Generasjon tre synkrone sinus bølger med VHDL

J

jatink007

Guest
Jeg må generere 2 sinus bølger og en firkantbølge .... alle av dem bør være synkron og alle hav forskjellige frekvenser ... for eksempel 2 kHz sinus, 100kHz firkantet og 102kHz sinus .... Jeg bruker en Virtex 2 FPGA [COLOR = "Silver"] [SIZE = 1] ---------- Post lagt ved 12:24 ---------- Forrige post var på 12:23 ----- ----- [/size] [/color] genererer DDS kjernen i Xilinx synkrone signaler og som er det beste alternativet for å generere disse tre bølgene?

For å få synkrone bølger første du må bruke samme klokke og det er bedre hvis du genererer sinus bølge av lav pass filter klokken. På denne måten kan du få synkrone bølger. For å generere ulike klokker bruke DCM kjerne.

En multi-kanal DDS kjerne eksempel genererer sikkert synkrone signaler - Hvis frekvensen parametrene har heltallige forholdstall. Du kan finne ut selv når man studerer DDS teorikapittelet av kjernen spesifikasjonen. For firkantbølge, kan du f.eks bruke tegnet bit av et tredje DDS kanal, enten av sinus-eller fase utgang.

Jeg implementering av DDS kjernen, men det gir produksjonen uten å ta noen data. Kan du hjelpe meg hva som kan være mulig problem.

Et flerkanals DDS kjerne eksempel sikkert genererer synkrone signaler - Hvis frekvensen parametrene har heltallige forholdstall. Du kan finne ut selv når man studerer DDS teorikapittelet av kjernen spesifikasjonen. For firkantbølge, kan du f.eks bruke tegnet bit av et tredje DDS kanal, enten av sinus-eller fase utgang.
Jeg genererte 3 sinus bølger fra DDS og brukte MSB av en som en firkantet bølge. Men når jeg ser kurvene på en DSO, dont de synes å være synkron. Walk er sett mellom bølgene [COLOR = "Silver"] [SIZE = 1] ---------- Post lagt ved 08:48 ---------- Forrige post var på 08: 34 ---------- [/size] [/color] jeg faktisk hav å generere en diffrence frekvens dvs. i hav å bruke en sinuskurve og en firkantet bølge av forskjellige frekvenser og generere en sinus utgang lik Forskjellen frekvens. som dette krever multiplikatorer og FIR filtre, dens bruker for mye plass på FPGA mitt ...... jeg trodde generere tre synkrone bølger ville bruke mye mindre plass på min FPGA ved hjelp av DDS, men frekvensen tur er sett .... [ COLOR = "Silver"]

Men når jeg observerer kurvene på en DSO, dont de synes å være synkron. Walk er sett mellom bølgene.
Ja, kan det skje på grunn av avrunding av frekvens parametere. Det er derfor jeg nevnte heltallige forholdstall (for de faktiske akkumulator inkrementer ikke den ideelle frekvens tall).

Har du gjøre en skikkelig lås på en kanal først og deretter observerte den andre?. Om bølge-walking, kan du beskrive hvordan det beveger seg ut (faser)?. Er det slik en er konstant og den andre er skiftende fase?. Noen ganger er disse kan være et problem også med MSO innstillinger. Først fange en bølge og prøve å sette på avtrekkeren til det halvdel frekvens. Bølgen skal være stabil og kjøre (Ikke den fangst en). Deretter undersøke i den andre og prøve å låse den. I noen tilfeller trenger mer enn bare trigger innstillinger. I slike tilfeller ville jeg rådet til å generere en lokal klokke av denne frekvensen og prøver å mate inn avtrekkeren porten på MSO. Nå bruker denne til å låse deg bølge. Dette bør gjøre .. Men hvis dette fremdeles ikke hjelper og dine bølger går hverandre, så din div ratio for to klokker er ikke synkron. vi ville kalle det Asyn fordi hvis skillet faktorene er ikke engang, så MSO vil ha virkelig en tøff tid i holding og vise din to sinus med ujevn frekvens. Dette er IKKE problemet med designen som for som jeg kan forstå. Hvis du fortsatt har mistanke om, du bare fange en bølge ikke og måle fase og tidspunkt for hver av bølgeformen og plotte den. Du bør få freq comp den samme verdien du setter i DDS blokk.

Jeg har løst dette problemet. Jeg vil generere to sinus bølger med 180deg fase forskjell. Er det mulig å bruke DDS kjerne?

Jeg har løst dette problemet. Jeg vil generere to sinus bølger med 180deg fase forskjell. Er det mulig å bruke DDS kjerne?
typiske DDS kjerner fra Altera, Xilinx etc. kan generere flere utganger med forskjellig frekvens og / eller fase av ditt valg. 180 ° howver er bare ett utgangssignal, og et minustegn.

De typiske DDS kjerner fra Altera, Xilinx etc. kan generere flere utganger med forskjellig frekvens og / eller fase av ditt valg. 180 ° howver er bare ett utgangssignal, og et minustegn.
en utgang er en multiplekset utgang og kan du ta kort fortelle meg hvordan jeg kan bruke POFF registrere deg for å generere fikse utliknes i fase?

For variable forskyvninger, må du koble en multplexer som velger den riktige fasen offset avhengig av kanalen indeksen. Fast avvik kan enkelt settes opp i de sentrale parametrene. Les manualen. Som sagt, gjør du ikke den fasen utlignet for en 180 ° fase skift.

Jeg tenker å ta del av sinus verdiene vil gi en invers av 180deg. For eksempel hvis det er usignert eller offset binær, bare ta et komplement og resulterende bølge vil være 180deg skift.

Det jeg gjorde er jeg er forbi invertert klokke, og det gir meg 180deg fase offset. Men for QPSK og høyere modulasjoner jeg trenger oppveid av ulike verdier. Til dette trenger jeg programmerbar POFF register og dataarket er ikke å fortelle så detaljert om dette. Hvis noen brukte den vennligst lede meg.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back