Har IR LED i denne kretsen lys akkurat som IR LED i en TV-fjernkontroll?

D

donrigor

Guest
Har IR LED i denne kretsen lys akkurat som IR ledet i en TV-fjernkontroll? Jeg har testet det, men IR LED ikke lyser når det forsynes med 5 volt. Det ser ut som den lyser når den leveres med 5 volt som krets gir.

Du viser to IR lysdioder i to forskjellige kretser. Hvilken er du spør om? Mottakeren krever at du justerer potten, R8, inntil denne kretsen er i aktivt område. Plasser en TV fjerne veldig nær D1 og deretter holde nede en knapp som sender kontinuerlig, slik Volum OPP-knappen. Nå justerer R8 gjennom sitt utvalg ser for D3 til flash eller flimmer. Hvis D3 er enten Alltid på eller alltid AV, måle spenninger fra pinnene 5,6 og 7 av opamp U1 og rapportere disse til styret.

Hvis du ønsker å teste om senderen IR LED jobber, bruke noen digitale kamera med live view, for eksempel en mobiltelefon-kamera er en god en. Hvis du peker på cellphone fotokamera til IR LED og den er på, vil du se det. Du kan bruke denne metoden til å teste noen IR LED (jeg er ikke 100% sikker på dette), har jeg brukt denne til å kontrollere om en TV-fjernkontroll fungerer eller ikke. Jeg håper dette kan hjelpe. Hilsen Diego.

[[Du viser to IR lysdioder i to forskjellige kretser. Hvilken er du spør om? Mottakeren krever at du justerer potten, R8, inntil denne kretsen er i aktivt område. Plasser en TV fjerne veldig nær D1 og deretter holde nede en knapp som sender kontinuerlig, slik Volum OPP-knappen. Nå justerer R8 gjennom sitt utvalg ser for D3 til flash eller flimmer. Hvis D3 er enten Alltid på eller alltid AV, måle spenninger fra pinnene 5,6 og 7 av opamp U1 og rapportere disse til styret.]] Når jeg justere potensiometer D3 lysene permanent. Mitt problem Jeg vet ikke hvordan D1 og D2 kommuniserer, fordi som kretsen gir D1 sender og D2 mottar. Hvordan vet jeg at disse to fungerer godt?

På et punkt i R8 justeringsmuligheter, skal lysdioden, D3, gå av. Hvis den ikke gjør det, da har du en kabling feil eller en defekt komponent. Koble et voltmeter til pin 5 av opamp. Når du justerer R8, bør spenningen på pin 5 varierer fra 5 V til 0V. Når spenningen på pin 5 er mindre enn spenningen på pinne 6, da resultatet pin 7 bør gå til 0V og LED, D3, skal være av. Du må justere R8 til D3 bare slått fra seg til på. Så når IR lys treffer D1 det bør føre D3 for å gå tilbake av. Dette er fordi IR lys fører til at spenningen på pin 6 å øke.

PNP transistor på inngangen av LM358 opamp går høy når IR LED har ingen IR. Da den røde LED er slått av. Jeg tror IR LED blir en solcelle og produserer en litt negativ spenning og strøm på pin 6 som vil slå på den røde LED.

Årsak D1 er omvendt partisk av LM358 inngang strøm, er det ment å fungere heller som en fotodiode. Såvidt jeg opplevde, LEDs (som alle halvlederkomponenter) har noen fotosensitivitet. Men de er veldig dårlige detektorer, sammenlignet med en dedikert fotodiode. Også bruk av LM358 inngangsstrømmen som diode bias er en ganske tvilsom design til min mening. Kretsen kan vise meningsfylt operasjon under bestemte forhold. Men hvis du ikke kan få det fungerer, bedre bruk en kjent god krets i stedet for denne gjenstanden.

Tusen takk gutter for ideer! Her har jeg endret krets, i stedet for å bruke IR lysdioder jeg bruke en LDR. I kretsen er det D2 permanent på å gi LDR nødvendig lys som gjør D3 også på og gir en lesning av 3,5 volt på pin 7 av LM358. Da D2 lyse blir avbrutt (dekker D2 med noe) lesingen på D3 blir null. Hvordan lager jeg en puls av 5 volts gjøre utgang på pin 7 en 5 volts istedenfor 3,5 volt? Varierende R8 til ytterste venstre og ytterste høyre produserer ikke en 5 volt på pin 7.

Du hadde solfangeren og emitter av PNP transistor koblet bakover. Jeg fikset det. Kanskje det fungerte når den er koblet bakover og kanskje nå motstandene må endres for at det skal fungere. Den LDR ble vist med sin jording sirkle skjematisk. Jeg fikset det. Hvis du vil at opamp å fungere i det motsatte da bytte innganger pin 2 og pin tre. Du bruker opamp som komparator. Vanligvis en komparator har noen hysterese lagt for en "snap-action". Uten hysterese den opamp vil svinge, eller det vil forsterke sin egen støy når inngangsspenningen er på terskelen.

Kretsen skal kunne oppdage en LDR motstand endring. Dessverre en LDR har null følsomhet ved IR LED bølgelengde på 880 nm og 940 nm, den har en god matching med rød og grønn LED imidlertid.

[Quote = donrigor] Hvordan lager jeg en puls av 5 volts gjøre utgang på pin 7 en 5 volts i stedet for 3,5 volt? Varierende R8 til ytterste venstre og ytterste høyre produserer ikke en 5 volt på pin 7. [/Quote] Din krets bruker pin 1 av opamp som produksjonen sin, ikke pin 7. Den maksimale produksjonen av LM358 er ca 3,8 V med en 5V forsyning og uten belastning. Det handler om 3,5 V når den røde LED er dets last. Hvis det har en 6,5 V forsyning da produksjonen vil gå opp til 5,0 V.

Takk for informasjonen fvm! Tusen takk for at audioguru! Jeg kan sende nå en 5 volt. Er dette 5 volt nok til å kjøre en teller?

Dataarket av telleren vil vise hva spenning den trenger for innspill sin. Du glemte å si hvilken skranke (det finnes mange forskjellige typer).

Jeg brukte 74LSxxx ICs ca 31 år siden. Da jeg oppdaget CD4xxx CMOS ICs og har ikke brukt 74LSxxx ICs siden den gang. Jeg bruker noen 74HCxxxx CMOS ICs nå.

Jeg har lest at CMOS er veldig følsom. Hvordan fikk du bruke CMOS 74HCXXX?

Jeg har lest at CMOS er svært følsom.
Ikke meget . De har effektivt ESD beskyttelse. Det er OK å bruke 74LS, men 74HC er en god erstatning. CD400X enheter er spesielt egnet for langsomme logiske kretser, mindre følsomme for forstyrrelser, og de har en komfortabel forsyningsspenning rekkevidde. Men du kan observere falske teller når du kobler til en langsom økende signal til en teller inngang. En Schmitt-trigger (f.eks 74HC14) bør kobles i mellom.

Takk for ideen fvm! Hva Schmitt-trigger gjøre til disken?

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back