Helical Resonator Design

A

A.Gupta

Guest
Jeg designer en spiralformede resonator (kvartal bølge), for plasma utslipp. Jeg laget den for 150 MHz, med utvendige skjermen 77 mm (3 inches) diameter i henhold til formler gitt i avisene. Resonator har indre spolen med 4,8 omdreininger med bek 2,16 omdreininger / tomme. Jeg får resonans frekvens på 133 MHz, og også på 369 MHz (tredje harmoniske). Dette er OK som min antall omdreininger er litt høyere. Teoretisk jeg skulle få 50 ohm kamp på 1/3 av sving. Men når du kobler på teoretisk beregnet posisjon det viser VSWR 15 år. Jeg får VSWR = 2, på et sted meget nær bakken og det er ikke mulig å gå lavere. Det synes at Q for resonatoren er mye høyere enn teoretiske verdi. Dette er umulig, noe er galt. Prøvd å endre spole parametere, men kunne ikke impedans matching. Vennligst foreslå hva de skal gjøre.
 
Q-faktor ligning av spiralformede resonator fleste tilfellene refererer til ubelastet-Q, som kan nå svært høye verdier. For best impedans matching, i stedet bruker bare en ledning forbindelse til å trykke på resonator, må du bruke en rekke trim kondensator, og justere sin kapasitans i samsvar ulike turn forholdstall (kanskje 1/3 forholdet bør være fint), til du får beste VSWR. Hvis det skruelinjeformede resonator er en del av en multi-pol helical filter, vil denne kapasitans være litt forskjellig få best VSWR, eller får de forespurte filterkarakteristikkene.
 
Q-faktor ligning av spiralformede resonator i fleste tilfeller er å henvise til ubelastet-Q, som kan nå svært høye verdier. For best impedans matching, i stedet bruker bare en ledning forbindelse til å trykke på resonator, må du bruke en rekke trim kondensator, og justere sin kapasitans i samsvar ulike turn forholdstall (kanskje 1/3 forholdet bør være fint), til du får beste VSWR. Hvis det skruelinjeformede resonator er en del av en multi-pol helical filter, vil denne kapasitans være litt forskjellig få best VSWR, eller får de forespurte filterkarakteristikkene.
 

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back
Top