Hjelp til å generere ikke repeterende tall (VHDL \ skjematisk)

F

frs89

Guest
Jeg trenger litt hjelp på et lite prosjekt, og målet er å utforme en sequencial maskin som simulerer et lotteri maskin eller lotto (jeg vet ikke det eksakte ord på engelsk).poenget er at jeg trenger å generere 4 tall (4-bit hver (hex)) og registrere seg på fire 7_segment_dysplay.problemet er ikke gjenta tallene, hvordan kan jeg gjøre det?, har maskinen bare tre innganger (start, stopp, og restarte), når den startes maskinen genererer tilfeldige tall, da stoppet den aktuelle nummeret er "poped" og alocated i minnet (og de fleste være sånn) og vist på respektive dysplay.Problemet: Jeg har ikke noen metode for å hindre at det nye nummeret allerede kom ut .. (kanskje med en komparator Jeg vet ikke)

Jeg vet jeg må bruke LFSR å generere "tilfeldig" tall, men jeg ønsker litt hjelp i form av VHDL kode eller skjematisk design.

Jeg beklager min dårlige engelsk og til slutt for noen utilstrekkelig emner, men jeg liker litt hjelp, please.

Takknemlig
Flávio Silvestre
flaviosilvestre89 (at) hotmail.com

Hvor tilfeldig trenger din for å være?En forestille seg at en gambling maskin med potensielt forutsigbare tall ville være et fristende mål for cheaters.
-random numbers.

En LFSR genererer pseudo-tilfeldige
tall.De er repeterende og forutsigbar, men sekvensen kan bli ekstremt lange.Eventuelle rent digitale teknikken vil ha samme problem.Du ønsker kanskje å avbryte sekvensen med en uforutsigbar faktor, for eksempel termisk støy eller hvor lang tid at operatøren holder knappen nede.

En LFSR er meget lett å bygge.For eksempel en LFSR med en stor sekvens lengde på 2 ^ 63-1 er bare en 63-bit shift register med de to siste bitene XNOR'ed sammen og føres tilbake til inngangen.Her er en fin Xilinx app note:
http://www.xilinx.com/support/documentation/application_notes/xapp210.pdf

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back