Hjelp med dc mototr rpm

B

black-koden

Guest
Hei alle, ..

Jeg ønsker å beregne rpm av en dc motoren ved hjelp av en aksel Encoder motoren gir 400 rpm så hvordan kan jeg få den rpm med at akselen Encoder (Merk at den roterende hjul er 45 teller pr omdreining).

Jeg vil bare vite hva ligninger er nødvendig for å bruke den med en microcontroller så jeg kan få rpm av motoren for å gjøre en fartskontroll.

Takk på forhånd.

Det
er easy.You kan bruke LM2907 (Frequency til Voltage Converter). Utdataene vil være direkte proporsjonal med RPM av motor.There er noen spesifikke formler for dette, så forholdet er linear.You kan kalibrere den easily.It gir produksjonen i analog voltages.All du trenger å gjøre er å lese dem opp av microcontroller.If du ikke har ADC innebygd din microcontroller prøve med ADC0808.This frekvens til volt konverter gir output spenningen fra 0V til 20V.If du ønsker å konvertere dem til positive, kan du bruke OP-AMP som en inverter og invertera polarity.The resten avhenger av deg, hva ville du gjøre med it.By over metoden kan du enkelt få RPM.

Hei,
Den nøyaktige metoden er å telle puls utgang fra akselen Encoder og beregne RPM.For eksempel en treg metode er å telle antall pulser for 1.333 sekunder [(N * 60 ÷ 45), der N er antall pulser per sekund] som RPM med Encoder av 45 pulser pr omdreining.Alternativt kan du få Tidsrom (T) av Encoder produksjonen ved hjelp av en microcntrller og beregne RPM som (1 / T) * 60 ÷ 45.
Hilsen,
Laktronics

Hei, jeg har et problem her ..
Jeg har en motor med en hastighet Encoder som gir puls pr omdreining signal, så hvordan kan jeg konvertere den til et analogt signal?fordi jeg trenger for å lage en fart tilbakemeldinger fra motoren slik at jeg kan styre den.Takk

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back