Hjelp meg med å lage kilometerteller krets for en scooter

D

david90

Guest
Jeg prøver å lage en kilometertelleren for scooter min. scooter er motorisert og er ganske liten (22 lbs). Jeg tenker på en magnetisk pickup typen sensor og bruke avr å behandle pulsene fra sensoren. Hvordan gjør du sensoren? Jeg vet hvordan det fungerer, men min kunnskap er ikke for dypt.

For avstand / hastighetsmåling trenger du bare en pick-up enhet som i ditt tilfelle, kan være en hall sensor eller en liten reedbryter. Du kan prøve å feste en disk til den akselen og lim flere små permanente magneter. Jo flere av dem du har jo bedre lesing vil være .. Andre alternativet er basert på samme disk, men denne gangen du skal bore hull i stedet for liming magneter, og som sensor og pick-up enhet du skal bruke en LED diode kombinert med en PHOTOTRANSISTOR. Denne komponenten ser ut som en liten bro med et tomrom i midten for å sette inn disk med boret hull. Resten er bare beregninger av antall pulser per tid .. Hilsen, IanP

Bruker reedbryter pålitelig? Er de ikke mechancial og ikke solid state?

Personlig ville jeg foretrekke en hall sensor over reedbryter, og, ja, det er mekanisk enhet. Men disse bryterne er svært pålitelig som de ikke opererer i nærvær av luft (oksygen), så hvis du har dem - bruk dem. Hilsen, IanP

hva slags pulser gjøre hall sensorer utgang? Har du behov for å forsterke eller tilstand signalet før du skriver inn til AVR?

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back