Hjelp meg IC555 Asymmetrisk Timer design for 220v FAN

T

tong

Guest
Jeg søker rundt NET og fant ut at IC555 kan fungere som asymmetrisk timer. Jeg ønsker å styre 220v FAN strøm på 60 minutter. deretter Off 30 minutter. og så videre i periodisk før jeg koble dem. Jeg tror den siste kretsen (den som har diode) er best passer for meg. Tm = 0,7 × R1 × C1 Ts = 0,7 × R2 × C1 Men jeg vet ikke maksimal og minimun av verdiene. Hva er den høyeste verdien av Tm, Ts, C1, R1, R2? Jeg har tenkt å bruke C1 = 1000μF 16v R1 = 5142857,14 R2 = 2571428,57 Er disse riktig?
555.GIF
asym_timer.gif

Pin 6 Threshold Pin 6 er en inngang til den øvre komparator (den andre er pin 5). Det gjør OUTPUT PIN gå LOW. Å gjøre produksjonen gå lavt, er terskelen pin tatt fra et lavt til et nivå over 2/3 av skinne spenning. Denne pinnen er nivå-sensitive, slik at langsom rate-of-change kurvene for å bli oppdaget. En likestrøm, betegnet terskelen gjeldende, må også strømme inn i denne pinnen fra den eksterne krets. Denne strømmen er vanligvis 0.1μA, og vil bestemme den øvre grense for totale motstand tillatte fra pin 6 til bane. For 5v drift motstanden er 16M. For 15V drift er maksimal motstand 20M.
Dette bør gi deg indikasjon på maks tillatte kombinert motstand (R1 + R2) .. Såvidt kondensator er opptatt av, standard 1000μF elektrolytiske kondensatorer har betydelig lekkasjestrøm (vanligvis angitt som 0.01Cv eller ≈ 3μA, som er størst) og MΩ motstander i RC tanken ikke kan være i stand til å lade dem til 2/3 av Vcc. . Fra dette synspunkt, er 1000μF mest sannsynlig til store, men uansett hva du gjør, kan du bruke industriell karakter, lav lekkasjestrøm caps .. Hilsen, IanP

For lat til å gå gjennom regnestykket, men mitt råd vil være å prøve ut kretsen på en breadbord og se om det fungerer slik du forventer. Bruk kortere tidsintervall først og bruke en lav spenning lys eller noe på stafetten. Noen flere kommentarer: 1. Elektrolytisk kondensator har svært bred kapasitans variasjon. Hvis du får en 1000UF cap, kan det variere -20% til 100% eller mer. 2. Du bør bruke en standard verdi motstand. For eksempel kan du kanskje finne 2.4Meg og 510K ohm motstander. Du kan bruke mindre verdi motstand og legge variabel motstand i serie hvis du ønsker å "tune" tiden. Motstander også variasjon, 1%, 2% og 5% er vanlig. 3. Bruke 555 (spesielt for svært lang tidsperiode) er ikke veldig nøyaktig.

Hei Tong, Verdiene for timing komponenter blir for ekstrem, derfor bør du vurdere en annen tilnærming. En RC oscillator og en divider kjede er en av mange mulige løsninger. Med de gitte verdier oscillator perioden vil være ca 2,2 * 330E3 * 560E-9 = 406 mS. Etter bytte den på stafetten vil trekke i og etter 8192 klokken pulser stafetten vil falle av. Etter ytterligere 4096 pulser kretsen vil nullstille seg og timingen syklusen vil starte fra begynnelsen. Releet vil holde trukket inn for 8192 * 406 mS = 3330 S og forsinkelsen for syklusen å starte vil være en annen 4096 * 406 mS = 1665 S. Hvis du øker 330 k motstand til 360 k, "på" tid vil øke til 3633 S og "off"-tid vil øke til 1817 S som er nær nok til 3600 S og 1800 S. on1aag.
49_1183268152.gif

tong glemme 555 chip. Det er ikke mulig å løse problemet med det. Over krets med 4060 chip er propper løsning.

Vel, kan RC metoden ikke fungerer i ekstrem bredt periode. Så 4060 (innebygd oscillator + teller) er en beste valget. Merk: Jeg fant noen C lav lekkasje i Thailand. Det er aluminium electrolize (I = 0.002CV eller 0.4uA, som er størst)

555 kan operere på 15 V maks for en lang tidsperiode. Hvis spenningen er høyere enn 15 V 555 timer vil brenne ut.

Jeg ønsker at Relay jobber når strømmen. Jeg vil ha det fritt justere PÅ og AV tid intervel. Den nederste brikken er PÅ timer. Den øverste brikken er OFF tidsur. Dioden hjelpe oss til å stoppe pendling til OFF-chip timeout. Når OFF-chip timeout, tilbakestilles ON-chip med kort kondensatoren. Har disse krets arbeid?
timer.gif

Hei Tong, The tilkobling av begge baser av PNP transistor og NPN transistor er absolutt galt, vil forsyningsspenningen være kortsluttet av de to base-emitter veikryss. Tilkoblingen av solfangeren av at NPN transistor til pin 8 i 4060 er også feil, er pin 8 GND. Jeg tror du vil slippe reset av at 4060, du bedre bruke noen 4093 porter for å gjøre det, så kan du inkludere power-on-reset som jeg gjorde i min krets. Det samme gjelder for andre NPN transistor som tilbakestiller den første 4060. Når dette skjer vil NPN transistor shorts 100 nF kondensator av power-on-reset og det er tricky business. on1aag.
47_1183353059.gif

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back