hva BJT størrelse?

M

manish12

Guest
Jeg tror bare det,
for ville vi endre m / l for gevinst eller ids gjeldende for utforming.
hva med BJT?
Hva er forholdet mellom beta og dens størrelse (for BJT)?

i BJT generelt det emitter størrelsen er variert .....når det er variert antall fleste transportører slippes ut varierer og dermed varierer transistor parametre som beta ...også her at doping kan varieres for å variere beta og andre parametere ....

for utforming og design.
hvordan jeg kan varierer størrelsen på emitter i nøyaktig måte.
Eventuelle eqn?

Quote:

i BJT generelt det emitter størrelsen er variert .....
når det er variert antall fleste transportører slippes ut varierer og dermed varierer transistor parametre som beta ...

Normalt under layout kontroll kan variere emitter størrelsen ved å øke den i lange tynne strimler interdigitated med base pickups å minimere base motstand effekter, men jeg tror ikke dette vil hjelpe deg mye i form av β Siden grunnflate og dermed base gjeldende er også økende.Dette ville selv hjelpe deg å få en høyere gjeldende fra transistor din.Høyere gjeldende kan også leveres ved å koble mange transistorer i parallell, men som kanskje bruker litt mer areal.Men dette er grunnen til at det kan være å foretrekke å holde fast med enheten transistor & Size det ved å lage multiplum av det eller bruke kretsen ordninger for å styrke β.Siden disse enhetene kan godt karakteriseres ved modellering folket

Anand Srinivasan er rett ..beta i BJT avhenger av område av emitter ..mer størrelsen flere bærere som injiseres i kollektoren.Den BJT prosessen optimaliserer NPN transistor på bekostning av PNP.slik at gevinst på NPN vil være rundt 100-150, mens det av pnp vil være rundt 30-50.For emitter størrelse er bekymret støperiet vil fikse en enhet område ..for eksempel 1 enhet areal = 200 sq mikron for NPN og PNP 1 enhet areal = 180 sq my ..så hvis i skjematisk det er en NPN av størrelsen 2 ..de vil starte med å tegne 2x200 = 400 sq my emitter området ..kvadratrot av 400 = 20 ..Emitter inneholder en firkantet område på side 20 my ..

Takk

KRN, Som jeg sa før området av emitter er i hovedsak avhengig av en lateral type BJT.For en normal Verticle BJT er beta sterkt avhengig av kostnader i basen (qb).Hvis du ikke kontrollere base restriksjoner, vil du ha en søl opp bipolar prosessen.I et typisk flyt i NPN er en Verticle enheten og pnps er en lateral enhet.Basen charge (qb) er avhengig av området base regionen.Det Verticle NPN's har vanligvis en mye smalere base bredde enn base bredden på en lateral PNP-enhet.Derfor er QB mye forskjellig mellom de to enhetene, og dermed den laterale pnp har en mye lavere beta enn Verticle BJT NPN.

Jeg er enig med krashkeoloha ..også i laterale pnp den bærere bevege seg langs overflaten fra emitter til nå samleren som omgir den ..på grunn av diskontinuitet og overflaten effekter noen av anklagene blir kombinert ..slik at gevinsten blir mindre ..men i vertikal NPN grunn av NBL og dype n regioner reduserer kollektoren motstand gjør det meste av bærere for å komme kollektoren slik at flere får ..Også vi må øke størrelsen på emitter for å hindre termisk runaway (stor flyt av strøm i et lite område) ..

Takk

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back