Fold cascode OP AMP Design Problem (PEAllen)

J

Joestar

Guest
Når jeg designe en foldet Cascode OP AMP (Følg trinn ved PEAllen 's bok), kurven Magnitude-Frekvens vises en topp ved nærhet av andre pole.Firstly jeg trodde det kanskje føre med høyre halvplan null , men jeg couldnot stoff problemet etter lagt erstatningen kondensator og resistance.So Jeg tror problemet kan være årsaken av skjevhet krets av cascode aktive lasten. som kan tolke skjevhet krets og fenomener i kurven. Vedlegget er kurven for Mag-Fre

Sjekk skjevhet først. Er utgang DC størrelsesorden det samme som du beregnet?

Jeg tror det kan være den ikke-dominante polen for nær enheten gevinst frekvens. Du kan øke denne stang eller redusere enheten gevinst frekvens.

i krydder legge til alternativer:. alternativ pakke ut og kjøre, kanskje du kan løse dette problemet.

[Quote = borodenkov] du glemte vedlegget .. [/quote] Sorry, didnot jeg ferdig opplastingen grunn til filen er for stor

[Quote = Carpa] Sjekk skjevhet først. Er utgang DC størrelsesorden det samme som du beregnet? [/Quote] ja det er riktig

Jeg tror det er ikke bølgen av den ikke-dominante pol nær aggregatet gevinst frekvens.

Mulig på grunn av R / C isolering motstand du bruker til å bryte sløyfe i DC / AC.

din amp er perfekt. Jeg vil si det er texbook gjennomføring av en mappe. null plassering ser omtrent perfekt, bare en liten mengde gain topp før rolloff. toppen du spurte om er en naturlig egenskap av amp - det er mange høyfrekvente staver og nuller ligger nær hverandre. unngå å sette flere nuller inn i systemet ditt ellers kan du toppe gevinst tilbake over 0dB punktet, forårsaker betinget stabilitet.

Først er det en andre etappe i denne foldet cascode opamp - den som du bruker Miller kompensasjon rundt det? Hvis det er, er det kjent at en to trinns foldet cascode opamp kan ha en gevinst topp rundt enhet gevinst frekvensen på grunn av et par av komplekse konjugerte poler. Det kan være lurt å sjekke en artikkel av Milles Copland på den saken. Det er en gammel en, og jeg husker ikke tittelen, men jeg tror det er sitert i P.Allen bok. Hvis opamp er ikke en 2-trinns du skal kunne kompensere det vel bare ved lasten kondensatoren. Kjør et lite signal skritt respons for å se om det svinger. Kjør også en stor signal skritt respons for å se om det er ytterligere ustabilitet problemer.

Jeg har et annet spørsmål: for nesten OPA, bør første etappe gevinst være? 20dB msgstr 40dB? Hvis gevinsten er større enn 40dB vil resultatet bli dårlig?

[Quote = sutapanaki] Først er det en andre etappe i denne foldet cascode opamp - den som du bruker Miller kompensasjon rundt det? Hvis det er, er det kjent at en to trinns foldet cascode opamp kan ha en gevinst topp rundt enhet gevinst frekvensen på grunn av et par av komplekse konjugerte poler. Det kan være lurt å sjekke en artikkel av Milles Copland på den saken. Det er en gammel en, og jeg husker ikke tittelen, men jeg tror det er sitert i P.Allen bok. Hvis opamp er ikke en 2-trinns du skal kunne kompensere det vel bare ved lasten kondensatoren. Kjør et lite signal skritt respons for å se om det svinger. Kjør også en stor signal skritt respons for å se om det er ytterligere ustabilitet problemer. [/Quote] Du har rett. Den OPAMP er to trinns foldet cascode OPAMP er andre ens utgang koblet til det inngang for Miller conpensation, Hvordan kunne jeg sette om å eliminere fenomenet

Først, sørg for at du har de fenomener. Jeg er ikke sikker på at du har det å se på AC respons - din gevinst faktisk plukker opp på slutten, men da forblir flat på dette høye frekvenser, som ser ut fishy for meg - ingen krets kan ha flat respons ved høye frekvenser. Men så på den annen side den fasen endres med mer enn 180 grader, noe som kan tyde på en sourse av resonans. Hva jeg ville gjøre er å gjøre ac simulering for større frekvensområde for å se om dette flate delen er der fortsatt. Hvis det er som kan foreslå noe galt med modellene. Deretter finner papiret jeg mentioened før og se hva de sier der. Det er ikke enkelt å forklare i få ord.

Hei, er en opamp single-endte? Det virker som det er en kompleks-pol-kompleks-null-pair i design. Jeg tror ikke det vil eksistere i fullt differensial design. Så, hvis du er single ended, vennligst sjekk med en mindre belastning cascode transistor L, og å verifisere simuleringsresultatene. Hvis utformingen er fullt differensial, vennligst legg isolere caps i bias, og prøve å finne kilden til denne komplekse-pol-kompleks-null-pair.

Hei, er en opamp single-endte? Det virker som det er en kompleks-pol-kompleks-null-pair i design. Jeg tror ikke det vil eksistere i fullt differensial design. Så, hvis du er single ended, vennligst sjekk med en mindre belastning cascode transistor L, og å verifisere simuleringsresultatene. Hvis utformingen er fullt differensial, vennligst legg isolere caps i bias, og prøve å finne kilden til denne komplekse-pol-kompleks-null-pair.
Hvordan kan jeg finne kilden til denne komplekse-pol-kompleks- null-pair i single-end krets? eller i andre fase full differensial op?

gjøre en pol-null analyse. avhengig av programvaren du bruker, bør den ha denne muligheten. ELDO har det, tror jeg hspice har det veldig sannsynlig at spøkelset har det også.

[Quote = sutapanaki] gjøre en pol-null analyse. avhengig av programvaren du bruker, bør den ha denne muligheten. ELDO har det, tror jeg hspice har det veldig sannsynlig at spøkelset har det også. [/Quote] ja, kan programvaren liste hyppigheten av stangen. Men kretsen noden tilsvarer polen ikke vil bli oppført i loggfilen. Så det er annerledes for oss å finne parasittiske polene.

Dette er normalt. Bare noen av de første ordens polene kan eksplisitt knyttes til reelle krets noder. Og nuller ikke er forbundet med noder i det hele tatt. Dessuten er komplekse konjugerte polene ikke assosiert med noder. Dette er kombinasjoner av conductances og kapasitanser. Jeg tror hensikten din ble yo se om det var par komplekse stolper og nuller som kan resultere i gevinst din topp og deretter bo flat.

Hei, eksisterer denne pair i cascode laste av single ended opamp. Men hvis opamp er fullt differensial, vil det ikke være slik et par. Etter min mening, hvis de cascode transistorer L jo større, jo mer mulig at du har en slik et par. Måten er bare Som speilet polen beskrives av Razavi bok. Forskjellen er at ett pol gir et speil null. En kompleks stang gir en kompleks null. Du kan utlede det. Forresten, jeg dont tror at Miller kompensasjon vil skape et slikt par.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back