[Flyttet] Spørsmål om microprossor basert design

M

mr_vasanth

Guest
Vi har en mikroprosessor med 16 bit adresse linje og 32 bit data linje. Anta at vi har bare en 16KB minne som vil nås ved denne mikroprosessoren. For å få tilgang 16KB minne Adresselinje LSB 14 biter av adresse-linjen er tilstrekkelig. Men hva vil skje hvis mikroprosessoren forsøker å få tilgang til noen plassering som er hinsides 16KB? Hvordan det skal håndteres mens vi gjør en prosessor basert design?

Men hva vil skje hvis mikroprosessoren forsøker å få tilgang til noen plassering som er hinsides 16KB
Det kan i stor grad avhenge adressen avkodingsplanen implementert i prosessoren og krets design?. Vanligvis, i ekte maskinvare det kanskje udefinert eller bare brytes rundt, ta den samme implementert lagring og om igjen.
Hvordan det skal håndteres mens vi gjør en prosessor basert design
Jeg er ikke sikker på denne tråden hører hjemme i "Electronic Elementary spørsmål"-delen. Er prosessoren motivet som blir gjort i en HDL? I så fall tror jeg vi skal flytte tråden til et mer passende seksjon. BigDog

Hei BigDog, Har du noen anelse om når vi vil forlate adresseområdet udefinert, når vi vil vikle rundt og når vi vil få tilgang til samme implementert lagring. Jeg vil bare få et glimt av forskjellen i arkitektur vilkår.

Med en 64K adresserom, 16K stede og de øvre adresselinjene ikke er tolket, ville på 16K simpelthen bli speilet 4 ganger. Så steder 16384, 32768, ville 49152 være den samme som plasseringen 0. Steder 16385, 32769, 49153 det samme som en plassering, etc (inntil du treffer neste speil området). Med speil = ikke en "kopi" av et sted / minneområde, men en og samme ting "synlig" i flere forskjellige steder. Så skriv plassering 16384, lese at verdien fra plassering 0 osv.

@ RetroTechie - God forklaring. Jeg har faktisk noen tidlige utvikling boards som dette gjelder. @ Mr_vasanth - Selvfølgelig for å unngå dette brytes rundt / speiling atferd all adresselinje må utnyttes i dekoding ordningen. Jeg kommer til å flytte denne tråden til en mer passende seksjon som jeg føler emnet er utenfor elementære elektronikk. BigDog

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back