hvordan å forlenge 16 digitale bits til 18 bits inn i en DAC

V

vahidkh6222

Guest
hei venner,
Jeg har en 16 bit data bus og jeg skal sende det til en DAC med 18 bits inn,
Jeg vil bruke fullskala produksjon av / DAC, så jeg forlenge den til 18 som følger: \

DAC_DATA18 = DATA16 & "00";

men jeg tror it'l introdusere noen kvantisering harmoniske eller ither bd. ting.
så vet du hva er mer scintific metoden for denne utvidelsen?!

Du vil få 16-bits ytelse ut av DAC pluss litt mer.Ditt "nye" LSB vil ha svært lite feil i forhold til den vanlige 1/2LSB feilen som er vanlig på DACs.

Jeg brukte dette trikset for mange år siden og fikk ca 3 dB bedre ytelse sammenlignet med en DAC med 2 mindre biter.

vahidkh6222,
Ordningen du foreslår vil fungere.Du får ikke 18 bits oppløsning, men du vil få økt nøyaktighet i "nye" LSB som flatulent kaller det (bit 1, hvis du vurdere den "virkelige" LSB av 18 bit DAC å være litt 0) av de 18 bit DAC.Dette skyldes dens iboende bedre oppløsning, nøyaktighet og differensial ikke-linearitet.Som flatulent henspiller på den iboende / - 1 / 2 LSB feil / - 1 / 2 LSB av 18 bit DAC.
Hilsen,
Kral
.
Jeg forstår ikke din symbologi DATA16 & "00", antar jeg det betyr at du passer MSB av 16 bits data med MSB av 18 bit DAC.I C, "&" er bitvis "Og" operasjon.Kanskje du bruker syntaksen fra et annet språk som jeg ikke kjent med.I alle tilfelle vil ordningen fungere.
.
Hilsen,

Ved å legge to ekstra biter nederst, i kraft, er du bare multiplisere signal ved 4 (skjønt volt-klok du er begrenset av DAC utgangsspenning swing), slik at ingen andre forvrengning kan forekomme.Pluss, selvfølgelig, går det i full skala.
-b

Multiplisere signal med 4, må du også multiplisere støy av 4.Så SNR forblir den samme (16 bits tilsvarer 96 dB).Det betyr at du har lagt to (det heter) "støy bits".De er virkelig består kvantisering støy, men ikke harmonisk forvrengning eller noe lignende det du nevnte.

Det er noen smarte måter å interpolere signalet med apriori informasjon og redusere expectable støy.

Men trenger du virkelig øker SNR?Ususally 96dB er nok for de fleste bruksområder.

Så bare legge to støy biter med verdien "0" og mate den til DAC.

Jeg skulle ønske jeg kunne forbedre SNR, men ja min primære interesse er å bevare opprinnelig 16 bit SNR og sørg for ikke å miste den.
takk fore alle svarene.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back