er to støy tall involvert. Den første er i hvert stadium i isolasjon og den andre er i systemet. Hva du beregnet er trolig effekten av den andre scenen på systemet. Det er det andre stadiet ikke å ha 0 dB fører systemet til å være 10,9 i stedet for 10 i første etappe.

[Quote = flatulent] Det er to støy tall involvert. Den første er i hvert stadium i isolasjon og den andre er i systemet. Hva du beregnet er trolig effekten av den andre scenen på systemet. Det er det andre stadiet ikke å ha 0 dB fører systemet til å være 10,9 i stedet for 10 i den første fasen. [/Quote] Så du mente at det er en enveis beregning? systemet ett og frittstående en? det høres fornuftig, men jeg kan fortsatt ikke få det.

Takk for hjelpen! Men det er fortsatt et spørsmål i mitt sinn. Definisjonen av støy tallet er på en betingelse. Det er inngang støy antas å være den støy som følge av en matchet resister ved T0 = 290 K. Betyr det at du ikke vil få hele støyfaktor (10 dB, i forrige eksempel) hvis inngangen støy er ikke -174 dBm / Hz? Er det svaret på hvorfor støyfaktor bidratt på hvert stadium i en kaskade system er annerledes?

Hei, bagel520, du har rett, er definisjonen av støy tall for en inngang tilsvarende temperatur på 290K, eller en inngang støy tettheten av -174 dBm / Hz. Denne tilstanden er ikke oppfylt ved inngangen av andre amp, der støy er -154 dBm. Men støyen figur av en enhet viser egentlig hvor mye støy er generert internt i denne enheten. Definisjonen er: NF = (tilgjengelig støy på utgangen) / (tilgjengelig støy på utgangen hvis enheten var lydløs - det vil si uten tilsatt intern støy), også på 290K Den innvendige støyen er en konstant og er gitt ved: Ni = (F-1) * G * k * T0 Du kan prøve å beregne denne verdien for forsterkere og kontrollere støynivået langs kjeden din. For eksempel ved produksjon av andre amp bør du ha: No1 * G + Ni - i Watts, ikke dBm håper jeg dette hjelper

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back