hjelp med SG3525

B

babatundeawe

Guest
Jeg må konstruere en inverter hjelp SG3525 en pulsbredde modulering kontrolleren.
behage hvor kanne jeg generere frekvens det jeg behøvde å bruke denne enheten har jeg har hatt differnet formler for ulike dataark.

f = 1,18 ÷ Ct * Rt og

f = 1 ÷ Ct (0.7Rt * 3.)

f = frekvens
Ct = timing kondensator i Lf
Rt = timing motstand i kΩ
Rd = utladning motstand (resistor dette kan være utelatt noen ganger)

behage jeg er forvirret becaue de to formulea ikke gi den samme frequncy.hvilken som er rett.

god krets eller refrence vil bli verdsatt

Jeg har ikke et papir, men jeg dro til ON Semi webiste og i dataark deres kan du finne den faktiske oscillator skjematisk: http://www.onsemi.com/pub/Collateral/SG3525A-D.PDF
Se fig.7.
Så la oss prøve å avlede vår formel og se hvilken som er riktig.

Fra dette tallet kan vi se at hetten er belastet med en konstant strøm, gitt av nåværende speilet bygget med Q1, Q3, Q5.Ladestrømmen er da:
Ic = (Vref-2 * Vbe) / Rt

Siden Vbe ≈ 0.6V, følger det at Ic ≈ 3.8V/Rt

Så kondensator vil belaste lineært fra en spenning V1 til en spenning V2.Den komparator bygget med Q6, avgjør Q9 når hetten lader opp og når den dischanrges, basert på disse to spenningsnivåer, V1 og V2.Å fastslå ansvaret tid må vi vet V1 og V2.
Fra skjematisk, ser du at V2 er rett og slett gitt ved resistiv divider 7.4K og 14K.Så
V2 = 14 / (14 7,4) * 5 = 3.27V

V1 er en lavere terskel, og oppnås ved å legge til 2kohm motstanden parallelt med 14k en, ved å slå på Q11 når vi nå V2.Så 14k blir nå:
Rlower = 14 * 2 / (14 2) = 1.75K

Med det,
V1 = 1,75 / (1,75 7,4) * 5 = 0.956V

Så nå har vi ladestrøm og spenningsnivåer.
Så Ladetiden er:
tc = Ct * (V2-V1) / Ic

Men Ic = 3.8/Rt, så
tc = RtCt * (V2-V1) / 3,8 = 0,609 * RtCt

For utslipp tid, vil vi forsømmelse Ved lave Rd og vi vil forsømme spenningsfallet over Q4, Q2 og antar de er perfekte brytere, akkurat som vi antok ovenfor at S11 var også perfekt.

Hetten utslipp fra V2 via Rd, etter en eksponentiell lov:
UC (t) = (V2-V3) * exp (-t / (RdCt)) V3

Merk at hetten har en tendens til å slippe ut mot V3, som ganske enkelt V3 = Rd * Ic, som ISM spenningsfallet over Rd grunn av ladestrøm, som aldri blir slått av i denne brikken.Forresten, er at hvorfor Rd er begrenset til 500 ohm, slik at selv med maksimal ladestrøm av 1.9mA, som oppstår på Rt = minimum, spenningen over lokket fortsatt krysser V1 terskelen.

Uansett, vil vi anta at Rd er tilstrekkelig lavt til at lua er spenningen til å krysse V1.

Siden hetten utslipp eksponentielt, kan vi beregne utslippet tid ved å sette spenning på hetten lik V1, siden når den når V1 den komparator vil slå av Q2, Q4, slik at lokket til å lade opp igjen.

V1 = (V2-V3) * exp (-td / (RdCt)) V3
(V2-V3) * exp (-td / (RdCt)) = V1-V3
ln (V2-V3) ln (exp (-td / (rdCt)) = ln (V1-V3)
-td / (RdCt) = ln (V1-V3)-ln (V2-V3)
-td / (RdCt) = ln ((V1-V3) / (V2-V3))
td =- RdCt * ln ((V1-V3) / (V2-V3))

Men V3 = Rd * Ic = Rd * 3.8/Rt = 3,8 * Rd / Rt

Så kan du nå beregne td for forholdet Rd / Rt.For Rd / Rt = 10, får vi:
td =- RdCt * ln ((0.956-0.38) / (3.27-0.38)) = 1,613 * RdCt
Men vi setter Rd = 0.1Rt, så vi kan si:
td = 0,1613 * RtCt

Så frekvensen er:
f = 1 / (TC div) = 1 / (0,609 * RtCt 0,1613 * RtCt) = 1 / (0,7703 * RtCt) = 1,3 / (RtCt)

Jeg må understreke at denne formelen er kun gyldig for Rd = 0.1Rt.For andre prosenter, vil du få forskjellige verdier.Men du bør alltid få riktig frekvens hvis du bare regne tc og td separat og at frekvensen, uten å pålegge noen forhold på forholdet mellom de to motstandene.

Det synes den første formelen har du ble hentet på en lignende måte, men for et annet forhold til motstander.Jeg har ikke prøvd å se hva som skjer dersom forholdet blir enda større, kanskje den konstante virkelig tilnærminger 1.18.Du kan prøve det.

Jeg vet ikke hvordan den andre formelen var ankommet, men det kan være at andre ting har blitt tatt hensyn til, eller andre assupmtions har blitt gjort.Faktisk, jeg er ikke sikker på at det er riktig, siden dimensionally det er feil: I nevneren du har Ct multiplisert med Rt og Rd.Det er ikke en tid konstant.

Jeg håper dette hjelper.
Beklager, men du må logge inn for å vise dette vedlegget

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back