Handshaking vs FIFO

K

khaila

Guest
Antok en Data overføres mellom to klokke domener.
I dette tilfellet har vi to valg for å unngå metastability:
1.Bruke FIFO.
2.Handshaking.

Mitt spørsmål er:
Hva er saker som handshaking er foretrukket enn FIFO??Khalil.

Async FIFO er for multi-bredde dataoverføring, og dette FIFO fungerer som den samme funksjon med normal FIFO.
Handshaking brukes for kontroll signal, vanligvis 1 eller to bit signaler som krysser to klokke domene.

vel, kan si jeg har dette scenariet.Jeg har en async.fifo med en dybde på 256.så vil jeg pekere ha minimum bredde [7:0].i dette tilfellet, er min pekeren multi-bit.så, hvordan kan jeg overføre pekeren info.fra skrive-klokke domene til lese-klokke domene?

asicengineer1 skrev:

vel, kan si jeg har dette scenariet.
Jeg har en async.fifo med en dybde på 256.
så vil jeg pekere ha minimum bredde [7:0].
i dette tilfellet, er min pekeren multi-bit.
så, hvordan kan jeg overføre pekeren info.
fra skrive-klokke domene til lese-klokke domene?

ville det være mulig å bruke handshake mekanisme der, i stedet for synchronizers?

asicengineer1 skrev:

ville det være mulig å bruke handshake mekanisme der, i stedet for synchronizers?

Hvis dataene er essetially kontinuerlig, kan du ikke unngå å bruke FIFO.

Hii,

Ytelsen til systemet når du bruker handshaking vil være mindre som Tx vil sende den neste data kun etter mottatt bekreftelse fra Rx for forrige data.

(Tx to Rx) and ack
(Rx to Tx) control signals which also account for the more delay.

I dette tilfellet vil det være synchronizers brukes til forespørselen
(Tx å Rx) og ack
(Rx til Tx) styresignaler som også står for de mer forsinkelse.Så, når u trenger høyere ytelse og u har råd til mer maskinvare i ur design, kan u bruke FIFO.
Andre kloke u kan gå for Handshaking der u kan bruke svært mindre maskinvare.Med vennlig hilsen,
subbu.

Den beste paper noensinne skrevet på ASYNC FIFO designene er tilgjengelig på http://www.sunburst-design.com/papers/CummingsSNUG2002SJ_FIFO1.pdf

Vennligst les dette ...Det vil være det beste innsats i din karriere.

Naveen
www.vlsiforum.com

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back