Forskjell mellom Divide by n teller og klokke skillevegger

S

shwetha100

Guest
Hei, jeg vil vite forskjellen mellom et skille ved 3 eller 4 eller 5 eller watever skranke og en klokke divider. Per nå vet jeg at en teller begynner fra en initial verdi og teller tilll en angitt verdi. En dividere med 5 teller opp til 5 og tilbakestilles til 0 etter fem, så hva er konseptet klokken puls apperaing hvert femte klokken sykluser og frekvensen blir fordelt med 5?? Har deler telleren klokken frekvens eller telle opp til en paricular tall i en syklus????????

telleren bare teller. for eksempel i ditt eksempel å telle opp til fem, trenger du en 3 bit teller, så når den når verdien 3'b101 noen kombinatoriske logikken vil gå høyt (produksjonen vil være et skille ved fem klokke signal med% 20 intermittens ) og forårsake telleren å tilbakestille til null. master klokker frekvensen endrer aldri. hvis du dele med en strøm av to kan du bare bruke MSB av disken og få en ny tregere% 50 intermittens klokke. f.eks. MSB av en tre bit telleren er en firkantet bølge veksling ved 1/2 ^ 3 av klokkesignal.

Takk så mye! Det hjalp mye .. kan du også fortelle meg, når vi ser på kretsen, sier tre D flip flops koblet slik at Inverted produksjonen er koblet tilbake til D-inngang, er dette skillet med 8 mot (1/2 ^ 3 som du sa), nå , jeg gjetter at den siste D flip flop utgang, vil Q3 gi oss klokken / (2 ^ 3) klokke signal kontinuerlig, så der synes tallene 0 til 7?? på linjene Q0, Q1 og Q3??

kan u gi meg hvordan u koblet 3 d Flipflops for dividere med 8 mot? er det synkron eller asynkron ..?

shwetha100: hva du beskriver kalles en "shift register" ikke en teller. du kan også dele klokken med kretsen du beskrev, men det vil med en% 50 div med 6 klokke. den beste måten å finne ut hvordan det fungerer er å tegne kretsen. merke alle nodene (D1, Q1, D2, Q2 og husk at q1 = D2 og så videre) hvis du har n registreres da qn vil være din utgang og dra alle kurvene inkludert klokke. du må plukke en begynnelse tilstand for alle dine registre (dette vil også bestemme funksjonalitet) si sette dem alle til null. så all Q utgangene vil være null, og alle D-innganger vil være null, med unntak av D1, som er en følge av tilbakemeldinger omformeren. antall registeret stadier er antall klokken sykluser at det tar for at 1 overføres via skift register, og tilsvarende, til antall sykluser for 0 formere seg. Så til slutt dette gir deg en 1 / (2 * n) divider ikke en 1 / (2 ^ n) divider. gi meg beskjed om at laget forstand! [Size = 2] [color = # 999999] Lagt etter 1 minutt: [/color] [/size] shwetha100: det er galt, er det ingenting asynkron i denne kretsen. alt skjer i takt med klokken.

det er et skille ved 8 krets og ikke dele med 6, deler hvert D flip flop produksjonen sin inngang klokke med 2, som betyr, deler første flop døgnet av to og denne ledes til andre floppen som deler dette med 2, og dermed original klokke med 4 og den tredje floppen deler dette med 2, den opprinnelige klokken med 8 ... n sin asynkrone fordi D produksjonen av en klokke blir matet inn i neste flops klokken innspill ... betyr alt flops er ikke å få sin klokke fra samme master klokke = asynkron krets ..

shwetha100: Jeg får det vet. Jeg tror du snakker om en krusning skranke som i http://web.mit.edu/bunnie/www/xi/seminar/slide3.pdf . Jeg snakket intially om en vanlig disk (enkel FSM type der den nåværende tilstanden er telleren verdi) og i mitt forrige innlegg snakket om et Möbius teller. det er mer enn én måte å lage en tellere og klokke skillevegger. hvis det er rippel teller så det kan sees på som en benk eller en klokke divider. Jeg er ikke sikker på om du er original spørsmålet er besvart eller ikke?

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back