Hvor mye koster LAMBDA like 0.18um prosessen?

H

holddreams

Guest
Hvor mye koster LAMBDA like 0.18um CMOS-prosess?

Hvor mye koster UnCox like 0.18um CMOS-prosess?

Det ville modellen filene gir ikke disse parameterne direkte,

Så jeg spør her for fremtidige circuit design.

Jeg noensinne har kjørt en enkel krets for å beregne disse parameterne, men ikke sikker.

Takk.

finne parameterne for BSIM og deretter modellen filen fra støperi, kan du finne (eller beregne) disse verdiene.For Cox, finne Tox og deretter beregne den.Du kan også finne elektronisk mobilitet fra en lærebok (ta hensyn til variasjonen med kort-kanal enhet)

Så hvor mye LAMBDA og UnCox bruker du når du først beregne kretser W / L?

hvis jeg husker fra "gamle dager" og fra hva gutta på Berkley sier:)
Du kan definere lambda på 2 måter

1.Lambda som et mål for enheten utgang motstand, hvor ro = (lambda * IDS) -1.Enhetene her er 1/volts
2.Lambda som en design regel parameter.Lamda angir minimum dimensjoner
enhetene.Den minste gate lengde er vanligvis 2 * lambda

Du er interessert i de 2 som jeg antar
så for 0.18um, lambda = 0.09um

Hilsen

PS Sjekk denne linken så vel http://lsiwww.epfl.ch/LSI2001/teaching/webcourse/ch02/ch02.html

PPS Sutapanaki er irght .. det var en tommelfingerregel vanligvis over 0.5um
Sist endret av cretu den 21. Sep 2005 20:07, endret 1 gang totalt

Dessverre for sub-micron teknologier, det er ingen enkel design formler hvor du kan bruke den kvadratiske ligninger.Du kan likevel bruke dem til omtrentlige svar (svært omtrentlig), men i dette tilfelle du trenger heller ikke nøyaktige verdier for lambda og uCox.Så, vel, alle verdier som du kan trekke ut fra simuleringer vil være OK, men vil ikke være nøyaktig.
ro av transistorene er i endring med Vds for konstant Vgs uansett, så lambda har liten betydning i dag.Pluss hvis du forsøker å ekstrapolere Id (Vds) kurver av en transistor, har de ikke skjærer hverandre på ett punkt på x-aksen (tidlig spenning).
For god design praksis prøve å søke matterials om gm / Id basert design tilnærming.

Her har jeg et spørsmål:Hvis jeg kjenner LAMBDA og UnCox, kan jeg beregne W / L hvert ville transistoren ca. Og så, i henhold til simulering resultatet, bør noen av MOS transistorer endres W / L til kretsen møte spec.Når du utformer en krets, hvordan skal du først gi W / L? Av hånd regnestykket? Eller annet?

Takk.

bruke enkle NMOs eller pmos
fei vds og w / L, få en bouch av vds vs Id kurve, så har du en viss idé om hvor mye er lambda

lamda er en historisk matematisk utforming verdi, men Cox er fysisk.
infact u finner cox på. modell av tilgjengelige transistorer, men det er ingen lamda i modeller.

lamda ble brukt for gamle skalerbar prosesser som over 1 um ikke egnet for sub micron og ultradypt sub micron teknologi.

Det var bare en matematisk verdi å forenkle design oppføring i sch og layout redaktører.
design regler var basert på lamda men nyere teknologi har svært komplisert og selvstendig design regler som gjør lamda unyttig!BEST!

I 0.18ľ ... λ = 0.1ľm eller = 100nm.

Beklager at jeg har glemt verdien av kapasitans ... la meg klippfiskbrygge ut, og hvis det fortsatt er ubesvart i min neste pålogging skal jeg si deg

ha det

lamda er for Spice modell nivå 3 eller 1.Og nå ville modell for hspice
er spice level 53.Det finnes ingen slik verdi kan du finne i den sub-micro prosess.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back