Hjelp trengs diskret cosinus Transform

K

kuteangelll

Guest
Hei,
Kan noen kroppen fortelle meg, hvis vi har et bilde, hvordan kan vi få DCT coefficinets fra bildet, er jeg en nybegynner til DSP og jeg vil gjøre DCT på et bilde ved hjelp av MATLAB, kan du hjelpe meg hvor skal jeg begynne, jeg vet hvordan diskret cosinus transformere fungerer, men jeg dont vite hva man skal gjøre hvis jeg har et bilde, så hva er neste trinn å pakke blokken verdier og få DCT koeffisienter, plzzz noe slag kunne hjelpe meg.

 
Xperia E to niskobudżetowa seria smartfonów od Sony. Jak wynika z nieoficjalnych informacji, Sony pracuje nad kolejną wersją z tej rodziny oznaczoną numerem 4. Prawdopodobnie jej premiera odbędzie się 2 marca przyszłego roku podczas targów MWC. Sercem Sony Xperia E4 ma być 4-rdzeniowy procesor MediaTek MT6582 o częstotliwości pracy 1,3 GHz i układ ...

Read more...
 
Diskret cosinus transformere brukes for komprimering av bilder (i JPEG).
Det finnes funksjoner i Matlab som finner 1D, 2D DCT av input.Siden din er et bilde u må bruke 2D DCT (dct2 ()).
2D DCT kan tas på hele bildet for å få DCT koeffisienter for hele bildet, men da feilen selv i en enkelt koeffisient vil påvirke hele bildet, og siden det blir tap i fleksibilitet som størrelsen på bildene varierer vanligvis de dele bilde som blokkerer størrelse 8x8.Det er også sagt at dette gir maksimal komprimering i forhold til andre kvartal størrelse (men fortsatt enkelte hevder at 4x4 vil gi bedre resultater).
Så må du dele inn bildet matrise som 8x8 blokker og ta 2D DCT av hver blokk.Da basert på noen thereshold (vanligvis funksjon bildekvalitet) du fjerner DCT koeffisienter.Basert på bildet innholdet på hver blokk nei.av betydelig DCT koeffisienter vil variere.
håper dette var nyttig.

Hilsen,
KJN.

 
Hvis dimensjonene på bildet er ikke Combi av 8 * 8 u må gjøre padding.DCT fungerer på 8 * 8 blokker bare.

Hilsen,
Amr.

 
1.Teoretisk sett er det ingen begrensning at størrelsen må Combi av 8.Du kan gjøre DCT til enhver vilkårlig størrelse.

2.MATLAB klokt, dct2 () kan gjøre 2D DCT av noe vilkårlig størrelse også.Se http://www.mathworks.com/access/helpdesk_r13/help/toolbox/images/dct2.html

 
Hei,
Egentlig DCT er en transformering som Fourier transform.In bilder siden det gir god komprimering det blir brukt.DCT kan ha noen dimensjon, men som jeg sa tidligere 8x8 synes å gi maksimalt for de fleste bilder (bedre energi kompaksjon) sammenlignet med alle dimensjoner og slik den har vært brukt i mange standarder som JPEG (baseline) og video Kjønnssykdommer som MPEG2 MotionJPEG etc. Men den nye standarden H.264 bruker 4x4 heltall transformere som et anslag av DCT og er et heltall gjennomføring.

Hilsen,
KJN

 

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back
Top