Hva er forskjellen på en krystall og en resonator?

Hovedforskjellen er nøyaktigheten:
Krystaller har en liten toleranse (30 til 50 ppm) og resonatorer rundt 1% av den nominelle frekvens.
Resonatorer vanligvis ikke trenger kondensatorer for å arbeide i en oscillator (de tre terminalen pakken, de to terminalen pakken behov).
Tar jeg ikke feil, krystaller har mindre termisk avvik også.

Keramisk resonatorer er laget av høy stabilitet piezoelektrisk keramikk, vanligvis føre zirkonium titanate (PZT) som fungerer som en mekanisk resonator.Når spenning brukes, fører sine piezoelektriske "vibrasjoner oppførsel" en oscillerende signal.Tykkelsen av keramiske underlaget bestemmer resonansefrekvens enheten.

En Resonator er ofte brukt i stedet for kvarts krystaller som referanse klokke eller signal generator i elektroniske kretser på grunn av lavere kostnader og mindre størrelse.Den brukes på kretser hvor frekvens spesifikasjoner er ikke svært kritisk (kvarts har en 0,001% frekvens toleranse, mens PZT har en 0,5% toleranse).

Nøyaktighet er ett poeng.
Kondensatorene arbeider med både krystall og resonator er annerledes også.

funnynypd skrev:

Nøyaktighet er ett poeng.

Kondensatorene arbeider med både krystall og resonator er annerledes også.

En krystall er en bestemt type resonator laget av kvarts.Men ikke alle resonatorer er krystaller, er det for eksempel keramikk og mekaniske resonatorer.

Lefty

svicent har rett.
Et annet punkt er (keramiske) resonator er billigere enn krystall, så det er veldig nyttig i en krets som ikke er kritisk til frekvens nøyaktighet / drift.

Noen 3-pin resonatorer kommer med innebygde kondensatorer så de er veldig lett å bli brukt til å bygge en kompakt krets.

Hi Guys,

Eventuelle innganger på programmer side .. Jeg mener som vi kan bruke kvarts crytals overalt rundt 300-400MHz ...hva med resonatorer ... Jeg mener som andre kan brukes til highier frekvenser ..?

Sai

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back