Hvem kan fortelle meg den eksakte betydningen av "log domenet"

W

Woodman

Guest
Da jeg leste et papir "A True-1V 300uW CMOS-Subthreshold Logg Domain høreapparat-on-Chip".
Jeg vet ikke betydningen av "log-domene".
Hvem kan fortelle meg?
Takk!

I sub terskelen regoin, den renne gjeldende i en MOSFET ikke varierer i henhold til kvadrat loven.Det fungerer mer som en bi-polar transistor som er degenerert.ID eqaution er faktisk eksponensiell med hensyn til (VGS-VT).Derfor er situasjonen for loggen domenet.Du faktisk måle ID med hensyn til loggen i spenning

Det består av en komprimering av signalet.Denne teknikken brukes for å komprimere wide input range til en mer fleksibel dynamisk omfang og dem behandle signalet.Å få output en invers transformasjon er gjort, utvidelse av signalet.

Den brukes i log-domene filtre og i kommunikasjon systens som stemme i telekom-og A / D og D / A konvertering for sensores, etc.

Bastos

Ja jeg er enig med Bastos. Dette er en gjøre med lydkomprimering teknikker, ikke så mye å gjøre med operativsystemet regionen på MOS.

For eg.given en Vin, hva er forholdet skipet som matcher VOUT å Vin?

Hvis VOUT er relatert til Vin lineært, (dvs. VOUT = K. Vin), så de små lydene blir forsterket samme som høye lyder.Whay du vil i audion, er noe som forsterker det lille høres mye ut, men ikke forsterker kraftige lyder så mye.Denne teknikken brukes også i A2D og D2A design., Og er også kalt Companding eller komprimering.(En lineær forsterkning kalles også som termometer koding)

Logaritmisk funksjon betyr kompresjon, ingen tvil om det.
Men Log Domain heller ville bety at man opererer i regiong av enheter hvor tranfercharacteristic er logatithmic.Domene ville bety at vi har Power Domene data convwerter domene osv.

ambreesh skrev:

Logaritmisk funksjon betyr kompresjon, ingen tvil om det.

Men Log Domain heller ville bety at man opererer i regiong av enheter hvor tranfercharacteristic er logatithmic.
Domene ville bety at vi har Power Domene data convwerter domene osv.

Kjære Bastos 4321,
Når vi multipliserer signalene i analog vi ikke ta halp av diode logaritmiske karakteristisk.Hvordan kunne i analoge domenet vi utføre logaritmisk operasjonen uten å ta hjelp av en enhet karakteristisk.

i tradisjonelle måten, nevnte vi forsterkeren i Linear-domene, men vanligvis vi forsømmer den.Linear-domene måling at utgangssignalet av forsterkeren øker lineært med hensyn til inn-signalet, slik at gevinsten av forsterkeren er alle dager inntil konstant på grunn av den konstante skråningen av overføring kurve.Log-domene måling at utgangssignalet av forsterkeren øker eksponensielt som til inngangssignalet, med andre ord, det dB verdien av utgangssignalet øke lineært som til inngangssignalet.Så gevinsten av en log-domene forsterker er foranderlig, er det gevinst (i dB) properational til inngangssignalet.
Fordelen med log-domenet er i hovedsak å øke det dynamiske omfanget av forsterker, og vi kan forestille oss hvorfor log-domenet forsterker er perfered i høreapparat system --- bare dB, enheten av lydeffektnivå.Min mening:)
Håper du kan forstå, vennlig hilsen

Bare to dager siden har jeg oppdaget dette forumet.Likevel føler jeg det kunne være nyttig å bidra til dette emnet som har startet for flere uker siden.
Her er mine kommentarer til analog signalbehandling basert på log-domenet prinsipp:
1.) Motivasjonen for dette prinsippet er forbundet med lavt strømforbruk og lav matespenning krav (VSS = 1 V eller lavere) av moderne mobilkommunikasjon enheter.
2.) Den kretser (for det meste i integrert form) består av kondensatorer, samt BJTs og MOSFETs bare.Alle transistorer arbeid enten som UI hhv.IU omformere (med stokk egenskaper) eller som aktuelle kilder.
3.) Derfor er transistorer forutinntatt med veldig lite strøm (mikro-forsterkere) er langt under deres metning regionen, hvor eksponensiell lov gjelder.Dette gjelder også MOSFETs som arbeider i subthreshold regionen (svak inversjon).
4.) Som følge av tilførsel spenninger i størrelsesorden 1 Volt og mindre er mulig.
5.) Fordi input-output linearitet kreves, en symmetrisk prosess med å komprimere / utvide (Companding) brukes.
6.) Dette prinsippet fører til bestemte transistor ordninger som er navngitt av Barry Gilbert som translinear kretser.
7.) Slutt, som en attachement du to etter min mening ganske godt og innledende papirer til prinsippet om loggen domenet signalbehandling.

Det er en veldig interessant og utfordrende emnet, håper dette hjelper litt.
LvW
Beklager, men du må logge inn for å vise dette vedlegget

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back