hvilken PIC MCU til å begynne med?

H

halvleder

Guest
Jeg
er ny med PIC og jeg vil begynne å lære PIC og programmering PIC.Men det
er så mange typer PIC tilgjengelig i markedet.

Som ekspert, kan du anbefale meg hvilken PIC å begynne med?16F84?16F628A?....

Kan du anbefale meg noe nyttig nettsted for nybegynnere med PIC

BTW, kan du vise meg i korthet den største forskjellen mellom en slags PIC

På forhånd takk!

Salam,

PIC16F628 har mer ressurser enn PIC16F84 (2K Flash, 224 Byte RAM, 128 Bytes EEPROM, 3 Timers, UART og 2 Comparators) og det
er billigere enn det

Og den har en viktig funksjon, innebygd 4 Mhz RC Oscilator (så trenger du ikke å koble den til eksterne Xtal)

http://www.interq.or.jp/japan/se-inoue/e_pic8.htm

Du vil finne mange gode PIC opplæringsprogrammer her, Søk EDABOARD.

Ha det

Gå for 18F452.Det er funksjonen pakket.Det kan programmeres i kretsen og dessuten har den en 'C' kompilatoren for det.

bimbla.

Jeg foreslår at du shoulde starte med PIC18F452 eller
PIC18F4320
Becase PIC18 minnet er ikke siden minnet ditt
PIC16 at programer ikke tenke på sidevekslingsfilen
når du skriver asm.Og hvis du bruker C pic18
er god ønsker 4 U.

Sphinx wrote:

Salam,PIC16F628 har mer ressurser enn PIC16F84 (2K Flash, 224 Byte RAM, 128 Bytes EEPROM, 3 Timers, UART og 2 Comparators) og det er billigere enn detOg den har en viktig funksjon, innebygd 4 Mhz RC Oscilator (så trenger du ikke å koble den til eksterne Xtal)h ** p: / / www.interq.or.jp/japan/se-inoue/e_pic8.htmDu vil finne mange gode PIC opplæringsprogrammer her, Søk EDABOARD.Ha det

Hei
Jeg foreslår at du PIC16F84 eller PIC16F84a fordi U har massevis av informasjon på nettet tilgjengelig for denne IC.U har selv fri programmerere tilgjengelig på Internett.Så Start med dette, og gå for de andre som u bli komfortabel med dette.

Ha det
Gopi

Først 16F84 er en død modell.

Begynn med de som brukes i Nigel's Tut's (web link ovenfor).
Dette er et bra sted å begynne, de har mange innebygde funksjoner.Deretter flytter opp til et 16F87x serien.
Den 18F serierekke er bare virkelig behov for komplekse prosjekter.De har mer informasjon og flere innebygde funksjoner.
Minnet sidevekslingsfilen er ikke så stor av problemet.

Have Fun
Kent

Jeg lærte PIC16F84 fra nettstedet:
www.kitsrus.com

det er en veldig god beskrivelse der.

hei

PIC16f84 er billigere i pris enn PIC16F87x serien så å begynne med går for PIC1f84.Jeg begynte med pic16f73.

Hvis rimelig gå ICDs.U kan lære svært raskt.
ICD1 schematics er tilgjengelig i www.piclist.com

Ha det
Gopi

swapgo wrote:

PIC16f84 er billigere i pris enn PIC16F87x serierekke

Egentlig 16F84 er mye brukt.Jeg hørte her på forumet de er bygningen smartkortprogrammerere leserne med det.Selvfølgelig i prototyping i kretsen i breadboard Jeg vil bruke PDIP chip men sluttproduktet vil ha 16F84 i en liten bakke-mount chip.

16F84 er god vei å gå.Den har enkel grunnleggende MCU innstillingene du trenger for å begynne.Jeg er kanskje å være patriotiske her langs mange som startet med 16F84 men er ikke en dårlig idé å vite 16F84 er mye brukt.Deretter flytter til andre.

Ja, jeg er enig i at F84 er mye brukt, men F628 har mer evner enn F84 til en mindre pris.Det kan være mange Pics bedre enn F84 i 16-serien, men ingen av de bedre som er billigere enn F84.Jeg vet at de fleste av bøkene på PIC programmering er basert på F84, men som
ikke begrense noen fra å bruke et bedre alternativ fordi det
isnt mye av en forskjell mellom F84 og F628 fra et programmeringsspråk prespective.den F628 har mer minne og mer registre.den har mer hardware funksjonalitet eg har comparators som F84
ikke har, har den en innebygd 4MHz oscillator, den har mer I/O- pinner tilgjengelig (16 i stedet for 13 for F84).selv om u har en bok eller opplæringen basert på F84 u kan bruke F628 og legge til mer funksjonalitet til din design.Nå, JEG dont si at u Dont bruke F84 overhodet.det bare et spørsmål om valg.

Vennligst les dette gamle tema:

PIC 16F84 g. 16F627 / 16F628

http://www.edaboard.com/viewtopic.php?t=43570&highlight=16f627
16 f84
16 f628
Jeg vil anbefale å bruke PIC 16F627 eller 16F628 istedenfor 16F84.De er billigere og bedre pin-kompatibel erstatninger for 16F84.Den eneste grunn til ikke å bruke den nye 627/628 er en mangel på oppmerksomhet.

Den 16F84 (A) er foreldet og altfor dyrt nå, sammenlignet med nyere og mer moderne deler gjerne sine sucsessor PIC16F627, og det
er større bror 16F628.
Ofte 16F628 bare sligthly mer expesive enn 16F627, så det ville være en god idé å kjøpe 16F628 istedenfor 16F627.

Det er godt å starte på PIC16F628, men se på denne måten, Dataarkvisning av PIC16F628 er ca 4 ganger så tykt som Dataark for PIC16F84, eleven kan bli sjokkert av sa Datasheet av rettferdig bare ser på det, så inntrykket for mange å lese.

Men hvis han / hun ser Dataark for PIC16F84, da han / hun kan være glad fordi dataarket er tynn.

I PIC16F84, kan det være kostbart for la oss si
USD 1,00 enn PIC16F628, men det er det første inntrykket som er viktig her, eleven første inntrykk på chip, inntrykk av at det er ikke vanskelig å lære mikroer.

glenjoy wrote:

Det er godt å starte på PIC16F628, men se på denne måten, Dataarkvisning av PIC16F628 er ca 4 ganger så tykt som Dataark for PIC16F84, eleven kan bli sjokkert av sa Datasheet av rettferdig bare ser på det, så inntrykket for mange å lese.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back