Hvor mye problemløsning FPGA-er?

F

fala

Guest
Hei, jeg er helt fremmed for FPGA.i mange år har jeg brukt mikrokontrollere i mitt digitale tegninger og jeg har aldri følt at det er noe som ikke kan gjøres av MCUs og jeg må bruke FPGA eller DSP for det.Jeg vet det finnes spesielle plagg som digitale osciloscopes som er veldig upraktisk å implent uten FPGA, men jeg mener de fleste rutinemessige digital design hvor mye det er nødvendig er å lære FPGA.Jeg er helt kjent med 8bit MCUs (51, AVR, ..) og jeg har laget mange styrene i løpet av mange år med dem.Jeg har til å utforme digitale tavler mange av dem har til å kommunisere med datamaskinen og ha litt ADC og DAC.Nå vil jeg spare litt av tiden min til å lære enten DSP eller FPGA men jeg er ikke sikker på hvilken jeg trenger det mest.er der alle dokument som forklarer praktiske problemer som kan løses ved FPGA og sammenligne det med utvikling tid benytter mikrokontrollere?eller kan noen som har erfaring i begge feltene vennlige å forklare meg det?
takk.

Den største fordelen med FPGA er hurtighet.I en mikrokontroller, har du bare én prosessor, slik at du bare kan ta en beslutning om gangen.I en FPGA, kan du ha flere biter av logikk samtidig ta beslutninger.
For eksempel, la oss si at du vil slå av en utgang når to av tre innganger går høyt.I tillegg må du utføre tre urelaterte oppgaver.I en mikrokontroller, ville du satt opp avbryter eller avstemning hver av de fire oppgavene.Dette fører til respons ventetid problemer, fordi hvis kontrolleren gjør en annen oppgave, så er det en forsinkelse før du slår av produksjonen.I en FPGA er overvåking av de tre innganger et eget stykke logikk og reagerer i sanntid.Hvorvidt dette er nødvendig eller ikke avhenger av programmet.Dermed for mange ting, ikke FPGA ikke er en fordel med så liten latencies kan tolereres.
DSP er enda mer spesialisert og jeg har aldri hatt en oppgave som krevde dem.Hvis du vil gren ut, vil jeg foreslå får en FPGA demo bord.

Enig med banjo, for å si det på en enkel måte, tilbyr FPGA ekte concurrency og parallell prosessering, fordi mikrokontrollere / mikroprosessorer simulere denne atferden.

Hvis du gjør digital signalbehandling, et moderne FPGA er enormt raskere, rimeligere og mindre strømslukende enn dedikerte DSP eller mikroprosessor chips.For maksimal nytte, må du utforme signalbehandling algoritme for å dra nytte av FPGA er parallell arkitektur.

Takk for avklaring, er det mulig å konvertere programmer som er skrevet i C i 8 bit MCUs til FPGA-programmer?Og kan noen gi meg et hint om læringskurve disse skapningene.
Takk

FPGA design er digital logikk design.Det er veldig annerledes tenkning enn programmere en mikroprosessor i C. Du må forstå tellere, multipleksere, sekvensar, tilstandsmaskiner, akkumulatorer, synkron og kombinatorisk logikk, timing problemer og andre ting som det.Hvis du ennå ikke vet digital logikk design, bør du lære det før takle en FPGA prosjekt.

Det er noen programvareverktøy som forsøker å konvertere C programmer til FPGA-logikk, men oversettelsen har mange begrensninger.Du kan få mye bedre resultater (raskere ytelse og mindre størrelse) ved å lage ditt FPGA logikken med en HDL som Verilog eller VHDL.Hvis du liker C programmering, vil du sannsynligvis finne Verilog lettere å lære enn VHDL.

En annen tilnærming, kan du kjøpe en billig development kit fra Xilinx eller Al.tera (ca $ 150 US), studere opplæringen eksempler, og kjøre dem på FPGA ombord.Det burde gi deg en smak av hva du trenger å lære.

FPGA er også om integrering .. hvis du trenger 20 chip i tillegg til en CPU .. vel det kan være alt integrert i én FPGA

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back