Hjelp meg å velge triac eller relé for kopling 230Vac enheter

K

kekon

Guest
Jeg har alltid mye tvil om hva som ville være bedre: triac eller stafett. Disse skulle brukes til å slå 230Vac enheter som fluoriserende pærer (med "elektronisk transformator"), induktive laster og varmeovner. Den første tanken som kommer til hjernen er å bruke releer som de kan tåle overspenninger og strømmer bedre enn Triacs. Når det gjelder triaker eneste med zerro-krysset Detect krets blir tatt hensyn til. Hovedproblemet med Triacs er over gjeldende beskyttelse. Som man vet svært raske sikringer er ønskelig å beskytter Triacs. Det er imidlertid ingen garanti for at sikringen vil blåse raskere enn triac vil bli ødelagt. Tracs har en fordel i forhold til rele som er mye lengre levetid (hvis arbeidsforholdene ikke overstige høyeste stemmer). Så, jeg forvirret hva du skal bruke: triac eller stafett?

Det høres ut som en meningsmåling .. Jeg vil si dette: Hvis du kan, bruk alltid en triac med en skikkelig dempeteknologi krets rundt det, enten det er drevet av en null-krysset krets, eller bare enkel på / av logikk .. Hilsen, IanP

Det er også et annet problem: effekttapet i Triac. Hvis for eksempel det er 5A straumen gjennom triac vil det være ca 6W av varmen forsvinner i Triac. I tilfelle av et relé strømmen vil være mye lavere.

Hei hvis u ønsker å bytte et system med lav-middels effekt det beste valget er Triac, i stedet hvis systemet ditt bruker store makt u kan bruke relé. hvis u har problemer med Relay EMI, kan u isolere den ved hjelp optocuplers. hvis det er en troble men jeg kan hjelpe u.

Hver har sine egne fordeler som angitt nedenfor: Relay: (a) ikke bruk for null krysset detektor kretser (b) ingen "ON" motstand (c) En rask sikring kan benyttes. (D) Driver kretsene nødvendig hvis det skal styres av en programmerbar enhet Triac: (a) trenger en null krysset detektor krets (b) Har noen på motstand (c) kan brukes for rask veksling av last (d) ikke driver kretsene kreves

gå for stafett. Det er bedre. Det er enkelt stasjon. Men bare hastigheten bytter er mindre for relé sammenlignet med Triac. Jeg tror ikke ur søknaden ikke krever mye fart. Bibin John www.bibinjohn.tk

Relay er bedre for enkle kretser, men Triac, er veldig rask og veldig acurate.

kritt og ost! kan ikke blåse opp relé med en spiker! Enkelt isolasjon kan ikke avvikle kontroll med relé kan aldri bruke triac som fail-safe relé stafett er generelt idiot-proof ulike verktøy for ulike jobber renessansemenneske

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back