Hva er diff mellom dual-port og én port RAM?

A

abhineet22

Guest
hva er fordelene ved å bruke toporters ram? er det kun bruke i FIFO ram?

én port minne: har bare ett data / adresse port, kan verken lese eller skrive om gangen.

toporters minne: har 2 data / adresse porter, kan lese og skrive samtidig bruke begge portene.

DPRAM er mye brukt for synkronisering,
Det er egentlig en FIFO og SRAM kan bare fungere som en RAM

==> l porten ram? er det kun bruke i FIFO ram?
ikke akkurat
for eksempel

LCD controller
en port for MCU tilgang
én port for LCD driver tilgang

Hei, whizkid,

Jeg er forvirret med svaret.
én port minne: har bare ett data / adresse port, kan verken lese eller skrive om gangen.

to port minne: har 2 data / adresse porter, kan lese og skrive samtidig bruke begge portene.Men bare en klokke.

toporters minne: har 2 data / adresse porter, kan lese og skrive samtidig bruke begge portene.Bus to ulike klokker.

Lykke til

Hvilke typer minne du kan bruke, avhenger minne kompilatoren bedriften din har (merke at minnet kompilatorer er extremelly kostbar verktøy).
Fortsatt bruk av 1-port minne er det beste når det er mulig, fordi små voldgift logikken er mye mindre kostnadskrevende at minneområdet øke (det er opp til 50% for minnene med 1R, 1W port, én klokkesyklus).Personlig har jeg aldri sett støtte for full toporters minne (2 RD / WR porter på trully asynkron klokker) - unntatt på FPGA, selvfølgelig.
En typisk bruk av 2-port minne (1 RD, 1 WR port) med 2 asynkron klokkene er resynchronization mellom ulike klokke domener.
Begrunnelser for bruk av 2-port minner i ekte design er nesten uendelige, men ofte er det designere lazzyness å gjøre voldgift mellom ulike klienter selv det er nok båndbredde.Somethimes type design krever mye toporters minner, men vanligvis 90 % av minnene er 1-port i god design.

én port har bare én kjerne.to port er en kjerne deles av to uavhengige adresse.

Ja, kjernen bit array delt mellom to havner.

bare fornuft forsterker og lese / skrive-MUX er duplisert.

Det bør vurdere å doble porter og to porter.Det er ikke det samme.Deres annerledes er en klokke eller to klokkene brukes.

to port, les / skriv kan operere på samme tid, en havn, les / wrtie drift respestively.

I vår hukommelse kompilatoren finner jeg en port, stry-port, og to port.JEG dont vite hva betyr.

FIFO vanligvis bruker to porter register-fil.
det har seperatly skrive og lese porter.
singelen portene har en felles R / W porter,
den doble portene har to R / W porter,
hvert kan lese / writed.

Hvis du ønsker å gjennomføre FIFO av SRAM.Du kan bruke to-port SRAM og dual-port SRAM.Men jeg foretrekker å bruke to-port SRAM, fordi RAM-størrelsen er mindre enn toporters ett.

Med dual ram har du dobbel båndbredde, slik at ytelsen er rised.

hei,
Dual-port er å ha to clks.while enkelt port ram ha én clk.

med hilsen
kul.

DPRAM har en fordel at den kan samtidig lese og skrive på en enkelt klokke, og ventetid er mindre for en høy båndbredde design.Men til maskinvare synspunkt det genererer flere antall flip flops,

to port minne: har 2 data / adresse porter, kan lese og skrive samtidig bruke begge portene.Men bare en klokke.

toporters minne: har 2 data / adresse porter, kan lese og skrive samtidig bruke begge portene.Men to ulike klokker.

én port RAM: RAM array kan åpnes ved én adresse port;

to port RAM: RAM array kan nås ved to porten;abhineet22 skrev:

hva er fordelene ved å bruke toporters ram? er det kun bruke i FIFO ram?

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back