FLYBACK transformator støy

S

seyyah

Guest
Jeg gjorde en FLYBACK omformer og den arbeidet.Men transformatoren gjør høye lyder.Den svitsjefrekvens er 80kHz.Jeg har også prøvd 40kHz.Hvordan kan jeg kutte denne støyen av?

Dette skyldes magnetostriction.Det må være en lav frekvens komponent til stasjonen aktuelle å gjøre frekvensen du kan høre.

Du kan prøve å endre kjernemateriale gjør kjernen større, eller å sette noe av materialet rundt den for å dempe støyen, uten å begrense luftsirkulasjonen som kreves for å fjerne varmen.

Hvis du kan høre støy, mistenker jeg strømforsyningen loopen er oscillerende på noen lyd frekvens.
Hvis du vil kontrollere at kobler et omfang til produksjon og se om det er noen rippel ved lave frekvenser, nesten sinusformet, på kanskje et par kHz.

Du kan koble rammen til utgangen av feilen forsterker for å se dette signalet, normalt utgangen av feilen forsterkeren skal være like DC, men hvis loopen er oscillerende vil du se signalet beskrevet ovenfor.

Eller koble omfanget til bytte element og sjekk om du ser en stor jitter på ledende eller fallende kant.Noe er normalt, på grunn av 50 eller 60Hz input rippel, men hvis det er overdreven, er det en indikasjon på loopen er oscillerende.

Hvis du ikke har et omfang, kan du prøve å bremse ned loop, ved å koble en ganske stor hette over feeback nettverket.Hvis støyen forsvinner (eller i det minste endringene tonehøyden dramatisk), vet du loopen var oscillerende.Du kan deretter gjøre om loopen kompensasjon.Du kan legge den skjematiske og jeg kan foreslå endringer.

Normalt, når du utformer en strømforsyning, bør du måle gevinst-fasen karakteristiske, men det krever en gevinst-fase analysator, et dyrt utstyr.Hvis du ikke har det, må du beregne løkke og sjekk transientresponsen å se om du får oscillatory respons.Det ville bety at loopen er nær å bli ustabil.

Se på dette emnet.Jeg implementerte krets av søknad notat med noen få endringer.

ftopic110500.html

OK, den kondensatoren du vil øke (prøv selv 100nF) er 100pF kondensator mellom kompensasjon utgang (COMP) og tilbakemeldinger inngang (FB) i UC3842.Hvis støyen forsvinner, så vet du loopen er oscillerende.
Deretter vil vi finne en måte å fjerne oscillation.

Hvilke endringer gjorde du i kretsen?

Kan du legge inn noen link om hvordan man beregne en FLYBACK transformator?
Jeg m planlegger å bruke en pott kjerne.

Takk på forhånd

Slik VVV: Jeg skal prøve det og post resultatet her, nå jeg er borte i kretsen.

Slik Bomba: Det er ikke lett å forklare det her.Kjernen er den første viktige ting.Når du har bestemt det, bestemmer du svinger av primer svingete.Auxiliary og seconder er så lett å regne som en vanlig linje transformator.Du bare bestemmer dirigent størrelse.Da bør du bestemme airgap størrelse etc.

Se på disse bøkene

Elektronikk - Switchmode Power Supply Handbook 1st Edition, Keith Billings (burde eksistere i dette forum)

Switching power supply design, Abraham I. Pressman.

Første bok forklarer fagene uten å gå svært dypt i en praktisk og effektiv måte.

Hvis du planlegger å bruke uc3842 kan du finne litt info om programmet merker seg også.

Hvis du ønsker å gå dypere jeg tror du har en lang vei fordi strømforsyningen design virkelig trenger expertizing på flere ulike fag tror jeg.

Når jeg byttet 100p til 100N støy betydelig redusert.Hva anbefaler du meg?Av veien forskjellene mellom den opprinnelige og min er bare transformator, MOSFET og Snubber verdier, aktuelle sensing motstander etc. Kort jeg gjorde det for å passe min situasjon.

bomba skrev:

Kan du legge inn noen link om hvordan man beregne en FLYBACK transformator?

Jeg m planlegger å bruke en pott kjerne.Takk på forhånd

Jeg pakket transformatoren sterkere og lastet den omformer, nå jeg kan høre støyen bare hvis jeg lytter nøye nærheten av transformatoren.Men jeg tror det kan fortsatt være problem for eksempel jeg får disse bølgeformer fra uc3842?Er dette vanlig eller hva kan være problemet?By the way Rt = 10k og Ct = 2.2NF.Det kjører på ~ 80kHz.
Beklager, men du må logge inn for å vise dette vedlegget

u kan bruke "magnetiske komponenter for SMPS av Dr. L. Umanand og Bhatt" for å få informasjon for å designe transformrs for SMPS

UC3842 WAVEFORMS.GIF si feil forsterker gevinst for høyt.Også kompensasjon elementene har feil verdier.

Jeg hadde møte slike type problem i et design der jeg hadde skiftet kondensator i clamping krets av keramiske til polyester type cap.and problemet løst.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back